Aktualności
Instrument Miesiąca: carillonowe rekomendacje Moniki Kaźmierczak
2023-08-24
Carillon nie jest w Polsce najpopularniejszym instrumentem. Obecnie w naszym kraju jedyne czynne carillony koncertowe znajdują się w Gdańsku. Gra na nich Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. To właśnie ona dokonała prawykonań wszystkich utworów na ten instrument wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zdradziła nam, nad którymi spędziła najwięcej czasu i przygotowanie których było największym wyzwaniem. Przeczytajcie rekomendacje Moniki Kaźmierczak, która na pytanie o wybór publikacji odpowiada: „Chciałabym zarekomendować wszystkie carillonowe wydawnictwa PWM :)”!
Miasto Gdańsk, wspólnie z Muzeum Gdańska, od 2019 roku prowadzi projekt zamawiania utworów na carillon solo u największych polskich kompozytorów. Utwory mają swoje premiery we wrześniu, są pięknie wydawane przez PWM (wydawnictwo jubileuszowe), ale także w serii do „codziennego” grania. Do tej pory powstało już dziewięć kompozycji (dwie czekają na swoją premierę), pięć z nich wydano na płycie CONTEMPORARY CARILLON w serii ANAKLASIS.
Ciężko mi powiedzieć, czy któryś z utworów był moim ulubionym. Z pewnością najbardziej pracochłonne, ale i satysfakcjonujące, były dla mnie utwory pań: Elżbiety Sikory, która spędziła ze mną wiele czasu przy klawiaturze carillonu kościoła św. Katarzyny i Agaty Zubel, która zmieniła moje przekonanie, że szybko czytam nuty ;) Jej utwór zagram zresztą niebawem podczas Światowego Kongresu Carillonowego w Utrechcie, po raz pierwszy na instrumencie w stroju innym niż c, co będzie kolejnym ciekawym wyzwaniem.
Z Agatą spotykałyśmy się online, ponieważ utwór powstał w czasie pandemii, a kompozytorka była na Islandii, z której nie mogła się ruszyć. Zobaczyłyśmy się na żywo dopiero podczas premiery, ale dzięki technologii miałyśmy kontakt podczas moich przygotowań utworu. Często bywało tak, że ja mówiłam, że jakiegoś fragmentu nie da się wykonać w zaplanowanym przez nią tempie, na co Agata odpowiadała z pełnym przekonaniem, że przecież ona sprawdziła i się da. Pozostało zacisnąć zęby, spędzić sporo czasu przy klawiaturze i… dało się ;)
.jpg)
Monika Kaźmierczak, materiał Muzeum Gdańska, fot. A. Grabowska
Dużo radości sprawiły mi też Trzy wezwania Alka Nowaka, Cristal en cristal Hani Kulenty, STOP Pawła Mykietyna (z kosmicznymi zmianami tempa), które miałam również okazję wykonywać za granicą, gdzie spotkały się z wielkim zainteresowaniem słuchaczy i innych carillonistów.
Last but not least - dodatkowym atutem było osobiste poznanie wszystkich wspaniałych osobistości!
Nie mogę się doczekać najbliższych premier utworów Marty Ptaszyńskiej i Krzysztofa Meyera. Praca oczywiście już trwa!
Bardzo polecam też inne utwory z katalogu PWM, dostępne w księgarni Oficyny!
Najczęściej czytane:
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!