PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Tam, gdzie wybrzmiewa najpiękniejsza muzyka polska. PWM podsumowuje 2025 rok

2025-12-22

Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.

Muzyczne spotkania

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Oficyna świętowała swój jubileusz przez cały 2025 rok, m.in. organizując pod hasłem „Muzyczne spotkania” serię wydarzeń, które dostarczyły niepowtarzalnych wrażeń artystycznych. W koncertach, spotkaniach oraz warsztatach udział wzięła publiczność zgromadzona w salach koncertowych Wrocławia, Warszawy i Krakowa, a także słuchacze zgromadzeni wokół radioodbiorników. Podczas licznych aktywności muzycznych i wydawniczych, które uświetniły 80-lecie PWM towarzyszyła wszystkim najpiękniejsza polska muzyka. Pierwsza odsłona „Muzycznych spotkań” odbyła się 7-8 marca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jej bogaty program ukazał wielowymiarowy dorobek twórców związanych z wydawnictwem m.in. prawykonana została „Rapsodia polska na skrzypce i orkiestrę” Grażyny Bacewicz w opracowaniu wykonawczym Bomsori Kim, która od 2025 roku nosi zaszczytne miano ambasadorki twórczości polskiej kompozytorki. Dwa dni wypełnione muzyką uświetnili Filharmonicy Wrocławscy pod kierunkiem Duncana Warda wraz ze znakomitą koreańską skrzypaczką Bomsori Kim, NFM Orkiestra Leopoldinum prowadzona przez Christiana Danowicza, LutosAir Quintet, Lutosławski Quartet, Chór NFM pod kierownictwem artystycznym Lionela Sowa; Chóry: Chłopięcy i Dziewczęcy NFM, prowadzone przez Małgorzatę Podzielny i blisko dwustuosobowy Chór Melomana. Wydarzeniom towarzyszyło dziewięć recitali carillonowych w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, podczas których słuchacze zgromadzeni na Placu Wolności mogli podziwiać utwory Elżbiety Sikory, Marty Ptaszyńskiej, Hanny Kulenty czy Alka Nowaka. Obchodom Jubileuszu towarzyszyły również wydarzenia edukacyjne, skierowane do małych i dużych odbiorców.
 


Fot. Karol Adam Sokołowski / PWM


Do Muzycznych Spotkań zaproszeni zostali także słuchacze zgromadzeni 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współorganizatorem przedsięwzięcia był obchodzący swoje stulecie Związek Kompozytorów Polskich. Na program złożyły się monumentalne dzieła trzech gigantów muzyki polskiej – Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego – w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Antoniego Wita.

Wielki finał Muzycznych spotkań odbył się z kolei tydzień później (21 listopada) w Krakowie – w mieście, z którym Oficyna związana jest od najwcześniejszych lat swojego istnienia. Program tego wieczoru, dzieła Barbary Buczkówny, Grażyny Bacewicz i Pawła Mykietyna, wykonała Orkiestra Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, pod batutą Michała Klauzy. Niezwykłe emocje wzbudził finał koncertu – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina w wykonaniu chińskiej solistki Tianyao Lyu, Laureatki IV Nagrody XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie i zdobywczyni nagrody specjalnej Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu.
 


Fot. Piotr Markowski / PWM


Jubileusz „Ruchu Muzycznego”

Osiemdziesiąte urodziny świętował w tym roku także „Ruch Muzyczny”, najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. Kulminacją obchodów był koncert, który odbył się 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie. W programie organizatorzy uhonorowali zasłużonych nie tylko dla czasopisma, ale i dla polskiej kultury redaktorów naczelnych – zjadliwego krytyka siermiężnej rzeczywistości PRL, przenikliwego publicystę i kompozytora Stefana Kisielewskiego oraz Zygmunta Mycielskiego, nie tylko świetnego dziennikarza, ale i świadka historii, ucznia Nadii Boulanger, żołnierza i autorytetu moralnego.

