PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowe wydanie";Fantazji" Z. Noskowskiego w serii Polska Muzyka Kameralna

2012-03-14
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało właśnie najnowszą pozycję z serii Polska Muzyka Kameralna - "Fantazję III Kwartet smyczkowy e-moll" Zygmunta Noskowskiego. Jest to okazja do przypomnienia założeń i dotychczasowego dorobku całej serii wydawniczej. Obok działań na rzecz rozwoju kultury muzycznej oraz prezentowania swoim odbiorcom największych skarbów muzyki polskiej i światowej w rzetelnym, krytycznym opracowaniu, jednym z nadrzędnych celów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego było zawsze upowszechnianie muzyki polskiej oraz zachęcanie muzyków w kraju i zagranicą do czerpania z naszego rodzimego repertuaru, w tym także z dzieł mniej znanych, choć nie mniej przez to wartościowych, kompozytorów. Ta właśnie myśl zainspirowała Wydawnictwo do stworzenia serii, która zawierałaby najwybitniejsze utwory kameralne kompozytorów polskich powstałe w latach 1800 – 1945, czyli w okresie, w którym muzyka kameralna odgrywała w Polsce szczególną rolę, między innymi na skutek braku stałych orkiestr symfonicznych. Twórczość kameralną uprawiali nie tylko kompozytorzy zawodowi, ale też amatorzy – w szkołach, stowarzyszeniach, domach prywatnych. Najpopularniejsze były kompozycje na tria fortepianowe, kwartety smyczkowe, a także muzyka skrzypcowa i wiolonczelowa z towarzyszeniem fortepianu. Wiele z tych dzieł niestety zaginęło, tym bardziej więc istotne wydaje się zaprezentowanie odbiorcom ocalałej części tej jakże ciekawej twórczości.

Wszystkie utwory z serii „Polska Muzyka Kameralna” wydawane są w formie partytury i kompletnego zestawu głosów instrumentalnych, umożliwiających wykonanie kompozycji. Ta seria wydawnicza adresowana jest zarówno do polskich, jak i światowych wykonawców muzyki kameralnej, pedagogów (ze względu na  walory artystyczne i dydaktyczne utworów), a także do muzyków i muzykologów zajmujących się muzyką z XIX i pierwszej połowy XX wieku. Oprócz oryginalnych kompozycji, przeznaczonych na tria, kwartety i kwintety, seria zawiera również transkrypcje. Szczególnie interesujące są opracowania wybitnego pianisty Bartłomieja Kominka, który zaaranżował najbardziej znane utwory koncertowe Fryderyka Chopina na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, w tym oba koncerty fortepianowe i Krakowiak op. 14. W przygotowaniu są jeszcze Wariacje op. 2 na temat „La ci darem la mano”. Transkrypcje takie dają muzykom szansę odtworzyć atmosferę salonów muzycznych, gdzie możliwe jest wykonywanie repertuaru orkiestrowego podczas uprawiania muzyki z przyjaciółmi i znajomymi.

Najnowszą pozycją w serii PMK jest Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll Zygmunta Noskowskiego, jednego z głównych, obok Władysława Żeleńskiego, przedstawicieli muzyki kameralnej drugiej połowy XIX wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne podjęło się zadania wydobycia znakomitej twórczości kompozytora z otchłani zapomnienia, do czego już w 1946 roku nawoływał profesor Józef Reiss, pragnąc, by niedoceniane dotąd dzieła Noskowskiego zagościły na stałe w salach koncertowych. Wydany w 2012 roku III Kwartet jest jednym z najciekawszych dzieł kompozytora; posiada swobodną, fantazyjną formę, o rozwiniętych środkach harmonicznych. Recenzje po premierze w 1884 roku były wprawdzie dość chłodne, jednak autor, świadom wartości utworu, posłał go na konkurs Towarzystwa „Carillon” do Brukseli, gdzie otrzymał drugą nagrodę. Dziś muzykolodzy, w tym profesor Andrzej Wróbel, twórca Festiwalu Polskiej Muzyki Kameralnej i gorący orędownik przywrócenia muzyki Noskowskiego szerokiej publiczności, zgadzają się, iż Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll jest jednym z najlepszych kwartetów smyczkowych powstałych w tym czasie w Europie.

Obok utworów tak znanych kompozytorów jak Chopin czy Lutosławski seria PMK zawiera także dzieła autorów, których warto odkryć na nowo – jak Nowakowskiego, Rutkowskiego czy właśnie Noskowskiego. Zapraszamy do odkrywania skarbów polskiej kameralistyki z najstarszą i najbardziej prestiżową serią wydawniczą PWM!


Dotychczas ukazały się:
Grażyna Bacewicz :
- Trio na obój, skrzypce i wiolonczelę

Fryderyk Chopin:
- Fantazja na tematy polskie op. 13 transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- Grande Polonaise Brillante transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- I Koncert e-moll op.11 op. 11 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- II Koncert f-moll op. 21 op. 21 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- Krakowiak op. 14 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy

Ignacy Feliks Dobrzyński:
- Kwintet F-dur op. 20             
- Souvenir de Dresde op. 47 na obój, fortepian i wiolonczelę

Franciszek Lessel:
- Grand Trio op. 4 na fortepian, klarnet i róg
- Kwartet fletowy G-dur op. 3 na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę    
    
Witold Lutosławski:
- Trio na obój, klarnet i fagot     

Stanisław Moniuszko:
- Kwartety smyczkowe [d-moll i F-dur]

Zygmunt Noskowski:    
- Kwartet fortepianowy d-moll op. 8     
- II Kwartet smyczkowy E-dur
- Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll    

Józef Nowakowski:
- Grand Quintuor Op.17 na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas

Antoni Rutkowski:
- Trio op. 13 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
- Wariacje na temat własny na kwartet smyczkowy     

Karol Szymanowski:
- Kwartety smyczkowe opp. 37, 56     
    
Henryk Wieniawski:
- Scherzo-Tarantelle op. 16, transkrypcja na skrzypce solo i zespół kameralny

Kazimierz Wiłkomirski:
- Kwartet smyczkowy     

Władysław Żeleński:
- Kwartet fortepianowy c-moll op. 61

Lista dostępnych utworów znajduje się pod tym linkiem.

Opracowanie: Bibianna Ciejka, Bożena Kulig

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.