PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Połączenia”: 16 września rusza 65. „Warszawska Jesień”

2022-09-06

„Warszawska Jesień” to największy rangą festiwal muzyki współczesnej w Polsce i jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu na świecie. Od 1956 roku przedstawia międzynarodowej publiczności bieżące dokonania artystyczne, inspirując i dokumentując rozwój sztuki dźwięków. 16 września startuje kolejna, 65. już odsłona festiwalu, tym razem pod hasłem „Połączenia”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
 

„Działamy zespołowo, jednoczymy siły wykonawcze, programowe i organizacyjnie. Połączenia budują”, mówi Dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. 65. Warszawska Jesień to ponad 40 wydarzeń nurtu głównego, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni z koncertami, instalacjami, spotkaniami z kompozytorami  i warsztatami kompozytorskimi. W ramach festiwalu zapraszamy na prawykonania utworów z katalogu PWM-u, wydarzenia towarzyszące i koncert specjalny.



17 września na „Warszawską Jesień” wraca zespół Talea, którego muzycy regularnie goszczą we wrześniu na festiwalu. Tym razem w programie ich koncertu znalazły się dwa utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które będą miały swoje prawykonania. 


Agata Zubel napisała Flash na zamówienie prestiżowej Koussevitzky Music Foundation. W utworze na perkusję i zespół obok standardowego muzycznego zapisu kompozytorka wprowadziła elementy fotograficzne – autorskie makrofotografie wykonane na Islandii. Podlegają one osobistej interpretacji perkusisty, jednak w ramach parametrów określonych przez kompozytorkę. Jak tłumaczy Agata Zubel, „powinien być to raczej wynik intelektualnej i emocjonalnej analizy oraz refleksji opartych na tym, co wykonawca jest w stanie odczuć i odszukać zagłębiając się w zaproponowane (nieprzypadkowo) sekwencje zdjęć, z uwzględnieniem parametrów zdefiniowanych (zapisanych)”.
 

Drugą premierą tego wieczoru będzie COH (Chocolate, Oranges and Ham) na zespół instrumentalny i live electronics Krzysztofa Wołka. W najnowszym utworze kompozytor wrócił do swoich wspomnień z nastoletniości, w czasie której doświadczył przemian ustrojowych w Polsce. „Utwór na poziomie idei odnosi się do transformacji ustrojowej społeczeństwa doświadczanej z punktu widzenia dziecka niezdającego sobie do końca sprawy z wagi wydarzeń, których jest świadkiem. Przychodząca z czasem świadomość istotności zmian wpływa na jego późniejsze nastawienie i wiarę w siłę jednostki do zmiany otaczającego świata”. Za brzmienia analogowe odpowiadać będzie Talea Ensemble, natomiast za elektronikę – Tempo Reale. 

20 września zapraszamy na spotkanie z wybitnym barytonem, Jerzym Artyszem. Nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serii Opera ukazał się wywiad-rzeka pt. Poszukiwanie, w którym z Artystą rozmawiali Aleksander Laskowski i Sylwia Wachowska. Artysz dzieli się w nim z dziennikarzami swoimi wspomnieniami, historią życia i drogi twórczej, opowiada o wyborach na przyszłość i o bogatej artystycznej, ale także osobistej przeszłości.



Publikacja stanowić będzie punkt wyjścia do rozmowy podczas wydarzenia, a samo spotkanie z wybitnym Śpiewakiem odbędzie się o godz. 17.00 w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Ważnym elementem 65. Warszawskiej Jesieni będzie pierwszy w historii festiwalu koncert specjalny, współorganizowany wraz z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W siedzibie Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM zabrzmią Reliefy Andrzeja Krzanowskiego na akordeon solo, z elektroniką i perkusją. Rozchwytywani muzycy: akordeonista Maciej Frąckiewicz oraz perkusista Leszek Lorent przedstawią wybór jego utworów-rzeźb napisanych w latach 80. ubiegłego wieku, które zostały zarejestrowane i wydane na krążku RELIEFS przez ANAKLASIS – nagradzaną wytwórnię działającą w ramach PWM-u.

Krzanowski, nazywany Chopinem (lub Bobem Dylanem) akordeonu, wykorzystał ten instrument w pięciu na dziewięć kompozycji opatrzonych tym samym tytułem. Na koncert Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa zapraszamy 20 września o godz. 22:30. Będzie to wyjątkowe wydarzenie także dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – już niebawem rusza remont zabytkowego budynku Oddziału Wydawnictwa przy ul. Fredry 8 w Warszawie, który niebawem wróci jako nowe miejsce muzycznych spotkań na kulturalnej mapie stolicy. Nadchodzący koncert będzie zapowiedzią zmian czekających melomanów.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują wejściówki, które można będzie odebrać w miejscu koncertu 30 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Partnerem koncertu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

To nie jedyne wydarzenie związane z Andrzejem Krzanowskim, w którym będą mogli uczestniczyć słuchacze tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”. 17 września o godz. 17:00 zapraszamy do siedziby Oddziału – Działu Zbiorów Nutowych PWM przy ul. Fredry 8 na prezentację portalu poświęconego kompozytorowi. To baza wiedzy na temat twórczości Krzanowskiego, zbierająca nieznane informacje biograficzne, zdjęcia oraz kompletny spis twórczości. Wszyscy zainteresowani bieżącą obecnością muzyki Krzanowskiego w kulturze znajdą tam szczegóły dotyczące prawykonań, nagrań, zamówień i wydań dzieł. Nie brakuje także cytatów z wypowiedzi kompozytora.

Strona dostępna jest w polskiej i angielskiej wersji językowej. Twórcą portalu jest Fundacja im. Andrzeja Krzanowskiego, działająca w Czechowicach-Dziedzicach – mieście, w którym kompozytor działał i tworzył przez całe życie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. 

Podczas festiwalowych wydarzeń zapraszamy na stoiska handlowe Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, na których będą dostępne najnowsze i najciekawsze publikacje wydane pod szyldem PWM-u, w tym wywiad-rzeka z Jerzym Artyszem – Poszukiwanie Andrzeja Laskowskiego i Sylwii Wachowskiej, oraz krążek RELIEFS od ANAKLASIS i inne płyty młodej marki fonograficznej. 

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.