Aktualności
Apel w sprawie powszechnej edukacji muzycznej
2012-03-08
Przedstawiciele środowisk muzycznych w Polsce wystosowali petycję do Bogdana Zdrojewskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Krystyny Szumilas, Minister Edukacji Narodowej, w sprawie koniecznych zmian w systemie edukacji muzycznej w Polsce. Pan BOGDAN ZDROJEWSKIMinister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa
Pani KRYSTYNA SZUMILAS
Minister Edukacji Narodowej
al. Jana Christiana Szucha 25, 00-918 Warszawa
PETYCJA
w sprawie
POWSZECHNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ
Potrzeba muzyki tkwi w każdym z nas. Mylne jest żywione w niektórych środowiskach przekonanie o jej marginalnej roli tak w życiu każdego, zwłaszcza młodego, człowieka, jak i w życiu społeczności. Jej oddziaływanie daleko wykracza poza terapeutyczne, estetyczne, patriotyczne czy społeczne funkcje, do których bywa redukowana.
MŁODZIEŻ CHCE MUZYKOWAĆ!
Media i internet umożliwiły dostęp do muzyki na niespotykaną dotąd skalę powodując lawinowy wzrost zainteresowania samodzielnym muzykowaniem. Tymczasem liczna rzesza wykształconych absolwentów kilkuset szkół i uczelni muzycznych nie kwapi się do pracy z dziećmi i młodzieżą w „zwykłych” szkołach, zaś władze oświatowe od lat nie tworzą warunków dla zatrudniania zawodowych muzyków w podległych sobie placówkach. Trudno wyobrazić sobie nauczanie języka obcego w szkole, przez nauczyciela bez certyfikatu potwierdzającego jego kompetencje językowe, ale w odniesieniu do muzyki analogiczny wymóg nie został postawiony.
APELUJEMY, ABY EDUKACJA MUZYCZNA NIE OGRANICZAŁA SIĘ DO BRZDĄKANIA, NUCENIA, CZY PLĄSANIA…
Zajęcia muzyczne w powszechnej edukacji powinny spełniać dwa warunki. Po pierwsze - uczeń od najmłodszych lat musi muzykować: grać na instrumencie, śpiewać, uczestniczyć w zajęciach muzyczno–ruchowych. Po drugie - nauczyciel powinien posiadać odpowiednie przygotowanie muzyczne oraz pedagogiczne. Wówczas każdy młody człowiek otrzyma szansę skorzystania z dobrodziejstw płynących z edukacji muzycznej, w tym rozwoju na miarę indywidualnych predyspozycji i aspiracji.
APELUJEMY DO RESORTÓW KULTURY I EDUKACJI O WSPÓLNE PODJĘCIE DZIAŁAŃ SYSTEMOWYCH NA RZECZ ZMIANY STANU POWSZECHNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ W POLSCE!
Współpraca międzyresortowa nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych, wręcz przeciwnie, powinna doprowadzić do uruchomienia rezerw w istniejącym systemie i wyzwolić efekt synergii.
DZIECI NA TO ZASŁUGUJĄ!
Przedstawiciele środowisk muzycznych kompozytorzy, muzykolodzy, pedagodzy.
Link do petycji: http://www.spimr.pl/index.php/petycja?start=200
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.