Aktualności
Październikowe prawykonania pod szyldem PWM-u
2022-10-03
W październiku zapraszamy nie tylko na coroczny festiwal AUKSODRONE, którego PWM jest współorganizatorem i na którym od lat odbywają się premierowe wykonania utworów z katalogu Oficyny, ale także na prawykonania dzieł kompozytorów związanych z Wydawnictwem, w kraju i zagranicą. Po raz pierwszy zabrzmią w tym miesiącu utwory Alka Nowaka, Agaty Zubel, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha i Mikołaja Piotra Góreckiego.
Aleksander Nowak: Baśń o sercu w Tychach
Podczas tegorocznej edycji festiwalu AUKSODRONE zabrzmi kolejne dzieło wokalno-instrumentalne Alka Nowaka, tym razem napisane do libretta Radosława Radka, które bazuje na jego nagradzanej powieści Baśń o wężowym sercu. O samym tekście kompozytor tak pisał na swoim blogu: „Teksty Radka (libretto, powieść źródłowa jak i wcześniejsze, do których zaglądam) wysyłają mnie w zaskakujące rejony. Nienowe, właściwie. W wielu już byłem, tylko zapomniałem, a o niektórych nie wiedziałem, że już je odwiedziłem, mam wrażenie. Przyprawiająca o zawrót głowy, chwilami niepokojąca wycieczka”. Wraz z AUKSO – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy wystąpi jeden z najważniejszych perkusistów swojego pokolenia, Hubert Zemler, zaśpiewa Camerata Silesia i Adam Strug. Na prawykonanie Baśni o sercu Alka Nowaka zapraszamy 8 października do tyskiej Mediateki. Bilety na to i inne wydarzenia festiwalowe dostępne są do kupienia tutaj. Wydarzenie poprzedzą spotkania z kompozytorem, librecistą i szefem orkiestry, Markiem Mosiem oraz z Hubertem Zemlerem i Adamem Strugiem. Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie www.auksodrone.com.
Agata Zubel w Donaueschingen
Donaueschinger Musiktage to jeden z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Tym bardziej cieszy obecność w programie jego tegorocznej edycji utworu Agaty Zubel. W inspirowanym Marcelem Proustem Na zewnątrz czasu na solistkę hologramową i orkiestrę kompozytorka wychodzi poza standardowe pojęcie dzieła muzycznego. Wraz z SWR Symphonieorchester i SWR Experimentalstudio, których poprowadzi Pascal Rophé, wystąpi Agata Zubel, a właściwie… jej hologram. Utwór będzie transmitowany na żywo na antenie SWR2 14 października o godz. 20:05.
Mikołaj Piotr Górecki i jego dwa prawykonania
W tym miesiącu czekają nas też prawykonania dwóch utworów Mikołaja Piotra Góreckiego. 11 października zapraszamy do Filharmonii Narodowej, gdzie po raz pierwszy zabrzmi jego Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową op. 61. Orkiestrę Kameralną poprowadzi Jan Lewtak, a partię solową wykona Maciej Frąckiewicz. Natomiast 28 października w Operze Leśnej w Sopocie Polska Filharmonia Kameralna pod batutą Wojciecha Rajskiego po raz pierwszy wykona wraz z Krakowskim Triem Stroikowym Zapomniane pieśni i tańce op. 59 na obój, klarnet, fagot, orkiestrę smyczkową, harfę i czelestę.
Romans klasyki z metalem Pawła Hendricha
Jednym z podgatunków muzyki metalowej, który, zdaniem Pawła Hendricha, jest bardziej interesujący, jest „thall” – gatunek przypisywany szwedzkiej grupie Vildhjarta. Charakterystyczne dla niego jest „smoliste”, ciężkie brzmienie, osiągane grą na mocno przesterowanych gitarach w stroju oktawę niższym od tradycyjnego. Brutalne brzmienia często kontrastują z nostalgicznymi pasażami, wykonywanymi na czystym tonie. Utwór Thall’Em All nawiązuje tytułem nie tylko do muzycznego gatunku, ale też do Kill’Em All – nazwy albumu Metalliki z 1983 roku. Kompozycja na kwartet smyczkowy i komputer powstała z myślą o NeoQuartet. Co ciekawe, muzycy będą grali zarówno na akustycznych instrumentach, jak i ich elektronicznych odpowiednikach. Prawykonanie zaplanowane jest na 28 października podczas XI edycji festiwalu NeoArte – Syntazator Sztuki w Gdańsku.
La Scala Tutti: muzyczne czasy Hanny Kulenty
Do Filharmonii Łódzkiej zapraszamy na prawykonanie nowej kompozycji Hanny Kulenty. La Scala Tutti to jej kolejna kompozycja utrzymana w nurcie musique surrealistique. W utworze instrumenty solowe współzawodniczą z partią orkiestry, przywołując na myśl formę concerto grosso. Dodatkowo została w nim wykorzystana melodia z utworu La Scala Solo, napisanego przez kompozytorkę w 2020 roku na trąbkę. La Scala Tutti to próba zestawienia ze sobą różnych muzycznych czasów, emocji i struktur. Utwór prawykona Orkiestra Kameralna Primuz prowadzona przez Łukasza Błaszczyka. Na puzonie basowym zagra Adrian Gryciuk, a na trąbce syn kompozytorki, Piotr Majoor. Na prawykonanie zapraszamy do Filharmonii Łódzkiej 18 października. Bilety dostępne są do kupienia tutaj.
Hanna Kulenty: prawykonanie na koniec miesiąca
Jeszcze w tym miesiącu, 30 października, japońska publiczność będzie mogła usłyszeć premierowo Étoile pour Dawid Hanny Kulenty. To kolejny utwór Kulenty z cyklu Étoile. Jak wspomina kompozytorka, „zestaw Étoile… zaczął powstawać podczas mojej fortepianowej improwizacji z Dawidem Lewandowskim, który od lat grał ze mną na perkusji. Umarł niespodziewanie 24 lutego, w pierwszy dzień wojny w Ukrainie. To dla mnie wielki i smutny cios - wojna, a przede wszystkim śmieć Dawida. Dlatego do tytułu Étoile dodałam pour Dawid”. Kompozycja jest przeznaczona na fortepian i – jak dodaje Hanna Kulenty – to „trochę forma mazurka, podobny do swoich imienników, ale niepowtarzalny i najbardziej osobisty”. Kompozycję w Tobe w japońskiej prefekturze Ehime prawykona ambasador polskiej pianistyki w Kraju Kwitnącej Wiśni, Ignacy Lisiecki.
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.