PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova

2012-04-18
Już w najbliższy piątek rozpocznie się Festiwal Musica Polonica Nova, jedna z najważniejszych w kraju imprez prezentujących muzykę współczesną. Jak co roku usłyszeć będzie można klasyków XX. wieku oraz najnowsze kompozycje napisane specjalnie na ten Festiwal. Wśród wykonawców znakomici interpretatorzy zarówno polscy jak i zagraniczni muzyki nowej.
W programie znalazło się wiele nazwisk kompozytorów z katalog PWM jak: Witold Lutosławski, Paweł Mykietyn, Andrzej Krzanowski, Henryk Mikołaj Górecki, Elżbieta Sikora, Wojciech Ziemowit Zych, Zbigniew Bargielski.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami programu
http://www.musicapolonicanova.pl

28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, Wrocław, 20–28.04.2012
PROGRAM
20.04.2012, piątek, godz.19:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Symfonia kolibrów, arche kontra dynamis
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mateusz Ryczek (1986) Infrasymfonia (2010) **    
Krzysztof Penderecki (1933) I Symfonia (1973)
Sławomir Kupczak (1979) Kolibry na orkiestrę symfoniczną (2012) **  
Witold Lutosławski (1913–1994) III Symfonia (1983)

21:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Psychodelie w Laterna Magica
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, wspak, fujary, śpiew, Tadeusz Wielecki – kontrabas

21.04.2012, sobota, godz. 18:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Miechy akordeonów w ekstazie prawykonań
Maciej Frąckiewicz – akordeon, Rafał Łuc – akordeon
Jagoda Szmytka (1982) Open the box! na akordeon i teatr cieni (2011) **    
Adam Porębski (1990) Cut story (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Sonata da chiesa (2012) **
*** przerwa
Andrzej Krzanowski (1951–1990) Sonata nr 2 (1987) **
Rafał Zalech (1988) Preludium i Fuga na akordeon solo (2012) **
Rafał Janiak (1986) Sonata awekening - movement – cogitation (2012) **
Cezary Duchnowski (1971) acc++ca na akordeon i komputer (2012) **

20:00 Live: the clonious & cid rim
Cid Rim Live-Set (affine records, Wiedeń), The Clonious Live-Set (affine records, Wiedeń)
22.04.2012, niedziela, godz. 18:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Ekstremalna siła muzyki „ubogiej”
Iwona Kania – sopran, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Marek Moś – dyrygent
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Cykl Muzyczki (1967–1970)
Muzyczka II op. 23 na 4 trąbki, 4 puzony, 2 fortepiany i perkusję
Muzyczka III op. 25 na 3 altówki
Muzyczka IV Koncert puzonowy op. 28 na puzon, klarnet, wiolonczelę i fortepian
Cykl Genesis (1962–1963)
Genesis I Elementi per archi op. 19 nr 1 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Genesis II Canti strumentali op. 19 nr 2 dla 15 wykonawców
Genesis III Monodramma op. 19 nr 3 na sopran, metalowe instrumenty perkusyjne i 6 kontrabasów

23.04.2012, poniedziałek, godz. 20:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Holenderscy Polacy i ich energetyczne grawitacje
Transemble
Hanna Kulenty (1961) III Kwartet smyczkowy Tell me about it (2007)l IV Kwartet smyczkowy A Cradle Song (2007)
Andrzej Kwieciński (1984) Umbrae na kwintet smyczkowy (2004) Mural na kwintet smyczkowy (2008–2010)

24.04.2012, wtorek, godz. 19:00 Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Tańce niemożliwe na organy i inne instrumenty
Piotr Rojek – organy, pozytyw, Roman Perucki – organy, Dariusz Bąkowski-Kois – pozytyw, Michał Moc – akordeon, Alina Mleczko – saksofon, Jacek Wota – perkusja
Krystian Kiełb (1971) Struktury III BACH na organy (2004)
Piotr Drożdżewski (1948) En blanc na organy solo (2012) **
Stanisław Krupowicz (1952) Stochos na organy (1977)
Michał Moc (1977) Call for details na organy i akordeon (2012) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) Reportaż 1 – Niedziela Palmowa w Nazareth na organy, perkusję i saksofon (2009)
Paweł Szymański (1954) Cztery tańce heweliańskie na organy i dwa pozytywy (2011)

