Aktualności
Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI
2024-11-13
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Postać Pendereckiego ma w kulturze utrwalony, wyrazisty obraz – twórcy ponadprzeciętnego, niejednokrotnie wzbudzającego podziw, równie często kontrowersyjnego, któremu jednak nie sposób odmówić wielkości. Obraz ten budują przede wszystkim potężne dzieła wokalno-instrumentalne. Na osi twórczej Sekstet (skomponowany w roku 2000) znajduje się po dziełach awangardowych, sonorystycznych i neoromatycznych, reprezentując kameralistykę pełną „pogody i światła”, twórczość już nie monumentalną, nasyconą semiotycznymi odniesieniami i ekstatyczną, a mówiącą „ściszonym głosem”.
Twórczość Marka Andre oscyluje wokół koncepcji „kruchości”. Kompozytor stara się pozostawić słuchaczowi przestrzeń do refleksji i swobodę w odbiorze muzyki, wierząc, że każdy może doświadczyć fenomenu brzmienia na swój własny sposób, wsłuchując się w dźwięki balansujące na granicy, zanikające i delikatne, jak np. w Asche.
Koncert na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy op. 11, napisany przez Góreckiego w 1957 r. i wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, można umiejscowić w panoramie jego twórczości krok przed orkiestrowym, serialistycznym Scontri, a tuż za drapieżną, bartokowską Sonatą na dwoje skrzypiec (wykonywaną przez Spółdzielnię w marcu tego roku podczas koncertu RETRO MODERNA). Inaczej mówiąc jest to utwór, któremu daleko do osadzonego w recepcji dojrzałego stylu Góreckiego – redukcyjnego, skrajnie emocjonalnego, silnie skoncentrowanego i wchodzącego w sferę metafizyczną. Koncert jest dziełem kompozytora-awangardysty, szczerze opowiadającego się za dodekafonią, jako przyszłością muzyki.
Koncertowi towarzyszyć będzie rozmowa z gośćmi – Dorotą Swarcman i Danielem Cichym.
Organizatorem wydarzenia jest Spółdzielnia Muzyczna, a partnerem – Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Muzeum Narodowe Kraków Sukiennice
24 listopada 2024 | godz. 19:00
Najczęściej czytane:
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.