Aktualności
24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich z muzyką Juliusza Łuciuka
2012-05-24
W dniach 26 maja – 3 czerwca odbędą się w Krakowie 24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zadaniem festiwalu jest prezentacja najnowszej twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej, od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji. Program festiwalu jest niezwykle bogaty i atrakcyjny. Na szczególną uwagę zwraca recital pieśni Juliusza Łuciuka z okazji jubileuszu 85. urodzin tego wybitnego kompozytora.PROGRAM FESTIWALU
SOBOTA 26 MAJA
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 20.00
JOHN CAGE IN MEMORIAM
Idea koncertu i kierownictwo artystyczne - prof. Marek Mietelski
CAGE The wonderful Window of Eighteen Springs (1942), A Flower (1950), Amores (1943)
MONTAGUE **Uncaged: January, 2004 (2004)
NIEDZIELA 27 MAJA
Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5, godz. 13.00
Msza Święta Inauguracyjna w intencji kompozytorów, muzykologów i muzyków Krakowa
Akademicki Chór Organum, Bogusław Grzybek – dyrygent i organy, Izabela Matuła – sopran
ŁUCIUK Msza polska na sopran, chór mieszany i orkiestrę dętą (1993)
Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 18.00
Uroczysta Inauguracja Festiwalu
Intrada
Olivier Messiaen Międzygwiezdne wezwanie: Wojciech Kamionka – waltornista
Recital pieśni Juliusza Łuciuka z okazji jubileuszu 85. urodzin
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran, Krystyna Pyszkowska – fortepian, Krzysztof Wojczuk – skrzypce, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczela, Marek Kalinowski – kontrabas, Maciej Czepielowski – skrzypce, NN – skrzypce, Ewa Wojsław-Bober – wiolonczela
Pieśni pasyjne, teksty z XV i XVI w. (1982)
Prasakrament, sł. Jan Paweł II (1982)
Tryptyk wileński, sł. Cz. Miłosz, A. Rymkiewicz, K. I. Gałczyński (2005)
Pory życia, sł. A. Kamieńska (1982)
*Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę, kontrabas (2012)
Portrety liryczne na sopran, dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian, sł. A. Kamieńska, K. I. Gałczyński, J. Górec Rosiński, J. Iwaszkiewicz, H. Poświatowska (1974)
PONIEDZIAŁEK 28 MAJA
Bazylika Mniejsza Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, godz. 19.00
RECITAL ORGANOWY ARKADIUSZA BIALICA
Katarzyna Oleś-Blacha – sopran
MESSIAEN O Sacrum Convivium! na sopran i organy (1937)
Uniesienia radosnej duszy w obliczu chwały Chrystusa, która staje się jej chwałą z cyklu Wniebowstąpienie na organy (1933)
WOYTOWICZ *Davidi Psalmus 129. na sopran i organy (1977) - prawykonanie światowe
BORKOWSKI Psalmus per organo (1975)
GÓRECKI O Domina Nostra na sopran i organy op. 55 (1982-85)
WIDŁAK Toccata z Sonata minore per organo (1998)
WTOREK 29 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, godz. 13.00
PROMOCJA KSIĄŻKI PROF. L’UBOMIRA CHALUPKI Uniwersytet Komenskiego w Bratysławie Slovenská Hudobná Avantgarda, Bratysława 2011
Moderator: Małgorzata Woźna-Stankiewicz
CRACOW DUO: Jan Kalinowski – wiolonczela, Marek Szlezer – fortepian, Marta Nagawiecka, Karolina Kalinowska, Dominik Frankiewicz – wiolonczele
CIKKER **Wariacje na temat słowackiej pieśni ludowej na fortepian solo (1976)
BERNÁTH *Obrazy na wiolonczelę i fortepian
IRŠAJ **Tasaufi na fortepian solo (2011)
BORZÍK **In the Silence of Stone Gentle Breeze Has Come na wiolonczelę i fortepian
SIMAI **TACK na kwartet wiolonczel
ŚRODA 30 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, Godz. 18.00
KONCERT PRAWYKONAŃ
Olga Rusin – sopran, Weronika Krówka – fortepian, Oriana Masternak - skrzypce, Katarzyna Szklarz – skrzypce, Wojciech Kamionka – waltornia, CRACOW DUO
POPŁAWSKI *In The Moonlight na wiolonczelę i fortepian (2012)
MAJKA *11,2 na skrzypce solo (2012)
