PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowa muzyka w Nowym Teatrze

2009-05-27
30 maja w warszawskim Teatrze Nowym odbędzie się drugi z cyklu koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna.

Cykl koncertów w wyborze programowym Pawła Mykietyna, kierownika muzycznego Nowego Teatru, ma przede wszystkim otworzyć wrażliwość na nową muzykę poważną. Koncerty mają rozbudować muzyczną wyobraźnię, stać się platformą dyskusji, w której muzyka traktowana jest jako mowa dźwięków.

W programie znajdą się kompozycje dwóch twórców młodej generacji: Aleksandra Nowaka (1979) i Jana Duszyńskiego (1976) oraz dwóch klasyków europejskiej współczesności: twórcy holenderskiego, Louisa Andriessena (1939) i włoskiego, Salvatore Sciarrino (1947).

Dla zainteresowanych mamy 4 podwójne zaproszenia na ten koncert (promotion@pwm.com.pl, tel. 012 422 70 44 w. 153, Dział Promocji PWM)

„Gdy w 1978 Louis Andriessen (1939) pisał swą Symfonię Pustych Strun ani się Aleksandrowi Nowakowi śniła ewentualność zaistnienia w rzeczywistości życia poczętego, a dwuletniemu Janowi Duszyńskiemu – jak śmiem, może niesłusznie, domniemywać… – słuchać radiowej audycji „Kontrapunkty”, gdzie i wtedy muzyki Andriessena było sporo […]
Dotąd w komentarzu do tego koncertu autorstwa Pawła Mykietyna w przestrzeni teatru Krzysztofa Warlikowskiego (ależ to elektryzująca inicjatywa!!!) było tylko na smyczki, a teraz nie tylko na smyczki za sprawą utworów Salvatore Sciarrino i Jana Duszyńskiego.
Hmm, wizjoner szeptu dźwięków przyszłości, nadwrażliwiec słyszący to, co w pianissimo podpowiada mu musica mundana, Salvatore Sciarrino, w swym utworze na sopran i osiem instrumentów spotyka się z utworem młodego polskiego kompozytora, który w nadwrażliwy sposób reaguje na swe intymne przeżycie, doświadczenie humana przenosząc do sfery mundana. Andriessen na swych 12 instrumentach rozpina w właściwy sposób nastrojone struny zgodnie z prawidłami muzyki instrumentalis. Tak ma to brzmieć! Ma tak brzmieć, choć przecież ma być słyszane i w piekle, i w niebiosach”.
[Andrzej Chłopecki, fragment tekstu z programu koncertu]

Program:
1. Salvatore Sciarrino „Infinito Nero” (utwór z fortepianem i mezzosopranem)
Performance in one act based on the words of St. Maria Maddalena de Pazzi, an early 17th-century Florentine mystic
Prawykonanie polskie
2. Louis Andriessen, Symphony for open strings, for 12 solo string-players (1978), 28 min. (Boosey et Hawkes)
3. Aleksander Nowak „Last Days of Wanda B.” na orkiestrę smyczkową
4. Jan Duszyński – „Rondo na fortepian, smyczki i perkusję"
Prawykonanie światowe

Wykonawcy:
Jan Krzysztof Broja – fortepian (4), Urszula Kryger – mezzosopran (1), Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso pod dyrekcją Marka Mosia (1-4)
30 maja, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Woronicza 17
 
Bilety: 40, 25 zł
Kasy Teatru: 22 379 33 33
www.ticketonline.pl
www.bileteria.pl

 

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.