W 2025 roku ukazało się 25 papierowych wydań „Ruchu Muzycznego”, w tym 3 numery podwójne – dostępnych w wersji papierowej oraz elektronicznej, zarówno w formacie PDF, jak i w formatach na czytniki (EPUB oraz MOBI). Ponadto, dla słuchaczy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zostały przygotowane dwa wydania specjalne. Redakcja poruszała szereg tematów związanych z aktualnymi wydarzeniami w życiu muzycznym w Polsce, relacjonowała koncerty, festiwale i prapremiery, polecała książki i płyty, stawiała też czoła zagadnieniom estetycznym, jak i ważnym problemom polityki kulturalnej, jak KPO dla kultury, aktualna sytuacja muzyki rosyjskiej, neuroróżnorodność, czy uprzedzenia w muzyce współczesnej. Coraz więcej czytelników zdobywa także internetowy portal czasopisma. W 2025 roku stronę ruchmuzyczny.pl, w którym znalazło się już blisko 6 tysięcy tekstów, odwiedziło ponad 230 tysięcy użytkowników, a liczba odsłon wyniosła pół miliona. Czytelnicy najchętniej sięgali po teksty poświęcone tegorocznemu Konkursowi Chopinowskiemu. Największą popularnością cieszyły się posty w mediach społecznościowych RM z codziennymi relacjami z przesłuchań, osiągając liczone w dziesiątkach – a nawet setkach – tysięcy zasięgi. Na stronie ruchmuzyczny.pl szczególnie chętnie czytane były podsumowania autorstwa Anny Chęćki i Marcina Gmysa. Ponadto niezmiennie popularnością cieszył się dział „Swobody ruchu” z dużymi przekrojowymi artykułami, rozmowy oraz aktualności.
„Ruch Muzyczny” wyszedł także poza papier i przestrzeń wirtualną, zapraszając czytelników w 2025 roku na 2 spotkania z cyklu "Strefa Ruchu”, które towarzyszyły ważnym wydarzeniom życia muzycznego. Wydarzenia te toczyły się wokół pytań jak dziś brzmi muzyka polska, a także czy nowa muzyka jest inkluzywna kulturowo.


Katalog, który wciąż rośnie

Katalog PWM powiększył się o ponad 140 pozycji w tym o jedyne w swoim rodzaju materiały orkiestrowe (aż 48 nowych kompletów), nuty oraz publikacje książkowe. Na półkach księgarni pojawiło się niemal 90 nowych tytułów, na które składają się również pozycje zrealizowane w ramach wieloletniego programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” – to książki, nuty, materiały edukacyjne, e-booki i audiobooki. Do muzycznego obiegu wróciło też niemal 150 wznowień.

Publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego można było kupić nie tylko w księgarni stacjonarnej czy w e-sklepie, ale także podczas targów, kongresów i spotkań. Stoisko PWM pojawiło się na aż 46 wydarzeniach. Nieustającą popularnością w tym roku cieszyły się znane i lubiane przez pokolenia pozycje pedagogiczne, jak podręcznik W krainie muzyki Agnieszki Kreiner-Bogdańskiej, Szkoła na fortepian Anny Marii Klechniowskiej czy kultowe Skrzypcowe ABC Antoniego Cofalika. W rankingu tym nie pozostają w tyle różnorakie utwory Fryderyka Chopina (Wydanie Narodowe), Kolędy w najłatwiejszym układzie Adama Lewandowskiego oraz Piosenki na fortepian, głos i gitarę Zbigniewa Wodeckiego w opracowaniu Krzysztofa Herdzina. Czytelnicy chętnie sięgali też po monografię Ignacego Jana Paderewskiego autorstwa Magdaleny Majewskiej – zarówno w polskiej, jak i angielskiej wersji językowej.


Kluczowe premiery

W jubileuszowym roku zainicjowana została nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”, która zawiera utwory współczesnych kompozytorów polskich, dostosowane do umiejętności technicznych dzieci i młodzieży, a także do ich percepcji słuchowych. Treść została opracowana tak, aby pobudzić wyobraźnię młodych instrumentalistów i dostarczyć pola inspiracji, niezbędne do stworzenia twórczej interpretacji. Pomysł został przyjęty z dużym entuzjazmem przez środowisko kompozytorskie współpracujące na co dzień z PWM. W efekcie powstały zbiory utworów Mikołaja Piotra Góreckiego, Hanny Kulenty, Elżbiety Sikory, Alka Nowaka oraz Krzysztofa Meyera.

Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Instytutu Adama Mickiewicza, jako jeden z owoców interdyscyplinarnego projektu, ukazało się najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Mowa o Kodeksie Krasińskich nazywanym przez muzykologów potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. Manuskrypt zyskał nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. Nowa edycja łączy zalety wydania krytycznego i wykonawczego. Wydanie jest w całości polsko-angielskie, dzięki czemu bezcenny zabytek polskiej kultury muzycznej zyskał szansę na zaistnienie także w świadomości zagranicznych badaczy i wykonawców muzyki dawnej.

Fot. Angelika Barnowska-Nawara / PWM


W roku niezwykle istotnym dla wszystkich miłośników Fryderyka Chopina, Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaproponowało aż dwie publikacje, których bohaterem stał się najsłynniejszy polski kompozytor. W lutym, z okazji urodzin Chopina, powrócił jego kanoniczny portret pióra Jarosława Iwaszkiewicza, w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Lifting przeszła nie tylko oprawa wizualna książki, ale także jej zawartość, bowiem w trosce o aktualność faktograficzną, treść wzbogacono o przypisy rzeczowe i bibliograficzne, ale też wstęp i komentarze Piotra Mysłakowskiego – jednego z najważniejszych badaczy biografii i genealogii Fryderyka Chopina. Choć Iwaszkiewicz napisał „Chopina” 70 lat temu, książka wciąż przyciąga nowych czytelników. Najlepiej świadczy o tym fakt, że nakład nowej edycji został wyprzedany w zaledwie dwa miesiące. Drugą propozycją skierowaną do entuzjastów Chopina stał się pierwszy polski przekład publikacji Petera Willisa „Chopin w Brytanii”. Dwie podróże kompozytora do Anglii i Szkocji wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii, dlatego książka rzuca nowe światło na ten fragment jego życia, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach.

Z kolei popularna seria „Małe Monografie”, która w przystępny sposób przedstawia sylwetki polskich i zagranicznych twórców, powiększyła się w tym roku o biografie takich kompozytorów jak: Franciszek Lessel, Jean-Philippe Rameau, Józef Elsner i Tadeusz Baird.


#WYOSTRZ SŁUCH NA ANAKLASIS

ANAKLASIS, wytwórnia płytowa, która powstała sześć lat temu pod szyldem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, odnosi w Polsce i na świecie coraz większe sukcesy, a artyści z nią związani, występując z zarejestrowanym dla PWM materiałem w Europie, Stanach Zjednoczonych czy Azji zbierają świetne recenzje. Od początku Wydawnictwo stawia na łączenie odwagi eksperymentowania z najwyższym poziomem artystycznym publikacji, co potwierdza misję prezentowania najciekawszych zjawisk w muzyce współczesnej.
Po sukcesie pierwszej edycji cyklu ANAKLASIS NA FALI Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z wytwórnią ANAKLASIS i Radiem Kraków zaprosiło na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0. Odbywający się w festiwalowym formacie cykl zaoferował słuchaczom popis kreatywności, wirtuozerii i artyzmu, rozpisany na 7 kolejnych wieczorów spędzonych w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków (24–30 listopada). Do realizacji zupełnie nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku zaproszono 6 pianistek i pianistów polskiej sceny improwizowanej, wyznaczających nowe trendy w pianistyce pogranicza klasyki i jazzu. Sobotni koncert firmowany przez Marka Pospieszalskiego i jego oktet z towarzyszeniem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod kierownictwem Marka Mosia, był z kolei wydarzeniem specjalnym dedykowanym najwybitniejszym polskim kompozytorkom XX i XXI wieku. Koncerty były transmitowane na żywo na antenie Radia Kraków oraz Programu 2 Polskiego Radia, natomiast ich retransmisje można było usłyszeć na antenie Radia Kraków Kultura oraz TVP Kultura.


