Aktualności
„Apokalipsa – Baczyński 100”: poezja Baczyńskiego z muzyką Alka Nowaka
2021-08-27
„Jest to jeden z bardzo niewielu polskich poetów, którego tekst mogę sobie w ogóle wyobrazić w śpiewie”, komentuje twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego nagradzany kompozytor Aleksander Nowak. W roku 100. rocznicy urodzin poety zapraszamy do Muzeum Powstania Warszawskiego na koncert, podczas którego zabrzmią trzy pieśni autorstwa związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym twórcy.
Apokalipsa – Baczyński 100 to wyjątkowe wydarzenie, którym polscy artyści oddają hołd przedwcześnie zmarłemu poecie. Spojrzenie, Wigilia i Śmierć – te pieśni opracował na głos i fortepian Aleksander Nowak dla światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego i znakomitego pianisty Lecha Napierały. Warstwie muzycznej towarzyszyć będzie wizualna autorstwa interdyscyplinarnego artysty Adama Dudka. Koncert poprowadzi redaktor Jacek Marczyński.
„Baczyński ani przez moment nie próbuje się ukryć. Używa metafory i innych figur (może początkowo nadużywa), ale nie jako kamuflażu”, pisze o twórczości poety na swoim blogu Alek Nowak. „Szuka piękna świata i piękna języka, ale nie próbuje dodać niczego do rzeczywistości, ani przydać niczego sobie; mówi wprost, szczerze i bezpretensjonalnie. Nie oszukuje ani siebie, ani nikogo innego. Chwilami można odnieść wrażenie, że się spieszy. Ale nie ucieka. Spieszy się, żeby zobaczyć i poczuć, ile tylko zdoła”.
Koncert odbędzie się 31 sierpnia o godz. 18:00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Bilety dostępne są on-line na platformie Eventim. Koncert będzie także transmitowany i udostępniony nieodpłatnie na kanałach YouTube oraz w mediach społecznościowych Stowarzyszenia Dal Segno Institute oraz Muzeum Powstania Warszawskiego, a także na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Dal Segno Institute.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.