Aktualności
Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego
2023-09-12
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na kolejną edycję seminarium edytorskiego „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Jest to bezpłatny kurs adresowany do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym, a zwłaszcza składem komputerowym nut. Uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu daje możliwość podjęcia współpracy z PWM.
Dwusemestralny kurs rozpoczynamy 7 października 2023, a kończymy 9 czerwca 2024. Odbędzie się on w systemie spotkań co drugi weekend. Na kurs składać się będą zajęcia online na platformie Zoom (na spotkania zaplanowane zostały soboty, godz. 10:00–15:30) oraz kilka zjazdów weekendowych odbywających się zamiennie w Krakowie i w Warszawie.
Kurs łączy formę praktyczną z teoretyczną.
Spotkania zdalne obejmują:
• zajęcia praktyczne z obsługi programu do edycji nut Sibelius (dwa poziomy zaawansowania, 2h),
• wykłady lub seminaria towarzyszące, prowadzone przez redaktorów PWM oraz zaproszonych badaczy i specjalistów, poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym edytorstwa muzycznego, jak: proces wydawniczy, korekta nutowa i tekstowa, opracowania źródłowo-krytyczne, typografia (1,5h lub 2×1,5h).
Dwudniowe spotkania na żywo obejmują intensywne zajęcia praktyczne (ok. 4–5h dziennie) dotyczące następujących tematów:
• korekta i redakcja nut,
• korekta i redakcja tekstów o tematyce muzycznej,
• opracowania źródłowo-krytyczne,
• obsługa programu do edycji nut Sibelius.
Tradycją kursów edytorstwa muzycznego jest, że chętni uczestnicy przygotowują do wydania nową publikację PWM, kontynuując prace nad tytułem jako redaktorzy, korektorzy i kopiści już po zakończeniu szkoleń. Do tej pory nasi absolwenci pracowali nad edycjami źródłowo-krytycznymi Uwertury koncertowej op. 1 i kwartetów smyczkowych Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, opracowaniami wykonawczymi utworów fortepianowych Dobrzyńskiego, Franciszka Mireckiego, Ludomira Różyckiego oraz Juliusza Zarębskiego.
Również w tym roku kursanci przygotują składy komputerowe do wybranych publikacji naszej oficyny. Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, otrzymają certyfikat, a wyróżniający się kursanci będą mieli możliwość podjęcia dalszej współpracy z PWM.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.