Aktualności
Sylwetka laureatki IX Konkursu im. T. Ochlewskiego
2011-09-05
Tegoroczną edycję konkursu im. T. Ochlewskiego wygrała Ewa Fabiańska z kompozycją pt. "Miniatures Sonoristiques" na puzon preparowany solo. Przedstawiamy Państwu sylwetkę tej utalentowanej młodej artystki. Ewa Fabiańska (*1989), kompozytorka, muzykolog, improwizatorka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Toruniu (klasa kompozycji – Magdalena Cynk). W 2011 roku uzyskała dyplom licencjacki z Kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie jest studentką I roku studiów magisterskich w klasie profesora Zbigniewa Kozuba. W tym samym roku ukończyła również studia licencjackie z zakresu Muzykologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.Swoje prace konsultowała m.in. z następującymi kompozytorami: Z. Bargielskim, K. Kiełbem, E. Knightem, M. Jasińskim, W. Niedzielą, T. Wieleckim, F. Zandoną, L. Zielińską.
Jest dwukrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Torunia.
Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym, np. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica, Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach, Ogólnopolskich Warsztatów z Improwizacji (wykładowcy: amerykańscy kompozytorzy, muzycy jazzowi – Hamid Drake, Michael Blake), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, cyklu koncertów poświęconych pamięci Jana Pawła II – Pięciolinia dla Papieża, koncertu kompozytorskiego poświęconego Ofiarom Tragedii w Biesłanie (Bazylika Archidiecezjalna pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie), koncertu zorganizowanego w ramach obchodu Roku Chopinowskiego 2010 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni oraz w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 (Dwór Artusa, Toruń), Letniej Akademii Muzyki we Wrocławiu.
Wiele utworów wykonanych zostało również na koncertach kompozytorskich, organizowanych w innych krajach europejskich, np. w Czechach (Cultural Center Zahrada w Pradze, Cultural House Bakala w Brnie), w Holandii (Tuinzaal van de Burtch w Lejdzie), również w Stanach Zjednoczonych (Project 21, Bass Music Center, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City).
Kompozytorka tworzy muzykę do animacji, filmów oraz musicali (Magiczne Pióro, premiera w CK ZAMEK w Poznaniu, następnie Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2009), jej utwory były wykonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych KON-TEKSTY, Festiwalu 18. Ogólnopolskiego Biennale Sztuki Dziecka,
Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator (wykonywanie muzyki na żywo do animacji wraz z poznańskim zespołem ANIMATIC). Artystka uczestniczyła także w warsztatach przeznaczonych dla kompozytorów, filmowców, animatorów, fotografików, artystów sztuk wizualnych, m.in. Interdyscyplinarny Plener Artystyczny w Wołkowi w Bieszczadach – Kolor dźwięku-dźwięk koloru, w Warsztatach dla Kompozytorów i Animatorów Sztuki – Sztuka dla dziecka-Tradycja we współczesności, Warsztatach dla kompozytorów, animatorów i filmowców organizowanych przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, jak również w Warsztatach w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej Transatlantyk.
Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.:
Laureatka III nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Mariana Gordiejuka dla uczniów szkół muzycznych II stopnia (organizowany przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 2007); Uzyskanie tytułu laureata w eliminacjach centralnych (ogólnopolskich) XXXII Olimpiady Artystycznej przeprowadzonych w Warszawie (2008);
Finalistka Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Gdyni (2009); zdobyła I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City, USA (2010). Finalistka Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Gramodeska, Czechy, Praga (2011). 1 września 2011 roku otrzymała I Nagrodę w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego za utwór MINIATURES SONORISTIQUES na puzon preparowany solo (2011).
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.