PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Połączenia”: 16 września rusza 65. „Warszawska Jesień”

2022-09-06

„Warszawska Jesień” to największy rangą festiwal muzyki współczesnej w Polsce i jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu na świecie. Od 1956 roku przedstawia międzynarodowej publiczności bieżące dokonania artystyczne, inspirując i dokumentując rozwój sztuki dźwięków. 16 września startuje kolejna, 65. już odsłona festiwalu, tym razem pod hasłem „Połączenia”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
 

„Działamy zespołowo, jednoczymy siły wykonawcze, programowe i organizacyjnie. Połączenia budują”, mówi Dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. 65. Warszawska Jesień to ponad 40 wydarzeń nurtu głównego, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni z koncertami, instalacjami, spotkaniami z kompozytorami  i warsztatami kompozytorskimi. W ramach festiwalu zapraszamy na prawykonania utworów z katalogu PWM-u, wydarzenia towarzyszące i koncert specjalny.



17 września na „Warszawską Jesień” wraca zespół Talea, którego muzycy regularnie goszczą we wrześniu na festiwalu. Tym razem w programie ich koncertu znalazły się dwa utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które będą miały swoje prawykonania. 


Agata Zubel napisała Flash na zamówienie prestiżowej Koussevitzky Music Foundation. W utworze na perkusję i zespół obok standardowego muzycznego zapisu kompozytorka wprowadziła elementy fotograficzne – autorskie makrofotografie wykonane na Islandii. Podlegają one osobistej interpretacji perkusisty, jednak w ramach parametrów określonych przez kompozytorkę. Jak tłumaczy Agata Zubel, „powinien być to raczej wynik intelektualnej i emocjonalnej analizy oraz refleksji opartych na tym, co wykonawca jest w stanie odczuć i odszukać zagłębiając się w zaproponowane (nieprzypadkowo) sekwencje zdjęć, z uwzględnieniem parametrów zdefiniowanych (zapisanych)”.
 

Drugą premierą tego wieczoru będzie COH (Chocolate, Oranges and Ham) na zespół instrumentalny i live electronics Krzysztofa Wołka. W najnowszym utworze kompozytor wrócił do swoich wspomnień z nastoletniości, w czasie której doświadczył przemian ustrojowych w Polsce. „Utwór na poziomie idei odnosi się do transformacji ustrojowej społeczeństwa doświadczanej z punktu widzenia dziecka niezdającego sobie do końca sprawy z wagi wydarzeń, których jest świadkiem. Przychodząca z czasem świadomość istotności zmian wpływa na jego późniejsze nastawienie i wiarę w siłę jednostki do zmiany otaczającego świata”. Za brzmienia analogowe odpowiadać będzie Talea Ensemble, natomiast za elektronikę – Tempo Reale. 

20 września zapraszamy na spotkanie z wybitnym barytonem, Jerzym Artyszem. Nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serii Opera ukazał się wywiad-rzeka pt. Poszukiwanie, w którym z Artystą rozmawiali Aleksander Laskowski i Sylwia Wachowska. Artysz dzieli się w nim z dziennikarzami swoimi wspomnieniami, historią życia i drogi twórczej, opowiada o wyborach na przyszłość i o bogatej artystycznej, ale także osobistej przeszłości.



Publikacja stanowić będzie punkt wyjścia do rozmowy podczas wydarzenia, a samo spotkanie z wybitnym Śpiewakiem odbędzie się o godz. 17.00 w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Ważnym elementem 65. Warszawskiej Jesieni będzie pierwszy w historii festiwalu koncert specjalny, współorganizowany wraz z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W siedzibie Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM zabrzmią Reliefy Andrzeja Krzanowskiego na akordeon solo, z elektroniką i perkusją. Rozchwytywani muzycy: akordeonista Maciej Frąckiewicz oraz perkusista Leszek Lorent przedstawią wybór jego utworów-rzeźb napisanych w latach 80. ubiegłego wieku, które zostały zarejestrowane i wydane na krążku RELIEFS przez ANAKLASIS – nagradzaną wytwórnię działającą w ramach PWM-u.

Krzanowski, nazywany Chopinem (lub Bobem Dylanem) akordeonu, wykorzystał ten instrument w pięciu na dziewięć kompozycji opatrzonych tym samym tytułem. Na koncert Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa zapraszamy 20 września o godz. 22:30. Będzie to wyjątkowe wydarzenie także dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – już niebawem rusza remont zabytkowego budynku Oddziału Wydawnictwa przy ul. Fredry 8 w Warszawie, który niebawem wróci jako nowe miejsce muzycznych spotkań na kulturalnej mapie stolicy. Nadchodzący koncert będzie zapowiedzią zmian czekających melomanów.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują wejściówki, które można będzie odebrać w miejscu koncertu 30 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Partnerem koncertu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

To nie jedyne wydarzenie związane z Andrzejem Krzanowskim, w którym będą mogli uczestniczyć słuchacze tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. 17 września o godz. 17:00 zapraszamy do siedziby Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM przy ul. Fredry 8 na prezentację portalu poświęconego kompozytorowi. To baza wiedzy na temat twórczości Krzanowskiego, zbierająca nieznane informacje biograficzne, zdjęcia oraz kompletny spis twórczości. Wszyscy zainteresowani bieżącą obecnością muzyki Krzanowskiego w kulturze znajdą tam szczegóły dotyczące prawykonań, nagrań, zamówień i wydań dzieł. Nie brakuje także cytatów z wypowiedzi kompozytora.

Strona dostępna jest w polskiej i angielskiej wersji językowej. Twórcą portalu jest Fundacja im. Andrzeja Krzanowskiego, działająca w Czechowicach-Dziedzicach – mieście, w którym kompozytor działał i tworzył przez całe życie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. 

Podczas festiwalowych wydarzeń zapraszamy na stoiska handlowe Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, na których będą dostępne najnowsze i najciekawsze publikacje wydane pod szyldem PWM-u, w tym wywiad-rzeka z Jerzym Artyszem – Poszukiwanie Andrzeja Laskowskiego i Sylwii Wachowskiej, oraz krążek RELIEFS od ANAKLASIS i inne płyty młodej marki fonograficznej. 

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.