Aktualności
Początek współpracy Katarzyny Głowickiej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym
2022-10-26
Nawiązywanie współpracy z kompozytorami to inwestycja i zobowiązanie na dalsze lata, ale przede wszystkim prestiż i radość dla Wydawcy. Z dumą informujemy, że do grona twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym dołącza Katarzyna Głowicka, której utwór When Weapons Fall Silent inauguruje obecność kompozytorki w katalogu Oficyny.
Katarzyna Głowicka jest kompozytorką, która w swojej twórczości często zwraca się ku bieżącym kwestiom społecznym. Swój najnowszy utwór When Weapons Fall Silent na perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową opatrzyła cytatem Wołodymyra Zełenskiego: „It's a victory when the weapons fall silent and people speak up”. 28 października utwór po raz pierwszy wykona Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, prowadzona przez Przemysława Zycha, która zagra koncert w swojej siedzibie przy ul. 25 Czerwca 70. Koncert będzie powtórzony 21 listopada o godz. 19.00 w warszawskim Promie Kultury Saska Kępa.
Twórczość Głowickiej oscyluje między muzyką klasyczną, ambientem i minimalizmem. Kompozytorka współpracuje z artystami z różnych dziedzin: reżyserami teatralnymi i filmowymi, twórcami multimedialnymi i choreografami. W katalogu jej dzieł znajdują się utwory symfoniczne, muzyka filmowa, dzieła sceniczne, w których często wykorzystuje możliwości, jakie daje komputer – zarówno jako instrument, jak i narzędzie kompozycji. Mimo wykorzystania mediów elektronicznych jej muzyka, choć złożona, pozostaje przystępna i melodyjna.
fot. Merlijn Doomernik
Utwory kompozytorki wykonywane były podczas najważniejszych festiwali krajowych i zagranicznych, takich jak m.in. „Warszawska Jesień”, Musica Electronica Nova, Suite w Amsterdamie, Yo! w Utrechcie, Wien Modern we Wiedniu, Steve Reich Festival w Hadze, Gaudeamus w Amsterdamie, Biennale di Venezia, International Women in New Music Festival w Kalifornii, International Computer Music Conference w Barcelonie, ISCM World Music Days w Goeteborgu czy Aimaako 2006 Festival w Santiago de Chille.
Katarzyna Głowicka kształciła się pod okiem m.in. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Louisa Andriessena i Ivana Fedele. Sukcesy kompozytorskie odnosiła już jako studentka – od czasu zwycięstwa w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (1998) jej utwory są nagradzane i wyróżniane w krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. The Genesis Prize for the Opera w Londynie czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektronicznej ‘BMW Crash!’ (2006). Była stypendystką m.in. Komisji Europejskiej w Holandii, Deutscher Akademischer Austauschdienst, otrzymywała także stypendia rządu holenderskiego, brytyjskiego i francuskiego (2001–2008). Od 2008 roku mieszka w Holandii. Z Krystianem Ladą współtworzy „The Airport Society” – kolektyw artystów tworzących projekty z pogranicza opery i aktywizmu, zaangażowane w istotne tematy społeczne.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.