W mijającym roku do katalogu ANAKLASIS dołączyło osiem albumów ukazujących kluczowe fenomeny muzyki polskiej XX i XXI wieku. W styczniu kolekcja winyli wzbogaciła się o stanowiąca pomost między dwoma światami: współczesnym jazzem (Adam Bałdych) i średniowieczną polifonią (Agnieszka Budzińska-Bennett i ensemble Peregrina) płytę ANA 035 LAETA MUNDUS. Serię REVISIONS zasiliła płyta ANA 037 TAKI PEJZAŻ, zawierająca nowatorskie interpretacje piosenek stworzonych przez Zygmunta Koniecznego dla Ewy Demarczyk, przygotowane przez Cezarego Duchnowskiego i wykonane przez Agatę Zubel, Bartka Wąsika i Andrzeja Bauera. Po ponad trzech latach seria HERITAGE wzbogaciła się o krążek ANA 038 SYMPHONIES, prezentujący nagrania muzyki ostatniego polskiego romantyka Tadeusza Bairda, w tym także te archiwalne, ukazujące historię Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W ramach serii SOUNDS ukazał się album ANA 039 CONTEMPORARY CARILLON II – kolejna pozycja eksponująca nowoczesne brzmienie gdańskich dzwonów wieżowych w utworach współczesnych kompozytorów. Do serii OPERA dołączyły aż trzy publikacje: przejmujące oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie do tekstów Tadeusza Sławka ANA 036 CANTICUM PROFUGORUM; niestereotypowe słuchowisko drogi – ANA 040 JAK BY TO POWIEDZIEĆ… Tadeusza Wieleckiego; a także ANA 041 FEBRA ARKTYCZNA – nowa opera Alka Nowaka do libretta Marcina Wichy. Wydawnictwo zakończyło rok płytą ANA 042 COMPLETE SONGS z rejestracją wszystkich pieśni Zygmunta Mycielskiego.

 


Fot. Michał Ramus / PWM


Docenieni przez środowisko i instytucje

Rok jubileuszowy przyniósł także ważne nagrody dla Wydawnictwa. Podczas uroczystości z udziałem Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marty Cienkowskiej, która odbyła się 21 listopada Filharmonii Krakowskiej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne uhonorowane zostało Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Z kolei statuetką Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku nagrodzone zostały „Muzyczne Spotkania” z okazji 80-lecia PWM w Narodowym Forum Muzyki. Dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców, docenione zostało za bogaty program, który ukazał wielowymiarowy dorobek twórców związanych z wydawnictwem. Także albumy firmowane przez ANAKLASIS zostały kolejny rok z rzędu dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne – podczas Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2025 otrzymały aż 3 statuetki. Wyjątkowe, bo czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi Witolda Szalonka zdobyło dwie nagrody. Za Album Roku w kategorii Muzyka Chóralna uznano PIEŚNI O ŚLĄSKU (ANA 033) – zbiór kompozycji wokalnych śląskiego mistrza. Z kolei drugą połowę muzycznego portretu, którą tworzy CONNECTIONS (ANA 034), zawierające wybrane kompozycje instrumentalne Szalonka, uhonorowano statuetką w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca. Uhonorowany został także ALBUM RODZINNY (ANA 031) – dzieło Jerzego Kornowicza do libretta Michała Rusinka, wydany w cenionej serii OPERA. Siedem statuetek w ciągu sześciu lat działalności marki pokazuje znaczenie wytwórni na polskim rynku fonograficznym. Ponadto, w kategorii Early Music Gramophone Classical Music Awards statuetkę otrzymała płyta The Krasiński Codex (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. To także kompletne nagranie repertuaru zanotowanego w słynnym rękopisie Kras 52, wydanym w mijającym roku przez PWM.


