PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

2025-02-19

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

 

Skrzypaczkę z osobą i muzyką Grażyny Bacewicz łączą nie tylko instrument oraz związki z Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego, w którym kompozytorka uczestniczyła w 1935 roku i otrzymała dyplom honorowy, a w późniejszych latach przewodniczyła jego jury, Bomsori Kim zaś zdobyła drugą nagrodę w jego 15. edycji w 2016 roku. Łączy je również odwaga i wytrwałość w dążeniu do osiągnięcia artystycznej doskonałości.

 

Jak zauważa dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy: Miłość i szacunek, jakimi Bomsori Kim darzy twórczość Grażyny Bacewicz, widać w każdej frazie, którą odkrywa przed publicznością koreańska artystka. Jestem przekonany, że wybitna polska kompozytorka, skrzypaczka, pianistka i pisarka byłaby zachwycona finezją barwy dźwięku instrumentu Bomsori, jej artystyczną dojrzałością, emocjonalną wrażliwością i niekwestionowaną wirtuozerią. Cieszy nas, że twórczość Grażyny Bacewicz jest wykonywana przez tak fenomenalnie uzdolnioną i stanowiącą wzór dla kolejnych pokoleń muzyków artystkę.

 

© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Bartek Barczyk 

 

Grażyna Bacewicz, uznawana dziś za największą kompozytorkę polską i wybitną postać muzyki XX wieku, z prawdziwą determinacją budowała swoją pozycję muzyczną, łącząc karierę skrzypaczki z działalnością kompozytorską. Bardzo szybko stała się jedną z najwybitniejszych przedstawicielek nurtu neoklasycznego w muzyce, aby potem zreformować swój styl i nadać mu wysoce indywidualny wyraz.

Urodzona w 1909 roku, podobnie jak wielu innych artystów z Europy Środkowej musiała mierzyć się z politycznymi realiami swoich czasów – była świadkiem m.in. dwóch wojen światowych i reżimu stalinowskiego. Studiowała w Konserwatorium Warszawskim u Kazimierza Sikorskiego (kompozycja), Józefa Jarzębskiego (skrzypce) oraz u Józefa Turczyńskiego (fortepian). Pomimo lekceważącej w tych czasach postawy środowiska muzycznego wobec kobiet komponujących muzykę – jego reprezentanci widzieli w niej na początku jej drogi artystycznej przede wszystkim skrzypaczkę, nierzadko traktując jej ambicje twórcze jako kaprysy. Bacewicz tymczasem, nie zważając na to, tworzyła i sama wykonywała swoje utwory, zyskując coraz większy szacunek i uznanie. We wspomnieniach, które przelała na papier w opowiadaniu Czy koleżanka nie zabłądziła?, nie brak odniesień do lekceważenia jej kompozytorskiej pracy przez niektórych jej kolegów z klasy Sikorskiego.

 

– Czy koleżanka nie zabłądziła?
– Czego koleżanka sobie życzy? Tu nie Uniwersytet. Tu klasa kompozycji, proszę koleżanki.
(…) żarty kolegów: Szałowskiego, Palestra i Neuteicha, puszczałam mimo uszu. Nie przejmowałam się szpileczkami. (Prawdę mówiąc, nie umiem wytłumaczyć, dlaczego się nimi nie przejmowałam, bo właściwie powinnam była).
Żarty i docinki na mój temat nie trwały zbyt długo. Najwyżej trzy tygodnie.
Pierwszy przestał Neuteich. Później dwaj pozostali.
Przyzwyczaili się do mnie? Czy przestali mnie może uważać za kogoś nie na swoim miejscu? Trochę i to. Ale główna przyczyna tkwiła w czym innym. Bezwiednie – bo nie z przemyślenia – przybrałam postawę, która musiała ich osadzić. Ot, po prostu nie okazywałam żadnego zainteresowania dla ich uszczypliwych uwag.



Grażyna Bacewicz,
Życie w słowach i obrazach, PWM 2024
 

Działalność twórczą i artystyczną Grażyny Bacewicz wieńczyły liczne sukcesy. Na europejskich estradach występowała z recitalami i koncertami prowadzonymi przez wybitnych dyrygentów. Tak w jednej, jak i w drugiej dziedzinie zdobywała nagrody, a jej muzyka – ceniona przez dyrygentów i wykonawców – była coraz częściej obecna na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą.

