Aktualności
Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!
2024-11-05
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Dwie premiery oper Zygmunta Krauze realizowane w Krakowie i Poznaniu
Prapremiery dwóch oper tego samego kompozytora w jednym miesiącu to historyczna sytuacja, której przeżycie dane było niewielu mistrzom gatunku (m. in. G. Rossini czy G. Donizetti). Do tego grona dołącza Zygmunt Krauze swymi dwoma odmiennymi tematycznie dziełami. Opera Krakowska 9 listopada zaprezentuje po raz pierwszy jego Bonę Sforzę do libretta Vincenzo de Vivo napisanego w trzech językach: polskim, włoskim i łacinie. (kooperacja z Teatro Petruzzelli w Bari). Próbując uchwycić tragizm losów tytułowej bohaterki autorzy ukazują jej postać w trzech etapach: młodości, wieku dojrzałego i ostatnich lat. Kolejne fazy życia bohaterki opery przedstawią różne solistki. Dzieło ujęte w dwóch aktach reżyseruje Michał Znaniecki, za kierownictwo muzyczne odpowiada Piotr Sułkowski.
Niecałe dwa tygodnie później - 22 listopada - Teatr Wielki w Poznaniu wystawi po raz pierwszy Ślub Zygmunta Krauzego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego, który jest także autorem libretta na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza o tym samym tytule. To pierwsze dzieło, które kompozytor napisał dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. W inscenizacji atmosfera megalomanii oraz pragnienia posiadania władzy i kontroli skupione są niczym w soczewce. Widzowie mogą uzmysłowić sobie, że zachowanie głównego bohatera i jego krótkowzroczność są charakterystyczne nie tylko dla ikonicznych dyktatur, ale także dla ruchów populistycznych czy faszyzujących. Najnowsze dzieło Krauzego, nad którym kierownictwo muzyczne sprawuje Katarzyna Tomala-Jedynak, zostanie zaprezentowane w roku 120-lecia urodzin i 55. rocznicy śmierci Gombrowicza.
Nowe utwory kameralne Pawła Malinowskiego i Marcina Stańczyka
11 listopada w Krakowie swój finał będzie miał festiwal Sacrum Profanum. Podczas koncertu pt. „Hypertrans (18+)” na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki prawykonane zostanie a cheerful plaint [chant] na głos, fortepian i syntezator Pawła Malinowskiego, najmłodszego kompozytora w gronie twórców reprezentowanych przez PWM. W dziele wykorzystane są fragmenty tekstów Thomasa Hardy’ego i Simona Armitage’a, które łączy odwołanie do krajobrazu zimowego, widzianego jednak z zupełnie innych perspektyw. Jak podkreśla kompozytor: „wyobrażenie śniegu stało się dla mnie wewnętrzną ucieczką od rzeczywistości. W muzyce niewiele jest do niego odniesień, dużo więcej za to deszczu, topnienia, ulotności”. A cheerful plaint [chant] wykonają Barbara Kinga Majewska oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, którym Malinowski zadedykował swój najnowszy utwór.
Hashtag Ensemble obchodzi w tym roku swój jubileusz 10-lecia. Z tej okazji zespół zamówił u Marcina Stańczyka utwór operujący współbrzmieniami żywego głosu, instrumentów akustycznych i dźwięków generowanych cyfrowo. W ramach tej współpracy powstała kompozycja After na głos żeński, flet, skrzypce, altówkę, kontrabas i perkusję, eksplorująca dźwiękowe „kontrasty następcze”. Zjawiska te pochodzą od efemerycznie przetwarzanych prostych melodii inspirowanych polską muzyką tradycyjną. Z gościnnym udziałem mezzosopranistki Magdaleny Deptuły warszawski zespół prawykona After w swej siedzibie podczas koncertu „Posłuchy” 14 listopada. W programie także Three Songs Agaty Zubel oraz Kołysanka Sławomira Kupczaka. Koncertowi towarzyszyć będzie spotkanie z Marcinem Stańczkiem, które poprowadzi Lilianna Krych i Krzysztof Stefański (zastępca redaktora naczelnego Ruchu Muzycznego).
Katowice w listopadzie staną się centrum nowej muzyki fortepianowej
W listopadzie w Katowicach rozpoczynają się XII Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren”. W ramach tego festiwalu Filharmonia Śląska zaprezentuje po raz pierwszy nowe utwory kompozytorów reprezentowanych przez PWM. Dariusz Przybylski w swoim dorobku ma już koncerty m.in. na akordeon, skrzypce, wiolonczelę, flet i klawesyn. 15 listopada do jego instrumentalnego portfolio dołączy Sapphirus – koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną. Podczas prawykonania partię solową wykona Ignacy Lisiecki, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Christian Schumann. Tydzień później (22 listopada) zespół dokona prawykonia Koncertu na fortepian i orkiestrę Mikołaja Piotra Góreckiego. W partii solowej usłyszymy Marka Szlezera, orkiestrą dyryguje Stefan Asbury.
Kobiety przejmą stołeczną scenę muzyczną
Pośród kalejdoskopu arcyciekawych wydarzeń, które odbędą się w ramach Festiwalu Eufonie warto zwrócić uwagę na koncert Heroiny muzyki polskiej, który odbędzie się 16 listopada w przestrzeni POLIN | Muzeum Historii Żydów Polskich. Podczas prezentacji twórczości nestorek rodzimej muzyki, oprócz dzieł Grażyny Bacewicz, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Joanny Wnuk-Nazarowej będzie można zapoznać się także z najnowszym utworem Hanny Kulenty pt. Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon basowy i smyczki. Polskie prawykonanie tego utworu odbędzie się z udziałem solistów: Piotra Majoora (trąbka) i Adriana Gryciuka (puzon) oraz orkiestry Sinfonietta Cracovia prowadzonej przez Katarzynę Tomalę-Jedynak. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Festiwalu oraz współorganizatorem koncertu.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.