PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Początek współpracy Katarzyny Głowickiej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym

2022-10-26

Nawiązywanie współpracy z kompozytorami to inwestycja i zobowiązanie na dalsze lata, ale przede wszystkim prestiż i radość dla Wydawcy. Z dumą informujemy, że do grona twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym dołącza Katarzyna Głowicka, której utwór When Weapons Fall Silent inauguruje obecność kompozytorki w katalogu Oficyny.
 

Katarzyna Głowicka jest kompozytorką, która w swojej twórczości często zwraca się ku bieżącym kwestiom społecznym. Swój najnowszy utwór When Weapons Fall Silent na perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową opatrzyła cytatem Wołodymyra Zełenskiego: „It's a victory when the weapons fall silent and people speak up”. 28 października utwór po raz pierwszy wykona Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, prowadzona przez Przemysława Zycha, która zagra koncert w swojej siedzibie przy ul. 25 Czerwca 70. Koncert będzie powtórzony 21 listopada o godz. 19.00 w warszawskim Promie Kultury Saska Kępa.
 

Twórczość Głowickiej oscyluje między muzyką klasyczną, ambientem i minimalizmem. Kompozytorka współpracuje z artystami z różnych dziedzin: reżyserami teatralnymi i filmowymi, twórcami multimedialnymi i choreografami. W katalogu jej dzieł znajdują się utwory symfoniczne, muzyka filmowa, dzieła sceniczne, w których często wykorzystuje możliwości, jakie daje komputer – zarówno jako instrument, jak i narzędzie kompozycji. Mimo wykorzystania mediów elektronicznych jej muzyka, choć złożona, pozostaje przystępna i melodyjna. 

fot. Merlijn Doomernik

Utwory kompozytorki wykonywane były podczas najważniejszych festiwali krajowych i zagranicznych, takich jak m.in. „Warszawska Jesień”, Musica Electronica Nova, Suite w Amsterdamie, Yo! w Utrechcie, Wien Modern we Wiedniu, Steve Reich Festival w Hadze, Gaudeamus w Amsterdamie, Biennale di Venezia, International Women in New Music Festival w Kalifornii, International Computer Music Conference w Barcelonie, ISCM World Music Days w Goeteborgu czy Aimaako 2006 Festival w Santiago de Chille.

 

Katarzyna Głowicka kształciła się pod okiem m.in. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Louisa Andriessena i Ivana Fedele. Sukcesy kompozytorskie odnosiła już jako studentka – od czasu zwycięstwa w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (1998) jej utwory są nagradzane i wyróżniane w krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. The Genesis Prize for the Opera w Londynie czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektronicznej ‘BMW Crash!’ (2006). Była stypendystką m.in. Komisji Europejskiej w Holandii, Deutscher Akademischer Austauschdienst, otrzymywała także stypendia rządu holenderskiego, brytyjskiego i francuskiego (2001–2008). Od 2008 roku mieszka w Holandii. Z Krystianem Ladą współtworzy „The Airport Society” – kolektyw artystów tworzących projekty z pogranicza opery i aktywizmu, zaangażowane w istotne tematy społeczne. 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.