25.04.2012, środa, godz. 19:00 Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
Dwie marimby jadą włoskimi pociągami
Cantores Minores Wratislavienses; Piotr Karpeta – dyrygent
Paul Preusser (1974) Thou among the wastes of time na chór mieszany, fortepian preparowany, perkusję i elektronikę (2009) **
Axoum Duo: Elwira Ślązak – marimba, Gabriel Collet – marimba
Marta Ptaszyńska (1943) Scintilla na dwie marimby (1984)
Krzysztof Wołek (1976) Yamantaka na dwie marimby i elektronikę (2011) **
Ryszard Osada (1972) Waves of feelings na dwie marimby (2012) **
Jacek Sotomski (1987) MAHOMET na dwie marimby i komputer (2012) **
Cantores Minores Wratislavienses, Piotr Karpeta – dyrygent
Rafał Augustyn (1951) Vagor ergo sum – mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi (2008/2011) **

26.04.2012, czwartek, godz. 20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Pięć prawykonań w trójkącie
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Ernst Kovacic – dyrygent
Joanna Woźny (1973) lost motion na orkiestrę smyczkową (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko na orkiestrę smyczkową (2012) **
Adrian Foltyn  (1978) Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2011) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947)  ICE -LAND ...tęczowe mosty nad Dettifoss... (reportaż III) na orkiestrę kameralną (2011) **
Marcin Bortnowski (1972) I morza już nie ma na klawesyn i orkiestrę kameralną (2012) **

27.04.2012, piątek, godz. 20:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37  
Przędzie się nić
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Małgorzata Walentynowicz – fortepian
Andrzej Dobrowolski (1921–1990) Muzyka na taśmę i fortepian (1972)
Michał Prynda (1984) Untitled 3 (2008)
Tadeusz Wielecki (1954) Studium gestu II  na fortepian (1997)
Elżbieta Sikora (1943) Reflets irisés na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006)
Jagoda Szmytka (1982) Watch out ! of the box (as Luis B. says) na skrzypce, fortepian i komputer (2011) **
Tadeusz Wielecki (1954) Przędzie się nić... na skrzypce solo (1982)
Wojciech Ziemowit Zych (1976) Gest i puls na skrzypce i osiem głośników (2010) **
Wojciech Blecharz (1981) Phenotype na skrzypce z elektroniką (2012) **
Sławomir Wojciechowski (1971) Double Pendulum na skrzypce i komputer (2012) **

28.04.2012, sobota, godz. 17:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Wydarzenie specjalne: Lot Dedala nad Peloponezem
Idée Fixe Ensemble (Grecja):
Nickitas Demos (1962) Meditations on Amber & Flame (2011) **
Dimitris Maragopulos Idée Fixe/Do-mi-no (2011) **
Vassilis Kitsos (1972) Martyria (2011) **
Paweł Mykietyn (1971) Choć doleciał Dedal (1990)
Theodore Antoniou (1935) Celebration XC *
Maria Georgiadou (1956) Variations and Fugue on a Theme of Astridinis (2011) **
Savvas  Tsiligiridis (1977) The “W” Quartet (2011) **

20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Muzyczne ogadywanie Rafała Wojaczka
Agata Zubel – mezzosopran, Andrzej Bauer – wiolonczela elektryczna, Cezary Duchnowski – komputer, Szymon Bywalec – dyrygent, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice)
Cezary Duchnowski (1971) Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, elektronikę i grupy orkiestrowe (2012) **
Jurij Łaniuk (1957) Muzyka wspomnień, przypowieści i kazań – kantata do słów Nicanora Parry na sopran, baryton i orkiestrę symfoniczną (2012) **
Paweł Hendrich (1979) Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną / Cryptoscript na komputer (2012) **
Zbigniew Bargielski (1937) Im Niemandsland – nowa wersja oratorium do tekstów Psalmów i wierszy Markusa Jaroschki na dwoje śpiewaków, dwoje recytatorów, dwie grupy chóralne i dwie grupy instrumentalne (1989/2012) **
** – prawykonanie  * – pierwsze wykonanie w Polsce

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.