PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonania na początek sezonu

2022-08-26

Wraz z wrześniem witamy nowy sezon artystyczny. W tym miesiącu czeka nas aż 8 prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zabrzmią podczas konkursów, festiwali oraz wydarzeń specjalnych.
 

Kulenty i Przybylski: nowości na carillon

Od 2019 roku późnym latem gdańska publiczność uczestniczy w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów na carillon. Po raz pierwszy zagrane na tamtejszych instrumentach kompozycje Alka Nowaka, Elżbiety Sikory, Agaty Zubel, Pawła Mykietyna i Zygmunta Krauzego zostały zarejestrowane i wydane na płycie w serii SOUNDS od ANAKLASIS – CONTEMPORARY CARILLON doczekała się nie tylko pochlebnych recenzji, ale także nominacji do Fryderyka w kategorii Album Roku Recital Solowy. W tym roku do katalogu utworów polskich twórców na ten wyjątkowy instrument dołączą kompozycje Hanny Kulenty i Dariusza Przybylskiego.




Dariusz Przybylski w Wizjach zwraca się ku zjawisku halucynacji, którym od pewnego czasu się interesuje. Jak sam tłumaczy, halucynacje są „wytworami naszej wyobraźni, które zazwyczaj są objawami różnych rodzajów zaburzeń. Nie jest to jednak jedyna przyczyna ich powstawania. Osoby o określonej wrażliwości, artyści, mogą doświadczać wizji w zetknięciu z tym, co niezwykłe. Tak właśnie było z Wizjami na carillon”. Utwór po raz pierwszy zabrzmi 4 września o godz. 12:00. Polecamy być wtedy niedaleko Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – to właśnie na carillonie znajdującym się w jego wieży zagra Monika Kaźmierczak. Wybór miejsca premiery też jest nieprzypadkowy. Jak wspomina kompozytor, „niecodzienna lokalizacja instrumentu, a także niezwykła przestrzeń, w której rozbrzmiewają jego dźwięki, pobudziły moją wyobraźnię tak, że wywołały wizje-halucynacje dźwiękowe”.




Z kolei Hanna Kulenty w Cristal en Cristal po raz kolejny odkrywa możliwości i rozbudowuje założenia swojego surrealizmu muzycznego, jak sama tłumaczy, „na rozbrzmiewających harmoniach bitonalnych w różnych bi-pogłosach, bi-przestrzeniach i bi-czasach. Bizarre… – tak jak ten niezwykły instrument, który ma wprowadzić nas w swoisty trans nieskończoności”. Kompozytorka napisała utwór we Francji, mając w pamięci brzmienie instrumentu kościoła św. Katarzyny w Gdańsku i carillonową sonosferę Niderlandów, z którymi jest związana od wielu lat. Na tym właśnie gdańskim carillonie 4 września o godz. 15:00 Cristal en Cristal wykona po raz pierwszy Monika Kaźmierczak. 


Nowak i Leśmian


Po cyklu pieśni do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Aleksander Nowak sięgnął  po twórczość Bolesława Leśmiana. Kompozytor opracował na baryton i fortepian wybrane wiersze: Śmiercie, Goryl, Dookoła klombu, Gad i Niewidzialni, nadając cyklowi tytuł Leśmian – dwuwiersze. „Dwuwiersz, poza tym, że oddaje faktyczną strukturę wszystkich tekstów, rozumiem też szerzej, jako dwutakt (dwusuw). Jest w tym cyklu naprzemienność. Ukryte, ulotne i prawie nie dające się poznać występuje na przemian z namacalnym, narzucającym się i agresywnie ekspansywnym”, tłumaczy kompozytor na swoim blogu. Utwór po raz pierwszy wykona bas-baryton Tomasz Konieczny wraz z pianistą Lechem Napierałą. Jest to kolejny wspólny projekt wykonawców z kompozytorem po wspomnianych pieśniach do słów Baczyńskiego. Na premierę Leśmiana – dwuwierszy zapraszamy na Lausitz Festival do Mużakowa 11 września o godz. 18:30. 




Bilety dostępne są do kupienia online.


Łukaszewski: wrocławska wyprawa do Doliny Nilu


W 2001 roku w Sudanie, nieopodal brzegu Nilu, dokonano ważnego historycznego odkrycia. Na ścianach nubijskiej świątyni-sanktuarium poświęconej Archaniołowi Rafałowi znaleziono malowidła i inskrypcje o charakterze liturgicznym z XII–XIV wieku, w tym posiadające wysoką wartość literacką hymny. To odkrycie, jak również bezpośrednia rozmowa z wybitnym polskim archeologiem profesorem Bogdanem Żurawskim z Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych Polskiej Akademii Nauk, który kierował misją archeologiczną, było impulsem do powstania najnowszego utworu Pawła Łukaszewskiego – VIII Symfonii „Hymny Banganarti” na bas, chór mieszany i orkiestrę. Utwór składa się z czterech głównych części, które odnoszą się do wybranych czterech ścian kaplicy. Są to: Hymn na Wielki Post, Kanony na Sobotę Łazarza, Krótkie hymny na Niedzielę Palmową i Ody na Wielki Post. Co ciekawe, jak zaznacza kompozytor, „motywem formotwórczym stały się ubytki w inskrypcjach, a więc także braki w tekście. Postanowiłem zachować je, nadając im formę krótkich, dwutaktowych, powtarzalnych motywów, różnych w każdej z części głównych”. W utworze głos solowy (bas) pełni funkcję kantora. Dodatkowo w czwartej części kompozytor zastosował rzadki instrument drewniany – simantron, który w tradycyjnym rytuale monastycznym zastępuje dzwony. Utwór po raz pierwszy zabrzmi 13 września w kościele pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu w ramach festiwalu Wratislavia Cantans. Wykonają go Chór NFM, NFM Filharmonia Wrocławska oraz solista Jarosław Bręk. Muzyków poprowadzi Norbert Twórczyński. 




