Aktualności
„Apokalipsa – Baczyński 100”: poezja Baczyńskiego z muzyką Alka Nowaka
2021-08-27
„Jest to jeden z bardzo niewielu polskich poetów, którego tekst mogę sobie w ogóle wyobrazić w śpiewie”, komentuje twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego nagradzany kompozytor Aleksander Nowak. W roku 100. rocznicy urodzin poety zapraszamy do Muzeum Powstania Warszawskiego na koncert, podczas którego zabrzmią trzy pieśni autorstwa związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym twórcy.
Apokalipsa – Baczyński 100 to wyjątkowe wydarzenie, którym polscy artyści oddają hołd przedwcześnie zmarłemu poecie. Spojrzenie, Wigilia i Śmierć – te pieśni opracował na głos i fortepian Aleksander Nowak dla światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego i znakomitego pianisty Lecha Napierały. Warstwie muzycznej towarzyszyć będzie wizualna autorstwa interdyscyplinarnego artysty Adama Dudka. Koncert poprowadzi redaktor Jacek Marczyński.
„Baczyński ani przez moment nie próbuje się ukryć. Używa metafory i innych figur (może początkowo nadużywa), ale nie jako kamuflażu”, pisze o twórczości poety na swoim blogu Alek Nowak. „Szuka piękna świata i piękna języka, ale nie próbuje dodać niczego do rzeczywistości, ani przydać niczego sobie; mówi wprost, szczerze i bezpretensjonalnie. Nie oszukuje ani siebie, ani nikogo innego. Chwilami można odnieść wrażenie, że się spieszy. Ale nie ucieka. Spieszy się, żeby zobaczyć i poczuć, ile tylko zdoła”.
Koncert odbędzie się 31 sierpnia o godz. 18:00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Bilety dostępne są on-line na platformie Eventim. Koncert będzie także transmitowany i udostępniony nieodpłatnie na kanałach YouTube oraz w mediach społecznościowych Stowarzyszenia Dal Segno Institute oraz Muzeum Powstania Warszawskiego, a także na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Dal Segno Institute.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.