Aktualności
Transmisje w jakości HD na żywo z The Metropolitan Opera
2009-10-07
Toską Pucciniego rozpocznie się kolejny sezon 09/10 transmisji HD Live z The Metropolitan Opera w KIJÓW.CENTRUM. To kolejny rok wirtualnych wizyt w najbardziej prestiżowym teatrze operowym na świecie.Sezon 2009/2010 obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których aż pięć to premiery lub nowe produkcje. W programie znalazły się zarówno dzieła powszechnie znane jak choćby „Carmen” Georgesa Bizeta czy „Tosca” Giacomo Pucciniego oraz przedstawienia premierowe jak np.: „Opowieści Hoffmana” Jacquesa Offenbacha czy „Armida” Rossiniego. Jak co roku nie zabraknie polskich akcentów oraz największych gwiazd operowych w role Escamilla w Carmen wcieli się znakomity polski baryton-Mariusz Kwiecień, a znany na całym świecie Placido Domingo wystąpi w barytonowej roli doży w spektaklu Simon Boccanegra.
Operę będzie można obejrzeć dzięki specjalnej aparaturze kina cyfrowego zainstalowanej w KIJÓW.CENTRUM. Dzięki doskonałym parametrom obrazu i dźwięku (projektor cyfrowy Christie CP 2000X – High Definition, czterokanałowy dźwięk Dolby Digital Surround Ex, ogromny ekran Perlux II o wymiarach 18 x 10 metrów) oraz doskonałej akustyce, jaką daje największa w mieście sala kinowa, widz będzie miał wrażenie prawdziwego uczestnictwa w spektaklu.
PROGRAM SEZONU 2009/2010
10.10.2009 / 19.00
Giacomo Puccini /1858–1924/
TOSCA
PREMIERA SEZONU 2009/10
Karita Mattila jako Floria Tosca / Marcelo Álvarez jako Mario Cavaradossi / Juha Uusitalo jako Baron Scarpia / James Levine dyrygent / Luc Bondy reżyser
Śpiewaczka gra śpiewaczkę
„Tosca łączy wspaniałą inwencję melodyczną Pucciniego z niezwykłym dynamizmem przywodzącym na myśl wielkie filmy Hitchcocka” – mówi James Levine, dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera, który sprawuje kierownictwo muzyczne tego przedstawienia. Dzieło Pucciniego to jedna z niewielu oper, których bohaterką jest śpiewaczka. W tę postać wciela się Karita Mattila, którą w minionym sezonie oglądali Państwo w Salome Straussa. Poza granicami rodzinnej Finlandii artystka zaśpiewa tę partię po raz pierwszy.
24.10.2009 / 19.00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
AЇDA
Violeta Urmana jako Aїda / Dolora Zajick jako Amneris / Johan Botha jako Radamès / Carlo Guelfi jako Amonasro / Daniele Gatti dyrygent / Sonja Frisell reżyser
Opera w cieniu piramid
Opera, której akcja przenosi widzów do starożytnego Egiptu, jest jednocześnie chwytającą za serce historią miłosną i epickim dramatem, budzącym podziw pełnymi rozmachu i przepychu scenami zbiorowymi. Napisana z okazji otwarcia Kanału Sueskiego Aïda należy do najsłynniejszych oper Verdiego, nie tylko dzięki marszowi tryumfalnemu z II aktu. Bohaterowie tej love story to wzięta do niewoli etiopska księżniczka Aïda, jej rywalka, córka faraona – Amneris i wódz egipskich wojsk
– Radamès.
07.11.2009 / 19.00
Giacomo Puccini /1858–1924/
TURANDOT
Maria Guleghina jako Turandot / Marina Poplavskaya jako Liù / Marcello Giordani jako Kalaf / Samuel Ramey jako Timur / Andris Nelsons dyrygent / Franco Zeffirelli reżyser
Mizoandryczna Chinka
Ostatnia opera Pucciniego (jej premiera odbyła się już po śmierci kompozytora) należy do ulubionych tytułów nowojorskiej publiczności. Słynny włoski reżyser filmowy i teatralny Franco Zeffirelli (Poskromienie złośnicy, Romeo i Julia, Jezus z Nazaretu, Hamlet) przedstawia historię bezlitosnej chińskiej księżniczki Turandot, której nienawiść wobec mężczyzn zmiękcza dopiero Nieznany Książę (Kalaf), gotów dobrowolnie oddać jej własne życie. W roli tytułowej wystąpi Maria Guleghina, którą mogli Państwo podziwiać na estradzie Filharmonii Łódzkiej w kwietniu 2009 roku.
