PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

15 lutego zmarł nagle profesor Marek Jasiński

2010-02-18
- kompozytor i wykładowca Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Marek Jasiński urodził się w 1949 roku w Stargardzie Szczecińskim (zm. 15.02.2010). W roku 1974 ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. I .J. Paderewskiego w Poznaniu. Pięć lat póżniej ukończył z wyróżnieniem w tej samej uczelni studia kompozytorskie w klasie prof. A. Koszewskiego. Od 1995 prowadził klasę kompozycji na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, wykładał również w Szczecinie w Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 1999 uzyskał tytuł profesora.
Był laureatem wielu nagród kompozytorskich, m.in. w 1981 otrzymał II nagrodę, a w 1984 - II i III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Stanisława Wiechowicza, a w 1984- I i II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim Episkopatu Polski, w 1987 II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Tours we Francji, w 1985 II nagrodę na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich, w 1988 - III (jedyną przyznaną) nagrodę na Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów, a w 1996 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku.

Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości muzycznej został uhonorowany m.in. Nagrodą Województwa Zachodniopomorskiego (1989), Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecina (1997), Nagrodą I stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000), Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000), Srebrnym Medalem Gloria Artis (2006), Nagrodą św. Brata Alberta (2007), Nagrodą Zachodniopomorski Nobel (2008).

Utwory Marka Jasińskiego wykonywane były w większości krajów europejskich, Ameryki Pd. (Urugwaj, Argentyna, Brazylia), a także w USA, Kanadzie, Japonii, Australii, Indonezji. Niektóre kompozycje zostały nagrane przez rozgłośnie radiowe i telewizyjne w Polsce, Szwajcarii, Francji, Watykanie, Danii, Niemczech i USA.
Jego utwory publikowane są przez wydawnictwa: PWM, PZChiO, Agencję Autorską, Brevis, Ars Nova, Gehrmans Musikforlag (Szwecja), Edition Coeur Joje (Francja), Musikverlag Ferrimontana i Edition Musik-Contact (Niemcy), Roger Dean Publishing Company (USA).

Kompozycje wokalne Marka Jasińskiego znajdują się w repertuarze wielu zespołów polskich i zagranicznych i są prezentowane na festiwalach w kraju i za granicą.

W twórczości Jasińskiego dominującym i najbardziej reprezentatywnym jest nurt muzyki sakralnej. Tematyka religijna stanowi dla niego nieprzerwane źródło inspiracji, a subiektywne refleksje na temat istnienia i doczesnego przemijania przydają większości jego utworów specyficznego kolorytu („De profundis” na orkiestrę symfoniczną (1983), „Elegia” na smyczki (1997), „Muzyka jesienna” na orkiestrę smyczkową (1988)). Najpełniej realizował się w twórczości wokalno-instrumentalnej („Requiem” na chór dziecięcy, mieszany i orkiestrę symfoniczną (1989), „Dona nobis pacem” na chór mieszany orkiestrę symfoniczną (1999), Symfonia „In principio” na baryton, chór mieszany i orkiestrę (2003), Symfonia „Mater Omnium Sapientia” na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (2007), „Lux et veritas” na chór mieszany i organy (2008)).
Znaczną część jego twórczości sakralnej stanowi muzyka chóralna (m.in.: „Lamentationes” (1984), „Kyrie” (1987), „Missa brevis” (1990), „Antyfony mariańskie” (1991), „Alleluja”(1992), „In terra pax” (1993), „Psalm 100” (1994), „ Quare tristis es anima mea” (1994), „ Cantus festivus” (1996),  „Ave maris stella” (1999), „Laudes” (2001), „Exsultate Deo” (2002), „Gloria” (2005), „Miserere” (2006), „Dona nobis pacem, Alleluja” (2008), „In terra pax II” (2008)).

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.