PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowe wydanie";Fantazji" Z. Noskowskiego w serii Polska Muzyka Kameralna

2012-03-14
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało właśnie najnowszą pozycję z serii Polska Muzyka Kameralna - "Fantazję III Kwartet smyczkowy e-moll" Zygmunta Noskowskiego. Jest to okazja do przypomnienia założeń i dotychczasowego dorobku całej serii wydawniczej. Obok działań na rzecz rozwoju kultury muzycznej oraz prezentowania swoim odbiorcom największych skarbów muzyki polskiej i światowej w rzetelnym, krytycznym opracowaniu, jednym z nadrzędnych celów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego było zawsze upowszechnianie muzyki polskiej oraz zachęcanie muzyków w kraju i zagranicą do czerpania z naszego rodzimego repertuaru, w tym także z dzieł mniej znanych, choć nie mniej przez to wartościowych, kompozytorów. Ta właśnie myśl zainspirowała Wydawnictwo do stworzenia serii, która zawierałaby najwybitniejsze utwory kameralne kompozytorów polskich powstałe w latach 1800 – 1945, czyli w okresie, w którym muzyka kameralna odgrywała w Polsce szczególną rolę, między innymi na skutek braku stałych orkiestr symfonicznych. Twórczość kameralną uprawiali nie tylko kompozytorzy zawodowi, ale też amatorzy – w szkołach, stowarzyszeniach, domach prywatnych. Najpopularniejsze były kompozycje na tria fortepianowe, kwartety smyczkowe, a także muzyka skrzypcowa i wiolonczelowa z towarzyszeniem fortepianu. Wiele z tych dzieł niestety zaginęło, tym bardziej więc istotne wydaje się zaprezentowanie odbiorcom ocalałej części tej jakże ciekawej twórczości.

Wszystkie utwory z serii „Polska Muzyka Kameralna” wydawane są w formie partytury i kompletnego zestawu głosów instrumentalnych, umożliwiających wykonanie kompozycji. Ta seria wydawnicza adresowana jest zarówno do polskich, jak i światowych wykonawców muzyki kameralnej, pedagogów (ze względu na  walory artystyczne i dydaktyczne utworów), a także do muzyków i muzykologów zajmujących się muzyką z XIX i pierwszej połowy XX wieku. Oprócz oryginalnych kompozycji, przeznaczonych na tria, kwartety i kwintety, seria zawiera również transkrypcje. Szczególnie interesujące są opracowania wybitnego pianisty Bartłomieja Kominka, który zaaranżował najbardziej znane utwory koncertowe Fryderyka Chopina na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, w tym oba koncerty fortepianowe i Krakowiak op. 14. W przygotowaniu są jeszcze Wariacje op. 2 na temat „La ci darem la mano”. Transkrypcje takie dają muzykom szansę odtworzyć atmosferę salonów muzycznych, gdzie możliwe jest wykonywanie repertuaru orkiestrowego podczas uprawiania muzyki z przyjaciółmi i znajomymi.

Najnowszą pozycją w serii PMK jest Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll Zygmunta Noskowskiego, jednego z głównych, obok Władysława Żeleńskiego, przedstawicieli muzyki kameralnej drugiej połowy XIX wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne podjęło się zadania wydobycia znakomitej twórczości kompozytora z otchłani zapomnienia, do czego już w 1946 roku nawoływał profesor Józef Reiss, pragnąc, by niedoceniane dotąd dzieła Noskowskiego zagościły na stałe w salach koncertowych. Wydany w 2012 roku III Kwartet jest jednym z najciekawszych dzieł kompozytora; posiada swobodną, fantazyjną formę, o rozwiniętych środkach harmonicznych. Recenzje po premierze w 1884 roku były wprawdzie dość chłodne, jednak autor, świadom wartości utworu, posłał go na konkurs Towarzystwa „Carillon” do Brukseli, gdzie otrzymał drugą nagrodę. Dziś muzykolodzy, w tym profesor Andrzej Wróbel, twórca Festiwalu Polskiej Muzyki Kameralnej i gorący orędownik przywrócenia muzyki Noskowskiego szerokiej publiczności, zgadzają się, iż Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll jest jednym z najlepszych kwartetów smyczkowych powstałych w tym czasie w Europie.

Obok utworów tak znanych kompozytorów jak Chopin czy Lutosławski seria PMK zawiera także dzieła autorów, których warto odkryć na nowo – jak Nowakowskiego, Rutkowskiego czy właśnie Noskowskiego. Zapraszamy do odkrywania skarbów polskiej kameralistyki z najstarszą i najbardziej prestiżową serią wydawniczą PWM!


Dotychczas ukazały się:
Grażyna Bacewicz :
- Trio na obój, skrzypce i wiolonczelę

Fryderyk Chopin:
- Fantazja na tematy polskie op. 13 transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- Grande Polonaise Brillante transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- I Koncert e-moll op.11 op. 11 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- II Koncert f-moll op. 21 op. 21 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- Krakowiak op. 14 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy

Ignacy Feliks Dobrzyński:
- Kwintet F-dur op. 20             
- Souvenir de Dresde op. 47 na obój, fortepian i wiolonczelę

Franciszek Lessel:
- Grand Trio op. 4 na fortepian, klarnet i róg
- Kwartet fletowy G-dur op. 3 na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę    
    
Witold Lutosławski:
- Trio na obój, klarnet i fagot     

Stanisław Moniuszko:
- Kwartety smyczkowe [d-moll i F-dur]

Zygmunt Noskowski:    
- Kwartet fortepianowy d-moll op. 8     
- II Kwartet smyczkowy E-dur
- Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll    

Józef Nowakowski:
- Grand Quintuor Op.17 na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas

Antoni Rutkowski:
- Trio op. 13 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
- Wariacje na temat własny na kwartet smyczkowy     

Karol Szymanowski:
- Kwartety smyczkowe opp. 37, 56     
    
Henryk Wieniawski:
- Scherzo-Tarantelle op. 16, transkrypcja na skrzypce solo i zespół kameralny

Kazimierz Wiłkomirski:
- Kwartet smyczkowy     

Władysław Żeleński:
- Kwartet fortepianowy c-moll op. 61

Lista dostępnych utworów znajduje się pod tym linkiem.

Opracowanie: Bibianna Ciejka, Bożena Kulig

Najczęściej czytane:

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.