Aktualności
Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI
2024-11-13
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Postać Pendereckiego ma w kulturze utrwalony, wyrazisty obraz – twórcy ponadprzeciętnego, niejednokrotnie wzbudzającego podziw, równie często kontrowersyjnego, któremu jednak nie sposób odmówić wielkości. Obraz ten budują przede wszystkim potężne dzieła wokalno-instrumentalne. Na osi twórczej Sekstet (skomponowany w roku 2000) znajduje się po dziełach awangardowych, sonorystycznych i neoromatycznych, reprezentując kameralistykę pełną „pogody i światła”, twórczość już nie monumentalną, nasyconą semiotycznymi odniesieniami i ekstatyczną, a mówiącą „ściszonym głosem”.
Twórczość Marka Andre oscyluje wokół koncepcji „kruchości”. Kompozytor stara się pozostawić słuchaczowi przestrzeń do refleksji i swobodę w odbiorze muzyki, wierząc, że każdy może doświadczyć fenomenu brzmienia na swój własny sposób, wsłuchując się w dźwięki balansujące na granicy, zanikające i delikatne, jak np. w Asche.

Koncert na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy op. 11, napisany przez Góreckiego w 1957 r. i wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, można umiejscowić w panoramie jego twórczości krok przed orkiestrowym, serialistycznym Scontri, a tuż za drapieżną, bartokowską Sonatą na dwoje skrzypiec (wykonywaną przez Spółdzielnię w marcu tego roku podczas koncertu RETRO MODERNA). Inaczej mówiąc jest to utwór, któremu daleko do osadzonego w recepcji dojrzałego stylu Góreckiego – redukcyjnego, skrajnie emocjonalnego, silnie skoncentrowanego i wchodzącego w sferę metafizyczną. Koncert jest dziełem kompozytora-awangardysty, szczerze opowiadającego się za dodekafonią, jako przyszłością muzyki.
Koncertowi towarzyszyć będzie rozmowa z gośćmi – Dorotą Swarcman i Danielem Cichym.
Organizatorem wydarzenia jest Spółdzielnia Muzyczna, a partnerem – Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Muzeum Narodowe Kraków Sukiennice
24 listopada 2024 | godz. 19:00
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!