Aktualności
Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Antoni Cofalik
2025-08-13
Odkąd Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpoczęło swoją działalność, publikacje o charakterze pedagogicznym zajmują w jego dorobku szczególne miejsce. Obecne w repertuarze na konkursach i festiwalach, nie tylko przyczyniły się do umocnienia renomy Wydawnictwa, lecz przede wszystkim odegrały znaczącą rolę w rozwoju edukacji muzycznej w Polsce. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom, poświęcony twórcom, którzy dużą część swojej pracy artystycznej poświęcili młodym adeptom sztuki muzycznej.
Kolejnym kompozytorem, którego sylwetkę chcemy przybliżyć, jest Antoni Cofalik (ur. 1940) – skrzypek, kameralista, pedagog, kompozytor.
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Zenona Felińskiego. Następnie kontynuował edukację muzyczną pod okiem Riccarda Brengoli w Accademia Musicae Chigiana w Sienie oraz Michała Wajmana w Sankt Petersburgu. W zakresie muzyki kameralnej kształcił się w Mozarteum w Salzburgu i u Enrica Mainardiego w Konserwatorium w Lucernie. W latach 1963-1991 tworzył Trio Krakowskie razem z pianistą Jerzym Łukowiczem i wiolonczelistą Krzysztofem Okoniem. Muzycy koncertowali na wszystkich kontynentach, byli cenieni za interpretacje kompozycji zarówno klasyków kameralistyki: Mozarta, Beethovena, Schummana, Brahmsa, jak i twórców dwudziestowiecznych: Malawskiego Ravela, Szostakowicza czy Coplanda. W 1964 roku zdobyli pierwszą nagrodę (Premio A. Vivaldi) na międzynarodowym konkursie kameralnym w Sienie za wykonanie Tria Artura Malawskiego, a w 1973 roku z okazji dziesiątego występu w Rzymie otrzymali Złoty Medal Miasta Rzymu.

Antoni Cofalik był liderem młodzieżowego zespołu kameralnego All’antico, który otrzymał złoty medal w Konkursie im. Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim w 1974 roku. Ponadto przez kilka lat pełnił funkcję koncertmistrza w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie oraz Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Od 1968 roku prowadził działalność pedagogiczną w Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Następnie w latach 1980-1985 uczył w bydgoskiej Akademii Muzycznej, a przez kolejne osiem lat w katowickiej. Jego uczniowie są laureatami licznych konkursów krajowych i międzynarodowych.
Praca pedagogiczna Antoniego Cofalika została wielokrotnie doceniona. Zdobywał Nagrody dla Najlepszego Nauczyciela przyznawane podczas międzynarodowych konkursów tj. I Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków w Lublinie w 1979 roku, II Międzynarodowy Konkurs Młodych Muzyków im. Piotra Czajkowskiego w Sendai w Japonii w 1995 roku, XIX International Competition of Bohdan Warchal „Talents of Europe” w Dolnym Lublinie na Słowacji w 2011 roku, a w 2006 roku został uhonorowany najwyższym kazachstańskim odznaczeniem w dziedzinie kultury „Złoto Nomadów”. W 2012 roku otrzymał tytuł profesora honoris causa Akademii Smyczkowej w Hamburgu, a w 2016 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Jest konsultantem szkół muzycznych I i II stopnia w zakresie gry na skrzypcach i programu nauczania, wykładowcą letnich kursów i warsztatów skrzypcowych w Łańcucie, Seulu, Żaganiu, Zakopanem, Rybnej i Lusławicach, członkiem jury wielu konkursów. Był jednym z inicjatorów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów w Krakowie (1996).
Jako autor i kompozytor, współpracując z Polskim Wydawnictwem Muzyczym, stworzył szereg publikacji pedagogicznych, które stanowią trzon edukacji skrzypcowej w Polsce: Skrzypcowe ABC, Małe ABC na skrzypce, Małe ABC na wiolonczelę, Notatnik metodyczny o grze skrzypcowej, Gamy dwu-, trzy- i czterooktawowe na skrzypce, liczne opracowania literatury skrzypcowej oraz utwory dydaktyczne tj. 6 etiud-kaprysów na skrzypce solo, Ulubione etiudy na skrzypce, Preudium i fughetta (b-a-c-h) na skrzypce solo, Wybór etiud wirtuozowskich na skrzypce, Gdy się Chrystus rodzi… Kolędy i pastorałki na skrzypce solo oraz Ptaszarnię na skrzypce i fortepian przy współpracy z Janiną Garścią. Ponadto współpracuje również z wydawnictwami EUTERPE oraz Bärenreiter Verlag.
Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.
Najczęściej czytane:
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".