Aktualności
30. rocznica śmierci Tadeusza Ochlewskiego
2005-01-14
- założyciela i wieloletniego dyrektora PWM.
26 stycznia przypada 30. rocznica śmierci Tadeusza Ochlewskiego - założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
27 stycznia o godz. 17.00 w Bazylice oo. Dominikanów w Krakowie zostanie odprawiona msza w intencji Zmarłego.
Tadeusz Ochlewski (1894 - 1975) - skrzypek, wydawca i organizator życia muzycznego. Był współzałożycielem i członkiem zarządu Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki Polskiej, którego celem było szerzenie muzyki XVI-XVIII w. (później także XIX i XX w.) poprzez organizowanie regularnych audycji muzycznych. W ramach stowarzyszenia w 1928 r. wraz z A. Chybińskim i B. Rutkowskim utworzył Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej. W 1930 r. powołano pierwszą polską oficynę muzyczną, która za zadanie stawiała sobie dokumentację muzyki polskiej - Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej, wspierane finansowo przez Fundusz Kultury Narodowej. Do zarządu TWMP weszli T. Zalewski, K. Sikorski, B. Rutkowski i T. Ochlewski (1937-39 dyr.). W powołanym przez TWMP w 1934 r. kwartalniku "Muzyka Polska" Ochlewski zamieszczał sprawozdania z życia muzycznego stolicy. Między innymi z jego inicjatywy powstała Organizacja Ruchu Muzycznego, której zadaniem było organizowanie na terenie całego kraju koncertów dla szerokich kręgów społecznych, zwł. młodzieży szkolnej.
Lata 1939-45 spędził w Warszawie, kontynuując w warunkach konspiracyjnych wszystkie dotychczasowe formy działalności. 6 IV 1945 Ministerstwo Kultury i Sztuki powierzyło T. Ochlewskiemu zadanie utworzenia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zarząd TWMP oddał na ten cel cały swój zasób archiwalno-wydawniczy. W ciągu 20 lat działalności na stanowisku dyrektora PWM T. Ochlewski stworzył wydawnictwo o wszechstronnym profilu, będące wówczas jedną z najbardziej nowoczesnych w Europie muzycznych oficyn wydawniczych. Szczególną troską otaczał dawną i współczesną muzykę polską. Z działalnością edytorską wiązał działalność organizatorsko-koncertową. Od 1946 r. PWM organizowało koncerty polskiej muzyki dawnej i współczesnej, często dopełniane występami wybitnych poetów.
Po przejściu na emeryturę w 1965 r. przeniósł się do Warszawy, gdzie kierował zorganizowanym przez siebie zespołem muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", wyszukując zapomniane lub nieznane kompozycje.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.