Aktualności
Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS
2024-04-29
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W katalogu ANAKLASIS istotne miejsce zajmuje twórczość Agaty Zubel. Jej utwory zarejestrowane są na blu-rayu w serii IMAGES pod tytułem BILDBESCHREIBUNG (ANA 002) oraz na dwóch krążkach serii SOUNDS: POLISH HEROINS OF MUSIC (ANA 014) oraz CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016). Agatę Zubel możemy również usłyszeć jako wykonawczynię i interpretatorkę twórczości Stanisława Moniuszki na płycie E-ŚPIEWNIK (ANA 009) z serii REVISIONS.
Wyjątkowym albumem, który ukazał się z końcem ubiegłego roku, jest także ORESTEJA (ANA 025) – dramatopera Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej, w której autorki połączyły antyczną tragedię z nowoczesnymi środkami wyrazu artystycznego. To właśnie ta płyta otrzymała statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna.
Nagrodę w imieniu kompozytorki odebrał dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, który podkreślił znaczenie muzyki jednej z aktualnie najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych polskich kompozytorek. – Dziękuję Agacie Zubel za wspaniałą muzykę, za genialne dzieło wykonane przez wspaniałych artystów. Co najważniejsze – świetnie zrealizowane. Bardzo Państwu polecam ten album i muzykę Agaty Zubel, bo ona jest ponadczasowa.

fot. Filip Radwański / AKPA
Ponadczasowa jest także twórczość antycznych dramatopisarzy, która wciąż porusza odbiorców i jest inspiracją dla artystów. Podstawą tej współczesnej dramatopery stało się dzieło Ajschylosa, o tym samym tytule, które opowiada o rodzinnych dramatach, krwawych zbrodniach i sile przeznaczenia. Niewątpliwą jakość albumu zawdzięczamy znakomitym wykonawcom: oprócz Chóru Polskiego Radia pod batutą Szymona Wyrzykowskiego w nagraniu udział wzięli – wybitna aktorka Danuta Stenka oraz uznani soliści: Anna Zawisza, Michał Sławecki, Tomasz Piluchowski.
To kolejne wyróżnienie dla marki fonograficznej ANAKLASIS, która w minionych latach otrzymała trzy statuetki. W 2021 roku w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa triumfowała opera ahat-ilī – siostra bogów do muzyki Alka Nowaka i libretta noblistki – Olgi Tokarczuk. Rok później w tej samej kategorii zwyciężyło wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha pt. SYRENA MELODRAMA AETERNA. Z kolei w zeszłym roku statuetkę w kategorii Muzyka Kameralna – Duety otrzymał Maciej Frąckiewicz za RELIEFY – niezarejestrowane dotąd utwory Andrzeja Krzanowskiego.
Złoty Fryderyk dla Krzysztofa Meyera
Podczas Gali przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Statuetkę odebrał Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, który w ubiegłym roku obchodził jubileusz osiemdziesięciolecia urodzin.

fot. Filip Radwański / AKPA
Jest spadkobiercą tradycji awangardy i kontynuatorem idei odrodzenia muzyki polskiej w ramach otwarcia na świat po odwilży 1956 roku. Przez czternaście lat uczestniczył w pracach komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a w latach 1985–1989 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Przez wiele lat występował jako pianista, w wielu krajach prowadził również wykłady poświęcone muzyce współczesnej.
Jego dorobek kompozytorski obejmuje ponad setkę utworów, prezentowanych na całym świecie zarówno na festiwalach muzyki współczesnej, jak i w ramach sezonów koncertowych instytucji muzycznych. Wydawcą utworów Krzysztofa Meyera jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
#wyostrzsłuch na ANAKLASIS!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!