19.12.2009 / 19.00
Jacques Offenbach /1819–1880/
OPOWIEŚCI HOFFMANNA /Les Contes d’Hoffmann/
PREMIERA SEZONU 2009/10
Kathleen Kim jako Olimpia / Anna Netrebko jako Antonia / Ekaterina Gubanova jako Giulietta / Elīna Garanča jako Nicklausse/Muza / Joseph Calleja jako Hoffmann / Alan Held jako Lindorf/Coppélius/Doktor Miracle/Dapertutto / James Levine dyrygent / Bartlett Sher reżyser
Opowieści bajkopisarza
Fabularyzowana historia życia i miłości Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, niemieckiego poety
i pisarza doby romantyzmu, twórcy słynnego Dziadka do orzechów, to fascynująca psychologiczna podróż, podczas której śledzimy kolejne nadzieje i rozczarowania głównego bohatera. Najświetniejsze dzieło Offenbacha wyreżyserował Bartlett Sher, laureat Nagrody Tony za realizację musicalu Południowy Pacyfik, który wcześniej przygotował dla Met znakomicie przyjętego Cyrulika sewilskiego. Kierownictwo muzyczne będzie sprawować dyrektor muzyczny tej sceny, James Levine, a w rolach głównych wystąpią gwiazdy: Joseph Calleja, Anna Netrebko, Elīna Garanča i Alan Held.
09.01.2010 / 19.00
Richard Strauss /1864–1949/
KAWALER SREBRNEJ RÓŻY /Der Rosenkavalier/
Renée Fleming jako Marszałkowa / Susan Graham jako Oktawian / Christine Schäfer jako Zofia / Kristinn Sigmundsson jako Baron Ochs / James Levine dyrygent / Nathaniel Merrill reżyser
Partytura pełna walców
Po ekspresjonistycznych operach Salome i Elektra Richard Strauss i jego librecista Hugo von Hofmannsthal postanowili stworzyć dzieło o odmiennym charakterze, w mozartowskim stylu. Powstał Kawaler srebrnej róży, którego akcja dzieje się w Wiedniu w czasach Marii Teresy. Hofmannsthal wykorzystał w libretcie tradycyjny zwyczaj przesyłania narzeczonej tytułowej róży, natomiast Strauss całą partyturę przepoił rytmem walca, choć w rzeczywistości na wiedeńskim dworze taniec ten nie był wówczas jeszcze znany.
16.01.2010 / 19.00
Georges Bizet /1838–1875/
CARMEN
PREMIERA SEZONU 2009/10
Barbara Frittoli jako Micaëla / Angela Gheorghiu jako Carmen / Roberto Alagna jako Don José / Mariusz Kwiecień jako Escamillo / Yannick Nézet-Séguin dyrygent / Richard Eyre reżyser
Temperament Cyganki
„Jedna z najpopularniejszych oper wszech czasów, Carmen, opowiada o seksie, przemocy i rasizmie oraz ich nieoczekiwanym następstwie: wolności” – mówi Richard Eyre, reżyser przedstawienia opery Bizeta, utytułowany twórca filmowy, telewizyjny i teatralny, pięciokrotny laureat brytyjskiej Nagrody Oliviera. „Ta opera to niezaprzeczalnie jedno z największych dzieł sztuki. Jest zmysłowa pod każdym względem. Może być też szokująca” – twierdzi Eyre. W pełną zmysłowości, a jednocześnie wstrząsającą postać tytułowej Carmen wcieli się występująca w tej roli po raz pierwszy Angela Gheorghiu.
