Aktualności
„Połączenia”: 16 września rusza 65. „Warszawska Jesień”
2022-09-06
„Warszawska Jesień” to największy rangą festiwal muzyki współczesnej w Polsce i jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu na świecie. Od 1956 roku przedstawia międzynarodowej publiczności bieżące dokonania artystyczne, inspirując i dokumentując rozwój sztuki dźwięków. 16 września startuje kolejna, 65. już odsłona festiwalu, tym razem pod hasłem „Połączenia”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
„Działamy zespołowo, jednoczymy siły wykonawcze, programowe i organizacyjnie. Połączenia budują”, mówi Dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. 65. Warszawska Jesień to ponad 40 wydarzeń nurtu głównego, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni z koncertami, instalacjami, spotkaniami z kompozytorami i warsztatami kompozytorskimi. W ramach festiwalu zapraszamy na prawykonania utworów z katalogu PWM-u, wydarzenia towarzyszące i koncert specjalny.
17 września na „Warszawską Jesień” wraca zespół Talea, którego muzycy regularnie goszczą we wrześniu na festiwalu. Tym razem w programie ich koncertu znalazły się dwa utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które będą miały swoje prawykonania.
Agata Zubel napisała Flash na zamówienie prestiżowej Koussevitzky Music Foundation. W utworze na perkusję i zespół obok standardowego muzycznego zapisu kompozytorka wprowadziła elementy fotograficzne – autorskie makrofotografie wykonane na Islandii. Podlegają one osobistej interpretacji perkusisty, jednak w ramach parametrów określonych przez kompozytorkę. Jak tłumaczy Agata Zubel, „powinien być to raczej wynik intelektualnej i emocjonalnej analizy oraz refleksji opartych na tym, co wykonawca jest w stanie odczuć i odszukać zagłębiając się w zaproponowane (nieprzypadkowo) sekwencje zdjęć, z uwzględnieniem parametrów zdefiniowanych (zapisanych)”.
Drugą premierą tego wieczoru będzie COH (Chocolate, Oranges and Ham) na zespół instrumentalny i live electronics Krzysztofa Wołka. W najnowszym utworze kompozytor wrócił do swoich wspomnień z nastoletniości, w czasie której doświadczył przemian ustrojowych w Polsce. „Utwór na poziomie idei odnosi się do transformacji ustrojowej społeczeństwa doświadczanej z punktu widzenia dziecka niezdającego sobie do końca sprawy z wagi wydarzeń, których jest świadkiem. Przychodząca z czasem świadomość istotności zmian wpływa na jego późniejsze nastawienie i wiarę w siłę jednostki do zmiany otaczającego świata”. Za brzmienia analogowe odpowiadać będzie Talea Ensemble, natomiast za elektronikę – Tempo Reale.
20 września zapraszamy na spotkanie z wybitnym barytonem, Jerzym Artyszem. Nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serii Opera ukazał się wywiad-rzeka pt. Poszukiwanie, w którym z Artystą rozmawiali Aleksander Laskowski i Sylwia Wachowska. Artysz dzieli się w nim z dziennikarzami swoimi wspomnieniami, historią życia i drogi twórczej, opowiada o wyborach na przyszłość i o bogatej artystycznej, ale także osobistej przeszłości.
Publikacja stanowić będzie punkt wyjścia do rozmowy podczas wydarzenia, a samo spotkanie z wybitnym Śpiewakiem odbędzie się o godz. 17.00 w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Ważnym elementem 65. Warszawskiej Jesieni będzie pierwszy w historii festiwalu koncert specjalny, współorganizowany wraz z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W siedzibie Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM zabrzmią Reliefy Andrzeja Krzanowskiego na akordeon solo, z elektroniką i perkusją. Rozchwytywani muzycy: akordeonista Maciej Frąckiewicz oraz perkusista Leszek Lorent przedstawią wybór jego utworów-rzeźb napisanych w latach 80. ubiegłego wieku, które zostały zarejestrowane i wydane na krążku RELIEFS przez ANAKLASIS – nagradzaną wytwórnię działającą w ramach PWM-u.
Krzanowski, nazywany Chopinem (lub Bobem Dylanem) akordeonu, wykorzystał ten instrument w pięciu na dziewięć kompozycji opatrzonych tym samym tytułem. Na koncert Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa zapraszamy 20 września o godz. 22:30. Będzie to wyjątkowe wydarzenie także dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – już niebawem rusza remont zabytkowego budynku Oddziału Wydawnictwa przy ul. Fredry 8 w Warszawie, który niebawem wróci jako nowe miejsce muzycznych spotkań na kulturalnej mapie stolicy. Nadchodzący koncert będzie zapowiedzią zmian czekających melomanów.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują wejściówki, które można będzie odebrać w miejscu koncertu 30 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Partnerem koncertu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
To nie jedyne wydarzenie związane z Andrzejem Krzanowskim, w którym będą mogli uczestniczyć słuchacze tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. 17 września o godz. 17:00 zapraszamy do siedziby Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM przy ul. Fredry 8 na prezentację portalu poświęconego kompozytorowi. To baza wiedzy na temat twórczości Krzanowskiego, zbierająca nieznane informacje biograficzne, zdjęcia oraz kompletny spis twórczości. Wszyscy zainteresowani bieżącą obecnością muzyki Krzanowskiego w kulturze znajdą tam szczegóły dotyczące prawykonań, nagrań, zamówień i wydań dzieł. Nie brakuje także cytatów z wypowiedzi kompozytora.
Strona dostępna jest w polskiej i angielskiej wersji językowej. Twórcą portalu jest Fundacja im. Andrzeja Krzanowskiego, działająca w Czechowicach-Dziedzicach – mieście, w którym kompozytor działał i tworzył przez całe życie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Podczas festiwalowych wydarzeń zapraszamy na stoiska handlowe Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, na których będą dostępne najnowsze i najciekawsze publikacje wydane pod szyldem PWM-u, w tym wywiad-rzeka z Jerzym Artyszem – Poszukiwanie Andrzeja Laskowskiego i Sylwii Wachowskiej, oraz krążek RELIEFS od ANAKLASIS i inne płyty młodej marki fonograficznej.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.