Aktualności
15 lutego zmarł nagle profesor Marek Jasiński
2010-02-18
- kompozytor i wykładowca Akademii Muzycznej w BydgoszczyMarek Jasiński urodził się w 1949 roku w Stargardzie Szczecińskim (zm. 15.02.2010). W roku 1974 ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. I .J. Paderewskiego w Poznaniu. Pięć lat póżniej ukończył z wyróżnieniem w tej samej uczelni studia kompozytorskie w klasie prof. A. Koszewskiego. Od 1995 prowadził klasę kompozycji na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, wykładał również w Szczecinie w Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 1999 uzyskał tytuł profesora.
Był laureatem wielu nagród kompozytorskich, m.in. w 1981 otrzymał II nagrodę, a w 1984 - II i III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Stanisława Wiechowicza, a w 1984- I i II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim Episkopatu Polski, w 1987 II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Tours we Francji, w 1985 II nagrodę na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich, w 1988 - III (jedyną przyznaną) nagrodę na Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów, a w 1996 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku.
Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości muzycznej został uhonorowany m.in. Nagrodą Województwa Zachodniopomorskiego (1989), Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecina (1997), Nagrodą I stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000), Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000), Srebrnym Medalem Gloria Artis (2006), Nagrodą św. Brata Alberta (2007), Nagrodą Zachodniopomorski Nobel (2008).
Utwory Marka Jasińskiego wykonywane były w większości krajów europejskich, Ameryki Pd. (Urugwaj, Argentyna, Brazylia), a także w USA, Kanadzie, Japonii, Australii, Indonezji. Niektóre kompozycje zostały nagrane przez rozgłośnie radiowe i telewizyjne w Polsce, Szwajcarii, Francji, Watykanie, Danii, Niemczech i USA.
Jego utwory publikowane są przez wydawnictwa: PWM, PZChiO, Agencję Autorską, Brevis, Ars Nova, Gehrmans Musikforlag (Szwecja), Edition Coeur Joje (Francja), Musikverlag Ferrimontana i Edition Musik-Contact (Niemcy), Roger Dean Publishing Company (USA).
Kompozycje wokalne Marka Jasińskiego znajdują się w repertuarze wielu zespołów polskich i zagranicznych i są prezentowane na festiwalach w kraju i za granicą.
W twórczości Jasińskiego dominującym i najbardziej reprezentatywnym jest nurt muzyki sakralnej. Tematyka religijna stanowi dla niego nieprzerwane źródło inspiracji, a subiektywne refleksje na temat istnienia i doczesnego przemijania przydają większości jego utworów specyficznego kolorytu („De profundis” na orkiestrę symfoniczną (1983), „Elegia” na smyczki (1997), „Muzyka jesienna” na orkiestrę smyczkową (1988)). Najpełniej realizował się w twórczości wokalno-instrumentalnej („Requiem” na chór dziecięcy, mieszany i orkiestrę symfoniczną (1989), „Dona nobis pacem” na chór mieszany orkiestrę symfoniczną (1999), Symfonia „In principio” na baryton, chór mieszany i orkiestrę (2003), Symfonia „Mater Omnium Sapientia” na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (2007), „Lux et veritas” na chór mieszany i organy (2008)).
Znaczną część jego twórczości sakralnej stanowi muzyka chóralna (m.in.: „Lamentationes” (1984), „Kyrie” (1987), „Missa brevis” (1990), „Antyfony mariańskie” (1991), „Alleluja”(1992), „In terra pax” (1993), „Psalm 100” (1994), „ Quare tristis es anima mea” (1994), „ Cantus festivus” (1996), „Ave maris stella” (1999), „Laudes” (2001), „Exsultate Deo” (2002), „Gloria” (2005), „Miserere” (2006), „Dona nobis pacem, Alleluja” (2008), „In terra pax II” (2008)).
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.