PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

2024-08-27

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.

 

 

Wojciech Gawroński, Sonata A- dur op.22 na altówkę i fortepian


To pierwsza w polskiej literaturze muzycznej sonata na altówkę i fortepian. Choć dość konserwatywna formalnie, pokazuje melodyczną i harmoniczną inwencję twórcy. Jednym z wyzwań jest tu zachowanie właściwej równowagi między instrumentami. Ze względu na częste operowanie środkowym rejestrem, partia altówki może być łatwo „przykryta” bogatą fakturalnie partią fortepianu. Taka sytuacja wymaga czujności, doskonałego zgrania i wzajemnego słuchania się wykonawców. Utwór ten jest mi szczególnie bliski, ponieważ miałam okazję wielokrotnie wykonywać go podczas recitali, a wraz z pianistą Grzegorzem Manią dokonaliśmy jego nagrania, które znalazło się na płycie „Sonatas and Fantasies”, wydanej w 2023 roku przez SPMK Records.


Carl (Phillip) Stamitz, I Koncert D-dur na altówkę i orkiestrę


To niezwykle ciekawy utwór z epoki klasycyzmu, ukazujący zarówno walory techniczne, jak i liryczne altówki. Bogactwo harmonii, wyraziste melodie oraz wirtuozowskie przebiegi pasażowe sprawiają, że dzieło to jest niezwykle porywające. Stanowi ono również doskonały pokaz umiejętności instrumentalnych wykonawcy. To utwór, który bardzo często pojawia się w programach największych konkursów muzycznych oraz podczas przesłuchań do orkiestr. W wydaniu przygotowanym przez PWM znajduje się wiele ciekawych rozwiązań, dotyczących zarówno palcowania, jak i smyczkowania.


Rodolphe Kreutzer, 42 Etiudy


Jest to zbiór etiud napisanych w oryginale na skrzypce, które mają na celu rozwinięcie i kształtowanie techniki gry. Stanowią one niezwykle cenną pozycję w literaturze pedagogicznej, znakomicie wspomagając doskonalenie zarówno techniki lewej ręki, jak i gry smyczkiem. W swojej pracy dydaktycznej wykorzystuję wiele utworów ze zbioru Rodolpha Kreutzera do korekty i uelastyczniania aparatu gry. Ponadto uważam, iż włączenie rekomendowanych przeze mnie etiud do codziennego ćwiczenia w znacznym stopniu wpłynie na budowanie prawidłowej techniki instrumentalnej.


Grażyna Bacewicz, Koncert na altówkę i orkiestrę


Jest to niezwykle ciekawe, sonorystyczne dzieło, które ukazuje bogactwo barw oraz możliwości brzmieniowych i technicznych altówki. Kompozytorka, wykorzystując ciemną, nosową, przygaszoną barwę wioli uzyskała nostalgiczny i tajemniczy nastrój, który uwypukla głębokie emocje. Utwór ten jest bardzo wymagający zarówno dla solisty, jak i orkiestry. Moim zdaniem Koncert altówkowy wybitnej polskiej kompozytorki wciąż pojawia się zbyt rzadko w programach koncertowych.


Władysław Żeleński, Berceuse op. 23 na skrzypce (altówkę) i fortepian


Polecam zapoznanie się z bardzo piękną, opartą na ciekawej harmonice miniaturą Władysława Żeleńskiego – Berceuse, którą miałam przyjemność edytować. Jest to oparty na dialogu dwóch instrumentów bardzo krótki utwór, który stanowi ciekawą pozycję w programach recitali.

 



***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Katarzynę Budnik usłyszycie na albumie ARCHIPELAG – MACIEJ ZIELIŃSKI, wydanym przez ANAKLASIS w serii PORTRAITS.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.