Aktualności
Sylwetka laureatki IX Konkursu im. T. Ochlewskiego
2011-09-05
Tegoroczną edycję konkursu im. T. Ochlewskiego wygrała Ewa Fabiańska z kompozycją pt. "Miniatures Sonoristiques" na puzon preparowany solo. Przedstawiamy Państwu sylwetkę tej utalentowanej młodej artystki. Ewa Fabiańska (*1989), kompozytorka, muzykolog, improwizatorka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Toruniu (klasa kompozycji – Magdalena Cynk). W 2011 roku uzyskała dyplom licencjacki z Kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie jest studentką I roku studiów magisterskich w klasie profesora Zbigniewa Kozuba. W tym samym roku ukończyła również studia licencjackie z zakresu Muzykologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.Swoje prace konsultowała m.in. z następującymi kompozytorami: Z. Bargielskim, K. Kiełbem, E. Knightem, M. Jasińskim, W. Niedzielą, T. Wieleckim, F. Zandoną, L. Zielińską.
Jest dwukrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Torunia.
Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym, np. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica, Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach, Ogólnopolskich Warsztatów z Improwizacji (wykładowcy: amerykańscy kompozytorzy, muzycy jazzowi – Hamid Drake, Michael Blake), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, cyklu koncertów poświęconych pamięci Jana Pawła II – Pięciolinia dla Papieża, koncertu kompozytorskiego poświęconego Ofiarom Tragedii w Biesłanie (Bazylika Archidiecezjalna pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie), koncertu zorganizowanego w ramach obchodu Roku Chopinowskiego 2010 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni oraz w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 (Dwór Artusa, Toruń), Letniej Akademii Muzyki we Wrocławiu.
Wiele utworów wykonanych zostało również na koncertach kompozytorskich, organizowanych w innych krajach europejskich, np. w Czechach (Cultural Center Zahrada w Pradze, Cultural House Bakala w Brnie), w Holandii (Tuinzaal van de Burtch w Lejdzie), również w Stanach Zjednoczonych (Project 21, Bass Music Center, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City).
Kompozytorka tworzy muzykę do animacji, filmów oraz musicali (Magiczne Pióro, premiera w CK ZAMEK w Poznaniu, następnie Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2009), jej utwory były wykonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych KON-TEKSTY, Festiwalu 18. Ogólnopolskiego Biennale Sztuki Dziecka,
Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator (wykonywanie muzyki na żywo do animacji wraz z poznańskim zespołem ANIMATIC). Artystka uczestniczyła także w warsztatach przeznaczonych dla kompozytorów, filmowców, animatorów, fotografików, artystów sztuk wizualnych, m.in. Interdyscyplinarny Plener Artystyczny w Wołkowi w Bieszczadach – Kolor dźwięku-dźwięk koloru, w Warsztatach dla Kompozytorów i Animatorów Sztuki – Sztuka dla dziecka-Tradycja we współczesności, Warsztatach dla kompozytorów, animatorów i filmowców organizowanych przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, jak również w Warsztatach w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej Transatlantyk.
Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.:
Laureatka III nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Mariana Gordiejuka dla uczniów szkół muzycznych II stopnia (organizowany przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 2007); Uzyskanie tytułu laureata w eliminacjach centralnych (ogólnopolskich) XXXII Olimpiady Artystycznej przeprowadzonych w Warszawie (2008);
Finalistka Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Gdyni (2009); zdobyła I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City, USA (2010). Finalistka Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Gramodeska, Czechy, Praga (2011). 1 września 2011 roku otrzymała I Nagrodę w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego za utwór MINIATURES SONORISTIQUES na puzon preparowany solo (2011).
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.