06.02.2010 / 19.00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
SIMON BOCCANEGRA /Szymon Czarnogęba/
Adrianne Pieczonka jako Amelia Grimaldi / Marcello Giordani jako Gabriel Adorno / Plácido Domingo jako Simon Boccanegra / James Morris jako Jacopo Fiesco / James Levine dyrygent / Giancarlo del Monaco reżyser
Domingo w barytonowej roli doży
Plácido Domingo, jeden z największych tenorów wszech czasów, gwiazda mediolańskiej La Scali i londyńskiej Covent Garden, na deskach Met występuje już ponad czterdzieści lat. W repertuarze ma aż 130 partii tenorowych, lecz tym razem zmierzy się z rolą barytonową: wcieli się w postać Simona Boccanegry, genueńskiego doży, którego zawikłane losy śledzimy na tle zawirowań politycznych XIV-wiecznej republiki. Dzieło, którego prapremiera odbyła się w weneckim Gran Teatro La Fenice, nie od razu zdobyło uznanie widzów; dopiero ostatnio budzi większe zainteresowanie i częściej pojawia się na scenach.
27.03.2010 / 18.00
Ambroise Thomas /1811–1896/
HAMLET
PREMIERA SEZONU 2009/10
Natalie Dessay jako Ofelia / Jennifer Larmore jako Gertruda / Toby Spence jako Laertes / Simon Keenlyside jako Hamlet / James Morris jako Klaudiusz / Louis Langrée dyrygent / Patrice Caurier i Moshe Leiser reżyserzy
Debiuty w „Hamlecie”
Dramaty Shakespeare’a zainspirowały więcej kompozytorów operowych niż dzieła jakiegokolwiek innego pisarza. Opera francuskiego twórcy Ambroise’a Thomasa nie jest jednak wierną adaptacją oryginału: libreciści zmienili nieco tok akcji i uchronili głównego bohatera przed śmiercią. Premierowe przedstawienie Met obfituje
w debiuty: pierwszy raz dla tego teatru pracują reżyserzy Patrice Caurier i Moshe Leiser, a także pozostali realizatorzy, po raz pierwszy w Met wystąpi Toby Spence (Laertes). W postać tytułową wcieli się Simon Keenlyside, a w roli Ofelii wystąpi Natalie Dessay, którą oglądali Państwo w Córce pułku i Lunatyczce.
01.05.2010 / 19.00
Gioachino Rossini /1792–1868/
ARMIDA
PREMIERA SEZONU 2009/10
Renée Fleming jako Armida / Lawrence Brownlee jako Rinaldo / Bruce Ford jako Goffredo / José Manuel Zapata jako Gernando / Barry Banks jako Carlo / Kobie van Rensburg jako Ubaldo / Riccardo Frizza dyrygent / Mary Zimmerman reżyser
Zaczarowany ogród dźwięków
Historia obdarzonej czarodziejską mocą królowej Armidy, która zwabia kolejnych mężczyzn do zaczarowanego ogrodu, stała się tematem wielu oper, m.in. Glucka, Haydna i Dvořáka. Postać
z Jerozolimy wyzwolonej Tassa, sportretowana muzycznie przez Rossiniego, zachwyciła reżyserkę Mary Zimmerman. Zdobywczyni Nagrody Tony, która dla Met przygotowała już Łucję z Lammermooru
i Lunatyczkę, uważa, że to dzieło to: „ukryty skarb, pudełko pełne kosztowności”. W swej inscenizacji podkreśla epickie bogactwo tej wymyślnej historii i jej wielki potencjał wizualny.
Ceny biletów na transmisje z MET:
40zł (rząd 1-3 oraz 19-22) i 48zł (rząd 4-18)
I Karnet na 4 wydarzenia:
Tosca (10.10)
Aida (24.10)
Turandot (7.11)
Opowieści Hoffmanna (19.12)
Cena 156 zł
II Karnet na 5 wydarzeń:
Kawaler srebrnej róży (9.01)
Carmen (16.01)
Simon Boccanegra (6.02)
Hamlet (27.03)
Armida (1.05)
Cena 195 zł
III Karnet na 9 wydarzeń (wszystkie)
Cena 342 zł
REZERWACJA I SPRZEDAŻ BILETÓW:
Tel. 012 433 00 33,
Email: kijow@kijowcentrum.pl
www.kijow.pl
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.