Fot. Piotr Markowski / PWM


Moc wrażeń podczas prawykonań

Pierwsze, publiczne wykonanie utworu to niezwykle ważny moment nie tylko dla samego kompozytora, ale również dla Wydawcy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne aktywnie wspiera autorów związanych z Oficyną, promując ich twórczość. W mijającym roku po raz pierwszy zabrzmiało blisko 60 nowych utworów. Na tle tegorocznych prawykonań szczególne miejsce zajmuje „Kwartet smyczkowy” Józefa Kofflera – dzieło przez lata uznawane za zaginione doczekało się wykonania po 90 latach od powstania. Wykonanie Kwartetu Śląskiego odbyło się podczas spotkania poświęconego Kofflerowi, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się duże formy muzyczne: monumentalne dzieło Joanny Wnuk-Nazarowej „Gloria” zabrzmiało dwukrotnie w przestrzeniach Filharmonii Krakowskiej oraz Filharmonii Narodowej; „Children's Requiem” Zygmunta Krauzego można było wysłuchać podczas festiwalu Wratislavia Cantans, a także w postaci transmisji na Mezzo TV., a także dzieła wystawiane na deskach teatralnych: przejmująca opera Alka Nowaka „Głos Potwora”, zainspirowana filmem Agnieszki Holland „Europa, Europa”, wystawiona podczas Malta Festival i powtórzona przez zespół Opery Bałtyckiej podczas Baltic Opera Festival. Na wyróżnienie zasługuje także światowa prapremiera opery Elżbiety Sikory „Dorian Gray”, czyli operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde'a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Podczas premiery dzieła kompozytorka została uhonorowana złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


Nowe utwory to także doskonała okazja do nawiązania satysfakcjonujących relacji i współprac, dzięki którym Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaznaczyło swoją obecność m.in. na 68. Edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, czy Festiwalu Prawykonań oraz Auksodrone. Dzięki staraniom Wydawnictwa prawykonania utworów polskich kompozytorów dotarły również za granicę do Stanów Zjednoczonych, Holandii, Francji czy Niemiec.


Orawa Wojciecha Kilara wciąż niedoścignionym przebojem muzyki polskiej

W 2025 roku utwory wypożyczone ze zbiorów Oficyny zabrzmiały na całym świecie ponad 3000 razy i dotarły do 344 zespołów działających w 30 krajach. Od Stanów Zjednoczonych, przez Holandię po Koreę Południową, ogromną popularnością cieszyły się utwory Grażyny Bacewicz, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara; to właśnie jego Orawa była najczęściej wypożyczanym utworem. Wykonawcy zagraniczni najchętniej sięgnęli po twórczość polskiej kompozytorki i skrzypaczki – Grażyny Bacewicz, której Uwertura, Koncert na orkiestrę smyczkową i Divertimento znalazły się na liście 5 najczęściej wypożyczanych dzieł, znajdujących się w zasobach Działu Zbiorów Nutowych PWM.


Gramy wszyscy!

Cały rok gramy w programie TUTTI.pl, którego celem jest wspieranie wykonań muzyki polskiej. Zaproszenie kierowane jest do wszystkich polskich zespołów i orkiestr – profesjonalnych i nieprofesjonalnych, szkolnych i akademickich – oraz do wszystkich organizacji i instytucji zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali, nagrań i nadań muzyki polskiej. W 2025 dzięki wsparciu programu muzyka polska zabrzmiała na polskich estradach aż 40 razy. Wspieranie wykonawstwa muzyki polskiej to właśnie dbałość o należne miejsce utworów najnowszych w obiegu koncertowym. Dlatego w tym roku PWM zaproponowało TUTTI.80 – listę 80 tytułów z Katalogu TUTTI, które miały swoje prawykonania w latach 2018-2023 i które zyskują dodatkową punktację przy ocenie wniosków.
Edukacja w Polsce…
Oprócz działań wydawniczych i wspierających wykonania muzyki artystycznej, PWM nie zapomina o najmłodszych, mając na uwadze ich rozwój i edukację. W tym roku Wydawnictwo wsparło ponad 40 krajowych i międzynarodowych festiwali, konkursów oraz warsztatów, przekazując nagrody rzeczowe dla laureatów i uczestników.

 


