Aktualności
25 lat Tomasza Koniecznego na deskach scen operowych
2022-12-14
W grudniu 1997 roku Tomasz Konieczny po raz pierwszy wystąpił na deskach operowych. Gdzie indziej mógłby świętować jubileusz pracy artystycznej, jeśli nie właśnie w operze? 17 grudnia śpiewak o międzynarodowej renomie zaprasza do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie na recital podsumowujący 25 lat jego życia na scenie.
Jeden z najwybitniejszych obecnie bas-barytonów i ambasador polskiej kultury za granicą od początku swojej kariery propaguje polską kulturę. Jego działalność dostrzegana jest przez kompozytorów i krytyków, nie omijają go także znaczące nagrody – m.in. w Wiedniu w 2019 roku otrzymał najważniejsze austriackie wyróżnienie dla artysty operowego – tytuł Österreichischer Kammersänger. Podczas zbliżającego się recitalu zostanie uhonorowany Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Odznaczenie nadawane jest w Polsce osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.
W Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie Tomasz Konieczny wystąpi wraz ze znakomitym pianistą Lechem Napierałą. Warto przypomnieć, że ich interpretacje dzieł wokalno-instrumentalnych Romualda Twardowskiego znalazły się płycie SONGS&SONNETS wydanej przez ANAKLASIS. Choć w programie koncertu nie znalazły się utwory z krążka, to jednak nie brakuje w nim innego utworu z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Leśmian-dwuwiersze to cykl, w ramach którego Aleksander Nowak opracował wybrane wiersze polskiego poety. Warszawskie wykonanie będzie pierwszym wykonaniem utworu w Polsce – o premierze światowej w Mużakowie we wrześniu bieżącego roku pisaliśmy tutaj. Cykl Leśmian-dwuwiersze jest kolejnym projektem, który artyści realizują wraz z kompozytorem. Warto wspomnieć, że dla nich Nowak napisał 3 pieśni do słów Baczyńskiego, które także znajdują się w katalogu PWM-u.
Świętując jubileusz Artysty, warto sięgnąć po wydaną nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książkę Twarze Wotana, w której Tomasz Konieczny rozmawia ze znawcą operowej materii, Jackiem Marczyńskim. Wartko toczący się wywiad-rzeka dotyczy nie tylko kulisów powstawania spektakli, przygotowywania się do kolejnych ról czy sukcesów na najważniejszych scenach, ale i zastawianych przez ten świat pułapek. Książka dostępna jest w wersji papierowej oraz jako e-book.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.