Aktualności
Instrument Miesiąca: carillonowe rekomendacje Moniki Kaźmierczak
2023-08-24
Carillon nie jest w Polsce najpopularniejszym instrumentem. Obecnie w naszym kraju jedyne czynne carillony koncertowe znajdują się w Gdańsku. Gra na nich Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. To właśnie ona dokonała prawykonań wszystkich utworów na ten instrument wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zdradziła nam, nad którymi spędziła najwięcej czasu i przygotowanie których było największym wyzwaniem. Przeczytajcie rekomendacje Moniki Kaźmierczak, która na pytanie o wybór publikacji odpowiada: „Chciałabym zarekomendować wszystkie carillonowe wydawnictwa PWM :)”!
Miasto Gdańsk, wspólnie z Muzeum Gdańska, od 2019 roku prowadzi projekt zamawiania utworów na carillon solo u największych polskich kompozytorów. Utwory mają swoje premiery we wrześniu, są pięknie wydawane przez PWM (wydawnictwo jubileuszowe), ale także w serii do „codziennego” grania. Do tej pory powstało już dziewięć kompozycji (dwie czekają na swoją premierę), pięć z nich wydano na płycie CONTEMPORARY CARILLON w serii ANAKLASIS.
Ciężko mi powiedzieć, czy któryś z utworów był moim ulubionym. Z pewnością najbardziej pracochłonne, ale i satysfakcjonujące, były dla mnie utwory pań: Elżbiety Sikory, która spędziła ze mną wiele czasu przy klawiaturze carillonu kościoła św. Katarzyny i Agaty Zubel, która zmieniła moje przekonanie, że szybko czytam nuty ;) Jej utwór zagram zresztą niebawem podczas Światowego Kongresu Carillonowego w Utrechcie, po raz pierwszy na instrumencie w stroju innym niż c, co będzie kolejnym ciekawym wyzwaniem.
Z Agatą spotykałyśmy się online, ponieważ utwór powstał w czasie pandemii, a kompozytorka była na Islandii, z której nie mogła się ruszyć. Zobaczyłyśmy się na żywo dopiero podczas premiery, ale dzięki technologii miałyśmy kontakt podczas moich przygotowań utworu. Często bywało tak, że ja mówiłam, że jakiegoś fragmentu nie da się wykonać w zaplanowanym przez nią tempie, na co Agata odpowiadała z pełnym przekonaniem, że przecież ona sprawdziła i się da. Pozostało zacisnąć zęby, spędzić sporo czasu przy klawiaturze i… dało się ;)
Monika Kaźmierczak, materiał Muzeum Gdańska, fot. A. Grabowska
Dużo radości sprawiły mi też Trzy wezwania Alka Nowaka, Cristal en cristal Hani Kulenty, STOP Pawła Mykietyna (z kosmicznymi zmianami tempa), które miałam również okazję wykonywać za granicą, gdzie spotkały się z wielkim zainteresowaniem słuchaczy i innych carillonistów.
Last but not least - dodatkowym atutem było osobiste poznanie wszystkich wspaniałych osobistości!
Nie mogę się doczekać najbliższych premier utworów Marty Ptaszyńskiej i Krzysztofa Meyera. Praca oczywiście już trwa!
Bardzo polecam też inne utwory z katalogu PWM, dostępne w księgarni Oficyny!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.