Fot. Angelika Barnowska-Nawara / PWM


Najważniejszym wydarzeniem zrzeszającym polskie środowisko pedagogiczne była 22. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która odbyła się w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu. Flagowe wydarzenie zgromadziło ponad 150 osób, -biorących udział – w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 7 doświadczonych artystów-pedagogów z młodymi adeptami sztuki muzycznej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler, trębacz Sławomir Cichor i kontrabasista Grzegorz Frankowski. Natomiast nauczyciele przedmiotów ogólnomuzycznych wzięli udział w panelu prowadzonym przez Urszulę Kozę i Michała Moca, poświęconym metodzie „arkuszy jednego dzieła” w nauczaniu kształcenia słuchu. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości . Dużym zainteresowaniem cieszyły się także wykłady eksperckie: prelekcję z zakresu psychologii wygłosiła Joanna Łukasik, koncentrując się na właściwej komunikacji nauczyciela z uczniem i jego rodzicami. O pracy akompaniatora i roli współpracy z uczniem opowiedziała Monika Gardoń-Preinl , natomiast Michał Moc podkreślił, jak ważna jest kreatywność w metodach pracy w dobie nowoczesnych technologii, a także zwrócił uwagę na to, że proces edukacji musi przebiegać kompleksowo, aby był rozwijający i efektywny.
Dla najmłodszych odbiorców Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało specjalną akcję edukacyjną. W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka. Podczas pięciu spotkań z grupami przedszkolnymi i szkolnymi, dzieci uczestniczyły w Warsztatach Młodego Redaktora Muzycznego. Była to niepowtarzalna okazja, aby poznać pracę całego wydawnictwa, dowiedzieć się, jak powstają nuty i na czym polega praca redaktora.


…i po drugiej stronie globu

Obecność Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Azji jest już ugruntowana. W 2025 roku Oficyna podjęła się organizacji aktywności artystycznych, edukacyjnych i upowszechnieniowych w Japonii oraz Korei Południowej. W listopadzie PWM zorganizowało aż dwa konkursy w tych krajach, W dniach 14–15 listopada w Steinway Hall w Seulu (Korea Południowa) odbyły się przesłuchania I edycji Chopin World Piano Competition. Uczestnicy prezentowali repertuar obejmujący utwory polskich kompozytorów – nie tylko Fryderyka Chopina, ale też Janiny Garści, Piotra Perkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego czy Grażyny Bacewicz. Tydzień później odbyła się z kolei IV edycja konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży Chopin Land w Japonii. Ponad 200 uczestników, wyłonionych przez jury podczas przesłuchań w Osace, Nagoi, Tokio oraz na podstawie nadesłanych nagrań, zaprezentowało się na scenie Meguro Persimmon Hall. Zwieńczeniem wydarzenia był Koncert Laureatów w Ambasadzie RP w Tokio, połączony z uroczystą galą wręczenia nagród. Laureaci mieli także okazję doskonalić swój repertuar podczas warsztatów mistrzowskich, prowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę oraz Marie Kiyone.


W muzycznej sieci

W mijającym roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne kontynuowało swoją działalność w sieci, proponując odbiorcom znane i lubiane, a także zupełnie nowe formaty. W styczniu powrócił popularny cykl „Kompozytor miesiąca” – w nowej odsłonie opatrzonej hasztagiem #biurkokompozytora. Co miesiąc odbiorcy mieli okazję zaglądać do pracowni kompozytorki lub kompozytora związanego z Wydawnictwem, by sprawdzić, co znajduje się na ich biurkach, dowiedzieć się, jak wygląda ich praca twórcza i skąd czerpią inspirację. Kompozytorami miesiąca stali się: Zygmunt Krauze, Sławomir Kupczak, Maciej Zieliński, Jagoda Szmytka, Marta Mołodyńska-Wheeler, Paweł Łukaszewski, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Knittel, Elżbieta Sikora, Alek Nowak, Dariusz Przybylski oraz Jerzy Kornowicz. Z kolei w cyklu „Historia pewnego utworu” pod lupę zostały wzięte wybrane kompozycje minionych wieków, których losy potoczyły się w interesujący sposób. Przypomniane zostały najciekawsze wątki związane z genezą ich powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami. Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły liczną i niezwykle istotną grupę powstających publikacji. Dlatego z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów „Polscy Kompozytorzy Dzieciom,” poświęcony twórcom, którzy dużą część swojej pracy artystycznej poświęcili młodym adeptom sztuki muzycznej. W listopadzie w sieci pojawił się jubileuszowy 80. odcinek podcastu „DNA Muzyki Polskiej”. W cyklu, który od 3 lat gości na platformach streamingowych, uznani artyści wykonawcy, teoretycy i muzykolodzy przybliżają słuchaczom wybrane aspekty muzycznej twórczości na ziemiach polskich w okresie zaborów. To część wieloletniego projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, w ramach którego PWM zabezpiecza dziedzictwo muzyczne okresu zaborów oraz prowadzi działania przybliżające twórczość i działalność artystyczną tamtych czasów.

