Aktualności
Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska
2025-09-11
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Kolejną bohaterką tego cyklu jest pianistka i pedagog – Wanda Chmielowska (2.10.1891–19.01.1980), autorka ponadczasowego zbiorku dla najmłodszych pt. Światek dziecięcy.

Pierwszym nauczycielem Wandy Chmielowskiej był jej ojciec – Stanisław Szlezyngier, który prowadził własną szkołę muzyczną. Naukę kontynuowała w konserwatorium w Petersburgu, gdzie studiowała u A. Jesipowej. Dyplom ukończenia uczelni uzyskała w 1911 roku i od razu po ukończeniu nauki rozpoczęła pracę jako nauczycielka gry na fortepianie w szkole ojca.
W 1918 roku doskonaliła swoje umiejętności w Warszawie u H. Melcera, jednocześnie ucząc gry na fortepianie. Od 1924 roku prowadziła zajęcia w Instytucie Muzycznym im. S.M. Stoińskiego w Katowicach, a od 1929 roku w nowo otwartym Państwowym Konserwatorium Muzycznym. Podczas II wojny światowej, w Warszawie, udzielała prywatnych lekcji gry na fortepianie. W latach 1945-1970 była profesorką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, a w latach 1947-1948 pełniła funkcję prorektora tej uczelni. Od 1957 roku kierowała Katedrą Pianistyki.
Do grona jej uczniów należą m.in. Lidia Grychtołówna i Józef Stompel. Prowadziła również kursy metodyki nauczania gry na fortepianie dla nauczycieli oraz opublikowała kilka prac z tej dziedziny. W 1954 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Wydała także niewielki, popularny zbiorek własnych kompozycji na fortepian dla początkujących, zatytułowany Światek dziecięcy.

Kompozycje:
Światek dziecięcy – zbiór utworów dla dzieci na fortepian
Prace:
Muzyka czechosłowacka i twórcy narodowej muzyki czeskiej, w: Czechosłowacja wczoraj i dziś, red. M.S. Korowicz, Katowice 1948.
O nauczaniu początków gry na fortepianie, „Szkoła Artystyczna” 1956 nr 1.
Wstęp do kursu metodyki nauczania gry na fortepianie, „Ruch Muzyczny” 1957 nr 22.
Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, Kraków 1962.
Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!