Aktualności
Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością
2024-09-30
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
W tym roku zaproszenie do współpracy z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy przyjęli: Grzegorz Tarwid – niezwykle wszechstronny pianista, który czerpie z tradycji polskiego jazzu i duńskiej szkoły improwizacji, Qba Janicki – perkusista, artysta dźwiękowy i eksperymentator, a także formacja Bastarda, stanowiąca pomost między współczesnością a muzyką poprzednich stuleci i różnych kultur, oraz saksofonista i klarnecista Marek Pospieszalski.
Tradycją festiwalu stały się premiery dramatów muzycznych Aleksandra Nowaka. W ubiegłych latach na zamówienie AUKSODRONE powstały dzieła komponowane w bliskiej współpracy z takimi pisarzami jak Szczepan Twardoch, Radek Rak i Marcin Wicha. Współpracę z tym ostatnim Nowak kontynuuje, a jej efekt usłyszymy drugiego dnia festiwalu (5 października) w wykonaniu połączonych zespołów: AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i capelli cracoviensis.

„Febra arktyczna. Comedia harmonica” lokuje się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego. Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywać się będzie w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowie o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata.
Tego dnia swoją premierę będzie miał także najnowszy album ANAKLASIS, na którym zarejestrowano RZECZY. VAUDEVILLE. Jest to pierwsze wspólne dzieło Wichy i Nowaka, które powstało na podstawie nagrodzonej NIKE książki Rzeczy, których nie wyrzuciłem i po raz pierwszy zabrzmiało w Tychach w ubiegłym roku. Album ukaże się w czarnej serii OPERA i trafi do sprzedaży 5 października.
Siódma już edycja festiwalu AUKSODRONE to również okazja do świętowania jubileuszu siedemdziesiątych urodzin Pawła Szymańskiego, jednego z najważniejszych żyjących polskich twórców muzyki współczesnej. Jego utwory: Quasi una sinfonietta, Dwie etiudy i Simple Music zabrzmią w wykonaniu orkiestry AUKSO oraz solistów: Piotra Sałajczyka przy fortepianie i wiolonczelistki Magdaleny Bojanowicz.
O oprawę muzyczną wydarzenia tradycyjnie zadba duet HCH, czyli Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński.
Z pełnym programem festiwalu można zapoznać się na stronie www.auksodrone.com. Bilety na wszystkie festiwalowe koncerty dostępne są do kupienia na platformie Ticketmaster.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.