PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Początek współpracy Katarzyny Głowickiej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym

2022-10-26

Nawiązywanie współpracy z kompozytorami to inwestycja i zobowiązanie na dalsze lata, ale przede wszystkim prestiż i radość dla Wydawcy. Z dumą informujemy, że do grona twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym dołącza Katarzyna Głowicka, której utwór When Weapons Fall Silent inauguruje obecność kompozytorki w katalogu Oficyny.
 

Katarzyna Głowicka jest kompozytorką, która w swojej twórczości często zwraca się ku bieżącym kwestiom społecznym. Swój najnowszy utwór When Weapons Fall Silent na perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową opatrzyła cytatem Wołodymyra Zełenskiego: „It's a victory when the weapons fall silent and people speak up”. 28 października utwór po raz pierwszy wykona Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, prowadzona przez Przemysława Zycha, która zagra koncert w swojej siedzibie przy ul. 25 Czerwca 70. Koncert będzie powtórzony 21 listopada o godz. 19.00 w warszawskim Promie Kultury Saska Kępa.
 

Twórczość Głowickiej oscyluje między muzyką klasyczną, ambientem i minimalizmem. Kompozytorka współpracuje z artystami z różnych dziedzin: reżyserami teatralnymi i filmowymi, twórcami multimedialnymi i choreografami. W katalogu jej dzieł znajdują się utwory symfoniczne, muzyka filmowa, dzieła sceniczne, w których często wykorzystuje możliwości, jakie daje komputer – zarówno jako instrument, jak i narzędzie kompozycji. Mimo wykorzystania mediów elektronicznych jej muzyka, choć złożona, pozostaje przystępna i melodyjna. 

fot. Merlijn Doomernik

Utwory kompozytorki wykonywane były podczas najważniejszych festiwali krajowych i zagranicznych, takich jak m.in. „Warszawska Jesień”, Musica Electronica Nova, Suite w Amsterdamie, Yo! w Utrechcie, Wien Modern we Wiedniu, Steve Reich Festival w Hadze, Gaudeamus w Amsterdamie, Biennale di Venezia, International Women in New Music Festival w Kalifornii, International Computer Music Conference w Barcelonie, ISCM World Music Days w Goeteborgu czy Aimaako 2006 Festival w Santiago de Chille.

 

Katarzyna Głowicka kształciła się pod okiem m.in. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Louisa Andriessena i Ivana Fedele. Sukcesy kompozytorskie odnosiła już jako studentka – od czasu zwycięstwa w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (1998) jej utwory są nagradzane i wyróżniane w krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. The Genesis Prize for the Opera w Londynie czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektronicznej ‘BMW Crash!’ (2006). Była stypendystką m.in. Komisji Europejskiej w Holandii, Deutscher Akademischer Austauschdienst, otrzymywała także stypendia rządu holenderskiego, brytyjskiego i francuskiego (2001–2008). Od 2008 roku mieszka w Holandii. Z Krystianem Ladą współtworzy „The Airport Society” – kolektyw artystów tworzących projekty z pogranicza opery i aktywizmu, zaangażowane w istotne tematy społeczne. 

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.