PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz

2024-07-15

Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!

 

Kazimierz Serocki, Continuum

Continuum to jeden z pierwszych polskich współczesnych utworów na zespół perkusyjny, który usłyszałam podczas zajęć z literatury muzycznej na studiach. Słuchaliśmy wówczas wykonania Les Percussions de Strasbourg. Byłam całkowicie zafascynowana ilością instrumentów, bogactwem barw oraz wyraźnymi kontrastami dynamicznymi. Myślę, że to był moment, w którym zakwitła moja pasja do muzyki współczesnej i zaczęłam odkrywać piękno oraz różnorodność instrumentów perkusyjnych.

Kazimierz Serocki, Fantasmagoria

Kolejny utwór Serockiego, który bardzo wyraźnie zapadł mi w pamięci. Jest to duet na fortepian i perkusję: bardzo duży zestaw który, oprócz walorów dźwiękowych, tworzy jednocześnie bardzo ciekawą scenerię dla poruszającego się wewnątrz perkusisty. Utwory na duże zestawy perkusyjne często wymagają od wykonawcy stworzenia pewnego rodzaju choreografii, która pozwala skutecznie zrealizować partyturę, co sprawia, że gra na instrumentach perkusyjnych przypomina czasem wręcz taniec.


fot. Oliver Röckle


Agata Zubel, Flash na perkusję i zespół instrumentalny


Bardzo wysoko cenię twórczość Agaty Zubel i w tym utworze zakochałam się „od pierwszego usłyszenia”. Dosłownie z wypiekami na twarzy obejrzałam nagranie dostępne w internecie i bez wątpienia mogę powiedzieć, że jest to jeden z najlepszych utworów na perkusję solo z towarzyszeniem, jaki znam.

Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz

Umieszczam Etiudę na jedno uderzenie w talerz Włodzimierza Kotońskiego na mojej liście, ponieważ jest to bardzo ciekawy eksperyment muzyczny i jednocześnie ważna pozycja w polskiej literaturze muzycznej. Choć uderzenie w talerz jest jedynie punktem wyjścia, a treścią utworu są głównie przekształcenia dźwiękowe, nadal pozycja ta przypomina mi, że jest to wspaniały instrument, z którego można wydobyć bardzo interesujące brzmienia, również czysto akustycznie.

 

fot. Nico Rademacher / Heidelberger Frühling



***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.


Tamarę Kurkiewicz wykonującą partię instrumentów perkusyjnych usłyszycie na albumie ANA 025 ORESTEJA – Agata Zubel i Maja Kleczewska, wydanym przez ANAKLASIS w serii OPERA.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.