Dzisiaj twórczość Bacewicz przeżywa renesans. W koncertach, sonatach, symfoniach i mniejszych utworach odnajdujemy niezwykle ciekawe rozwiązania brzmieniowe. Pojawiają się znakomite nagrania (m.in. BBC Symphony Orchestra), a utwory są stale wykonywane, w 2024 roku m.in. w Wigmore Hall w Londynie, w Philharmonie de Paris, w SR Berwaldhallen w Sztokholmie i w Bozar w Brukseli. Dzieła Bacewicz są też odbiciem epoki, w której żyła, cechującej się odwrotem od wybujałego romantyzmu, poszukiwaniem piękna w klasycznej formie, ale i unikaniem utartych schematów. Silny, zdyscyplinowany, konsekwentny, a jednocześnie kobieco wrażliwy język muzyczny i bogata kompozytorska wyobraźnia odzwierciedlają osobowość twórczyni.

 

Bomsori Kim i NFM Filharmonia Wrocławska


Przez wiele lat Grażyna Bacewicz była pierwszą wykonawczynią swoich utworów skrzypcowych – zarówno kameralnych, jak i koncertów. Często wykonywała je w duecie z bratem Kiejstutem. 3 lutego 1950 roku wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wacława Krzemińskiego wykonała Rapsodię na skrzypce i orkiestrę z wirtuozowską partią instrumentu solowego i z doskonale przemyślaną formą. Utwór, po ponad siedemdziesięciu latach i w nowym opracowaniu wykonawczym Bomsori Kim, zostanie wykonany ponownie już 7 marca 2025 o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu podczas jednego z koncertów jubileuszowych z okazji osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Partię solową wykona koreańska artystka, której towarzyszyć będzie Orkiestra NFM Filharmonii Wrocławskiej – jeden z najlepszych zespołów orkiestrowych w Polsce, z którym solistka miała już okazję współpracować podczas nagrywania w 2021 roku jej pierwszego albumu Violin on Stage, wydanego przez Deutsche Grammophon. Muzyków tego wieczoru poprowadzi brytyjski dyrygent Duncan Ward.

 

Rapsodia na skrzypce i orkiestrę to pierwszy z dotąd niewydanych utworów Grażyny Bacewicz, które w postaci rękopisów znajdują się w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie, przywracany do życia koncertowego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kolejne dzieła będą sukcesywnie wydawane przez oficynę.

 

© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Bartek Barczyk 

 

W programie wrocławskiego koncertu w wykonaniu Bomsori zabrzmi również I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego. Artystka zagra na skrzypcach Guarneriego del Gesù „ex-Moller” (Cremona, ok. 1725), użyczonych jej przez Samsung Foundation of Culture w Seulu i The Stradivari Society w Chicago, Illinois.



Sounds of Poland. Bacewicz

Życie i muzykę Grażyny Bacewicz przybliży także krótkometrażowy film o kompozytorce, w którym główną rolę gra jej Ambasadorka. W produkcji filmowej ta urodzona w Korei Południowej artystka i absolwentka Uniwersytetu Narodowego w Seulu oraz Juilliard School w Nowym Jorku podąża śladami polskiej kompozytorki, odkrywając m.in. archiwalne nagrania z jej udziałem, zgłębiając odręczne zapiski i komentarze zawarte w partyturze oraz spotykając się z najbliższą jej rodziną.

 

Jestem zaszczycona tym, że mogę być ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz. Jej muzyka jest niezwykle ekspresyjna i pełna pasji, a odkrywanie jej twórczości to dla mnie inspirująca podróż. Podczas pracy nad filmem i koncertami miałam okazję jeszcze głębiej poczuć jej artystyczną wizję i wiem, że ta podróż będzie jeszcze obfitować w nowe odkrycia. Czuję silną więź z Bacewicz – jej determinacja i niezależność są mi bardzo bliskie, a jej kompozycje pozwalają mi w pełni wyrażać siebie jako skrzypaczkę i artystkę – wyznaje Bomsori Kim.

 

© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Bartek Barczyk 

 

Reżyserem produkcji jest Jakub Piątek, który w 2023 roku na festiwalu filmów niezależnych Sundance w Stanach Zjednoczonych zadebiutował pełnometrażowym dokumentem Pianoforte, prezentowanym m.in. w kinach w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polsce. Film doceniło polskie i międzynarodowe grono widzów i krytyków filmowych, czego dowodem są takie wyróżnienia, jak Polska Nagroda Filmowa „Orzeł” dla filmu dokumentalnego oraz International Emmy Award (2024) w kategorii Arts Performing.

Film poświęcony kompozytorce realizowany jest w ramach projektu „Sounds of Poland. Bacewicz” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który kontynuuje prowadzone od lat działania oficyny na rzecz promocji polskiej muzyki na całym świecie. Projekt ten dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Sukcesywnie będziemy prezentować kolejne wydarzenia z udziałem Bomsori Kim promujące muzykę Grażyny Bacewicz. Zachęcamy do obserwowania PWM: na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X) oraz Bomsori Kim: na stronie internetowej i mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).
 

Najczęściej czytane:

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.