W 2025 roku media społecznościowe Oficyny obfitowały w się różnorodne treści promocyjne, i edukacyjne. Szczególnie ważna w tym roku była seria 80 ciekawostek na 80 lat działalności Wydawnictwa. Raz w miesiącu w przystępny sposób przybliżana była historia Oficyny, a także jej działania – od początków jej istnienia, przez proces wydawniczy, serie nutowe i książkowe, wreszcie po różnorodne pola aktywności. Ponadto, codziennie w „stories” oficjalnych profili PWM na Instagramie i Facebooku proponowane było „słowo dnia”, wybierane z kultowej już publikacji Jerzego Habeli. Jego „Słowniczek muzyczny” to skarbnica wiedzy na temat nomenklatury muzycznej, ale też instrumentów. Tymczasem w każdy wtorek odbiorcy mediów społecznościowych PWM mieli szansę by sprawdzić swoją wiedzę i rozwiązać tematyczny quiz. Obie akcje będą kontynuowane w nadchodzącym 2026 roku.

Polska Biblioteka Muzyczna – stale prowadzony i rozwijany przez PWM portal udostępniający zdigitalizowane materiały nutowe oraz ikonograficzne, znajdujące się w zasobach Oficyny, wciąż przyciąga nowych odbiorców. W mijającym roku PBM odwiedziło ponad 85 tysięcy użytkowników z całego świata. Największy ruch obserwowany jest na terenie Polski, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Chin i Włoch. Zainteresowanie gości odwiedzających portal PBM jest spore i przełożyło się na 900 rejestracji nowych kont w serwisie oraz niemal 2 miliony wyświetleń. W mijającym roku rozpoczęty został nowy – już trzeci – etap projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”, którego efektem będzie m.in. dalszy rozwój Polskiej Biblioteki Muzycznej.


Najbardziej muzyczny pociąg w Polsce!

W przedświąteczną niedzielę przez Polskę przejechał Pociąg Wypełniony Muzyką wieńczący tegoroczny jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pasażerów spotkała moc atrakcji – ich podróż umiliła najlepsza polska muzyka w wykonaniu znakomitych artystów, a także spotkania oraz rozmowy z autorami i kompozytorami związanymi z Oficyną. W skład pociągu weszło sześć wagonów nazwanych na cześć wybitnych postaci polskiej muzyki klasycznej – Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego czy Fryderyka Chopina, w tym wagon restauracyjny oferujący w swoim menu dania inspirowane twórczością Wojciecha Kilara i Witolda Lutosławskiego. Autorską kartę dań opracował szczególnie na tę okazję szef kuchni i restaurator Mateusz Gessler. Na każdej ze stacji formacja Motion Trio zaprezentowała autorskie interpretacje dzieł polskich kompozytorów. Podczas postojów wystąpił także zespół trąbek barokowych Tubicinatores Genanenses, który wykonał historyczne intrady, fanfary, marsze i chorały bożonarodzeniowe. Zwieńczeniem akcji był koncert finałowy LAETA MUNDUS, który odbył się wieczorem w Centrum św. Jana w Gdańsku. Spektakularny projekt wirtuoza skrzypiec Adama Bałdycha i wybitnej specjalistki muzyki dawnej Agnieszki Budzińskiej-Bennett z udziałem szwajcarskiej formacji Ensemble Peregrina oraz klarnecisty Michała Górczyńskiego, splótł ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy: współczesny jazz i XV-wieczną polifonię, tworząc swoistą harmonię sfer.
 

Fot. Paweł Stelmach / PWM


Choć Polskie Wydawnictwo Muzyczne świętuje ukończenie 80. lat, przed instytucją stoi jeszcze wiele wyzwań. W 2026 rok, Oficyna wkroczy ze śmiałymi pomysłami na kolejne współprace, oczekiwaniem na nowe, wybitne kompozycje i bogatymi planami wydawniczymi, zarówno dotyczącymi publikacji nutowych, książkowych, jak i nagrań fonograficznych. 

Najczęściej czytane:

Tam, gdzie wybrzmiewa najpiękniejsza muzyka polska. PWM podsumowuje 2025 rok

Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.