PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2022-11-04

Polska muzyka najnowsza nie wstrzymuje tempa! W listopadzie zapraszamy na siedem prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Oprócz wydarzeń w ramach festiwali nie zabraknie koncertów abonamentowych oraz wielkich premier o międzynarodowym znaczeniu.
 

Agata Zubel w Londynie


Agata Zubel jest bezsprzecznie jednym z najgorętszych nazwisk polskiej muzyki współczesnej. Kolejne premiery jej utworów są odpowiedzią na największe trendy w sztuce, ale i spojrzeniem w przyszłość. Warto wspomnieć chociażby tegoroczną premierę Flash na „Warszawskiej Jesieni” oraz spektakularny sukces utworu Na zewnątrz czasu podczas Donaueschinger Musiktage, za który kompozytorka otrzymała Nagrodę Orkiestry SWR. Przed nami prawykonanie kolejnego w tym roku utworu Agaty Zubel. Tym razem, 9 listopada, przeniesiemy się do prestiżowego Southbank Center w Londynie, gdzie II Koncert fortepianowy na fortepian(y) i orkiestrę prawykona Tomoko Mukaiyama z towarzyszeniem London Philharmonic Orchestra prowadzoną przez Maestro Edwarda Gardnera.


Tego samego dnia po koncercie symfonicznym odbędzie się też wydarzenie kameralne, podczas którego publiczność pozna Agatę Zubel nie tylko jako kompozytorkę, ale i wykonawczynię. Muzycy LPO wraz z artystką zaprezentują program, w ramach którego zabrzmi jej Mono-drum na bęben wielki oraz Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę. Całość dopełnią Folk songs Luciano Berio. Koncerty Agaty Zubel odbywają się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach współpracy z London Philharmonic Orchestra. 


Hanna Kulenty w Bydgoszczy


Wprowadzanie utworu do programu konkursu jako pozycji obowiązkowej jest znakomitą okazją do zapoznania uczestników ze stylem kompozytorskim danego twórcy, ale też do przedstawienia nowej pozycji, która może rozszerzyć repertuar wykonawczy. Możliwość lepszego poznania literatury fortepianowej znajdującej się w dorobku Hanny Kulenty będą mieli uczestnicy XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy – na zamówienie organizatorów powstała kompozycja AtlantissSolo. Wśród celów konkursu, oprócz uczczenia pamięci Ignacego Jana Paderewskiego, jest promocja młodych utalentowanych pianistów, propagowanie wydarzeń artystycznych w Polsce oraz promocja laureatów i polskiej kultury na świecie poprzez koncerty i recitale w Polsce, krajach Europy i USA. Utwór na fortepian solo autorstwa Hanny Kulenty, przedstawicielki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, jest obowiązkową pozycją do wykonania podczas półfinałów, które zaplanowane są na 15 listopada w Bydgoszczy i – mamy nadzieję – na stałe zagości w repertuarach uczestników przedsięwzięcia. 




Elżbieta Sikora w Katowicach


Czy 3 x 1 może równać się 5? Zapewne wielu oburzy się na takie rozumowanie. Jednak gdy do trzech fletów – prostego, piccolo i basowego – dodamy skrzypce i wiolonczelę, wiele się wyjaśni. Właśnie na tę obsadę napisała swój nowy kameralny utwór Elżbieta Sikora. 3 x 1 = 5 premierowo zabrzmi w wykonaniu Jana, Szymona i Adama Krzeszowców w ramach 20. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, festiwalu organizowanego przez Oddział Katowicki Związku Kompozytorów Polskich. Na koncert zapraszamy 17 listopada o godz. 19:00 do Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bezpłatne wejściówki do odbioru w punkcie informacyjnym Akademii.
 



Joanna Wnuk-Nazarowa w Krakowie


Kompozytorka, która szturmem wkroczyła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, pisząc nie tylko dzieła kameralne, ale i operę – Wanda na podstawie dramatu Cypriana Kamila Norwida była centralnym wydarzeniem w 200. rocznicę urodzin wieszcza. 19 listopada zapraszamy do Filharmonii Krakowskiej na prawykonanie jej nowego utworu symfonicznego. Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną znalazła się w programie koncertu organizowanego w związku z jubileuszem urodzin Elżbiety Pendereckiej. Orkiestrę symfoniczną poprowadzi jej szef artystyczny, Alexander Humala. Bilety są dostępne na stronie Filharmonii Krakowskiej.
 