Bilety dostępne są na stronie organizatora. 


Ptaszyńska: konkursowy obowiązek 


Zamówienia utworów do programów konkursowych są zawsze interesujące nie tylko dla wykonawców, ale też dla słuchaczy. Nowe dzieła z jednej strony mogą budzić niepokój interpretacyjny, jednak otwierając się na możliwości, jakie daje brak porównań do wcześniejszych wykonań, można swobodnie odkrywać nową muzykę. Taką możliwość będą mieli uczestnicy 7th World Marimba Competition w Stuttgarcie, wykonując nowy utworu Marty Ptaszyńskiej. Enigma na marimbę, klarnet, waltornię i wiolonczelę została zamówiona przez organizatorów i jest obowiązkowym utworem do wykonania w trzecim etapie konkursu. Już 18 września dowiemy się, kto z 87 zakwalifikowanych do konkursu perkusistów będzie mógł przedstawić podczas konkursu swoją interpretację nowego utworu Marty Ptaszyńskiej. 




Serocki / Wesołowski w 100. rocznicę urodzin


W 2022 roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin Kazimierza Serockiego. Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na cykl koncertów i wydarzeń towarzyszących, które odbędą się właśnie w Toruniu – mieście, w którym Serocki urodził się i z którym przez wiele lat był związany. Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie poleca koncert finałowy, w ramach którego po raz pierwszy zabrzmi suita z muzyką do filmu Potop, opracowana przez Adama Wesołowskiego. Ścieżka dźwiękowa do filmu Jerzego Hoffmana jest ostatnim etapem doświadczeń Serockiego w zakresie muzyki filmowej, uznawanym za jego największe dokonanie na tym polu. Powstanie suity było więc tylko kwestią czasu, zwłaszcza że, jak pisał Karol Bulanda dla „Glissanda”, „nie da się ukryć, że muzyka w Potopie jest zauważalna, często stając się równoważną wobec obrazu. To prawie autonomiczne dzieło czerpiące ze stylu kompozycji Serockiego z lat 70., a mimo to nieodstające artystycznie od epoki przedstawionej w filmie”. W ścieżce dźwiękowej Serockiego nie brakuje typowych dla jego muzyki środków wyrazu, które wykorzystywane są, by wzbogacić barwę brzmienia i dodać jej różnorodności. Na koncert Serocki #100 Kino zapraszamy 23 września o godz. 19:00 do Sali Koncertowej CKK Jordanki w Toruniu. Muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej poprowadzi Adam Banaszak. 




Bilety dostępne są na stronie organizatora.


Zubel i Wołek na „Warszawskiej Jesieni”


Prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nie zabraknie też na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. 17 września w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas koncertu Talea Ensemble po raz pierwszy zabrzmią nowe utwory Agaty Zubel i Krzysztofa Wołka. 




Flash Agaty Zubel na perkusję i zespół został zamówiony przez prestiżową The Serge Koussevitzky Music Foundation in the Library of Congress. Obok standardowego zapisu muzycznego kompozytorka wprowadziła autorskie fotografie wykonane na Islandii. Choć pozostawiają one pewną swobodę interpretacyjną, autorka stawia wykonawcom ramy i przedstawia parametry, w ramach których mogą oni interpretować obrazy.




Drugą premierą na koncercie zespołu Talea będzie utwór COH (Chocolate, Oranges and Ham) na zespół instrumentalny i live electronics Krzysztofa Wołka. Odnosi się on do doświadczeń twórcy z czasów transformacji ustrojowej w Polsce w 1989 roku. Jak tłumaczy kompozytor, „utwór na poziomie idei odnosi się do transformacji ustrojowej społeczeństwa doświadczanej z punktu widzenia dziecka niezdającego sobie do końca sprawy z wagi wydarzeń, których jest świadkiem. Przychodząca z czasem świadomość istotności zmian wpływa na jego późniejsze nastawienie i wiarę w siłę jednostki do zmiany otaczającego świata”. Partię elektroniki wykona Tempo Reale. 


Sprzedaż biletów rusza 5 września. Będą dostępne online na platformie www.biletomat.pl oraz w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem. 

Najczęściej czytane:

Co nowego w Szczebrzeszynie? PWM zaprasza na muzyczne atrakcje!

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.

 

TADEUSZ BAIRD SYMFONICZNIE. Premiera albumu SYMPHONIES (ANA 038) już 26 lipca, w rocznicę urodzin kompozytora

Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych. 

Wieniawski – między fan fiction a Legendą. Historia pewnego utworu

To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?

Słuchaj „Króla Narcyza” w Audiotece!

Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym. 

„Odkryjemy miłość nieznaną” — najpiękniejsze piosenki Alicji Majewskiej

Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 

Kompozytor miesiąca: Dariusz Przybylski i jego #biurkokompozytora

Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.