PAPARA *Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian do wierszy Adama Zagajewskiego (2010)
FILIPOW *Refleksy na skrzypce solo (2012)
JIMENEZ RUANOVA *Partita para Anastasia na skrzypce solo(2012)
WOJTAL *Sequenza na waltornię solo (2012)
CZWARTEK 31 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, Godz. 12.00
PROMOCJA KSIĄŻKI MARII EWY SOŁTYS Twórczość Mieczysława i Adama Sołtysów w kontekście muzyki polskiej i europejskiej, Lublin 2012
Moderator: Jerzy Stankiewicz
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 18.00
GLYPTOS ENSEMBLE: Witold Wróbel – obój/rożek angielski, Jagoda Pietrusiak – flet, Magdalena Gumiela – skrzypce, Kamil Gumiela – saksofon, Ewa Baranowska – fortepian, Wiesław Ochwat – akordeon
KOSECKA *Sceny miłosne na obój, saksofon, skrzypce, fortepian, akordeon i flet (2012)
TIMUR Stream of Guiltness na flet i rożek angielski (2012)
GUBAJDULINA De Profundis na akordeon solo (1978)
PORAKH Preludium i Monolog na obój / rożek angielski, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2011)
JABRI Glyptos 3 na obój, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2011)
GREGO *Das Glasperlenspiel na obój, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2012)
PIĄTEK 1 CZERWCA
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 20.00
AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE. KATEDRA MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ I JAZZU. WARSZTAT KOMPOZYTORSKO-WYKONAWCZY
soliści, zespoły – 48 młodych wykonawców
MAŁECKI Kwartet smyczkowy nr 1 (1994)
MESSIAEN (1908-1992) Czarny kos na flet i fortepian (1952)
PAWEŁEK *Mittsu no yume monogatari na dwa flety i elektronikę (2012)
ZIMKA Dry Friction na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (2012)
JABRI *Kwintet na rożek angielski i kwartet smyczkowy (2012)
PESZAT *Miłość chuligana na flet, klarnet, puzon i fortepian (2012)
AYANBOD *Gravity na saksofon altowy, skrzypce, fortepian, gitarę basową, kontrabas i dwóch perkusistów (2012)
ARASZKIEWICZ *Opętanie na fortepian na cztery ręce (2012)
PESZAT *Białoczub polski na klarnet, skrzypce, altówkę i fortepian (2012), *Sala nr 6 na flet, obój, puzon, fortepian (2012)
PAWEŁEK Elinonde na zespół kameralny (2006), *Animator vs. Animation – podkład muzyczny do animacji Alana Beckera (2012)
SOBOTA 2 CZERWCA
RYDLÓWKA – Regionalne Muzeum „Młodej Polski” PTTK, Bronowice Małe, ul. W. Tetmajera 28, godz. 16.00
Koncert z cyklu Genius loci
Gospodarz Rydlówki – pani Maria Rydlowa
RECITAL NA CYMBAŁACH MICHAL PAĽKO
KOCZAR **Ballada cimbalomra
STEINECKER Notturni
PAĽKO **Shachzor
STIVRINE *nowy utwór
Trad./ PAĽKO Romanium hora czardasiensin
NIEDZIELA 3 CZERWCA
Kościół Św. Marcina, ul. Grodzka 58, godz. 18.00
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 24. MIĘDZYNARODOWYCH DNI MUZYKI KOMPOZYTORÓW KRAKOWSKICH
CORO DELLA VIRGOLA (Pescara), Pasquale Veleno – dyrygent
ŁUCIUK Missa gratiarum actione na chór mieszany a cappella (1974)
BEPI de MARZI **Pastori na chór mieszany a cappella (1981)
BAFILE **Ave Maria na chór mieszany a cappella (2012)
ŁUCIUK O, ziemio polska na chór mieszany a cappella do słów Ojca Świętego Jana Pawła II (1987), Pieśń nadziei na chór mieszany a cappella do wiersza Juliusza Słowackiego (1978)
ROSATO *Padre Nostro na chór mieszany a cappella op. 76 (2004)
ŁUCIUK Partes variabiles na chór żeński (1985), Implemini Spiritu Sancto, Benedic anima mea Domino, Afferte Domino, patriae Gentium
DEÁK-BÁRDOS **Eli, eli! na chór mieszany (1933)
SAGRADO **Ave Maria na chór mieszany (1992)
ŁUCIUK Assumpta est Maria na chór mieszany (1988)
* prawykonanie światowe / création mondiale / world premiere
** pierwsze wykonanie w Polsce / création en Pologne / premiere in Poland
Dodatkowe informacje: www.zkp.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.