Eugeniusz Knapik w Białymstoku


25 listopada w siedzibie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku zabrzmi po raz pierwszy utwór na 8-głosowy chór mieszany Eugeniusza Knapika. Niebieskie morze i żagle wykorzystuje tekst wiersza Dar Czesława Miłosza, który stanowi jego inspirację ideową – jak podkreśla kompozytor, to wiersz, w którym „odnalazłem swoje myśli i refleksje. W jakimś sensie jest to więc utwór autobiograficzny”. Kompozycja rozwija się stopniowo, rozpoczynając od głosów męskich, do których kolejno dołączają alty i soprany. Wolne tempa, śpiewne, liryczne frazy oraz bogata kolorystyka brzmieniowa ilustrują tekst poetycki podkreślający znaczenie harmonii odzyskiwanej przez człowieka poprzez kontakt z naturą. 




Krzysztof Knittel w Katowicach


Temat pokoju, potrzeby niesienia pomocy oraz niepewność i niepokój są ostatnimi czasy w muzyce obecne szczególnie. Jeszcze w październiku informowaliśmy o prawykonaniu inspirowanego słowami Wołodymyra Zełenskiego When Weapons Fall Silent Katarzyny Głowickiej, którego powtórzenie będzie można usłyszeć 21 listopada w warszawskim Promie Kultury. 25 listopada zapraszamy natomiast na muzyczny hołd złożony pracującym na rzecz pokoju w najnowszym utworze Krzysztofa Knittla. Canticum profugorum to oratorium na sopran, baryton, aktora, chór dziecięcy, chór mieszany, oud, perkusję, orkiestrę i media elektroniczne, które po raz pierwszy zabrzmi w siedzibie Filharmonii Śląskiej 25 listopada. Tematem utworu jest uchodźctwo, ale także konieczność udzielenia schronienia i pomocy. Wśród wykonawców znaleźli się rozchwytywani artyści współczesnej sceny muzyki artystycznej: sopranistka Joanna Freszel, baryton Mariusz Godlewski, partie mówione przeczyta Tadeusz Sławek, którego wiersze stały się podstawą tekstu utworu. W oratorium, oprócz śpiewu solowego i chóralnego oraz recytacji znalazło się także miejsce na improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Za pulpitem dyrygenckim stanie dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej, Yaroslav Shemet. Bilety można nabyć na stronie Filharmonii Śląskiej. 




Aleksander Lasoń w Stalowej Woli


Rozchwytywany akordeonista Maciej Frąckiewicz na niejednym poziomie współpracuje w tym roku z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dość wspomnieć premierę krążka RELIEFS z rejestracją Reliefów Andrzeja Krzanowskiego, który promowany był chociażby podczas koncertu Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa, zorganizowanego w ramach tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” czy prawykonanie Koncertu na akordeon i smyczki Mikołaja Piotra Góreckiego w ubiegłym miesiącu w Filharmonii Narodowej. Tym razem muzyk po raz pierwszy wykona Eufonium na akordeon i kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia. Jak podkreśla kompozytor, wszelkie określenia dynamiczne w utworze należy wykonywać w sposób przesadny, przejaskrawiony. W brzmieniu ważna jest chropowatość i zgrzyt, muzycy mają możliwość drobnych „odejść” od zapisanego materiału nutowego czy podanego tempa na rzecz wirtuozerii, teatralności, napięcia i emocji wyrażonych w utworze. Mimo iż kompozycja ma trzy części, materiał muzyczny ma stanowić całość i być jedną, wchodzącą we wzajemne relacje linią melodyczną, pełną napięcia i emocji. Na premierę Eufonium zapraszamy 27 listopada do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I.J. Paderewskiego w Stalowej Woli. Wydarzenie odnosi się do idei kultowego festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu”. 

Utwór ponownie zabrzmi dzień później, 28 listopada, na festiwalu Trzy-Czte-Ry w Warszawie. Zapraszamy na godz. 18:00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Bilety można kupić tutaj.

 

Katalogi Wydawcy Agenci