PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Już w piątek - "Quo vadis" Feliksa Nowowiejskiego

2012-07-11
W piątek 13 lipca o godz. 19:00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego. Dzieło wykonają: orkiestra Sinfonia Iuventus, artyści Chóru Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz soliści: Olga Rusin (sopran), Jacek Jaskuła (baryton) i Krzysztof Szumański (bas-baryton). Całość poprowadzi Kaspar Zehnder. „Quo vadis” to jedno z trzech oratoriów Feliksa Nowowiejskiego, które sam kompozytor określił jako Dramatische Szenen. Libretto na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza napisała Antonie Jüngst, niemiecka poetka i pisarka (1843-1918). W 1903 roku wydawane w Warszawie „Echo muzyczne” informowało, że „Feliks Nowowiejski, laureat, którego uwerturę „Swaty polskie” wykonywano z powodzeniem na koncertach Filharmonii, wykończył w Rzymie poemat symfoniczny na orkiestrę i organy „Quo vadis”. Szeroko zakrojona kopozycya, ilustrująca dźwiękami wybitne momenty z powieści Sienkiewicza, wykonaną będzie na jednym z wieczorów filharmonijnych pod batutą młodego kompozytora”. („Echo Muzyczne”, 1903 nr 40).

Sam kompozytor w liście z roku 1937 do czasopisma „Prosto z mostu” wspominał także o tym dziele: „Szanowny Panie Redaktorze! W „Prosto z mostu”  (nr 53 b.r.) ukazał się pt. „Der Kompass czyli Legenda Bałtyku” przedruk artykułu p. A.M. Swinarskiego z „Kuriera Bałtyckiego” zawierający szereg wiadomości niezgodnych z prawdą, a zmierzających do obniżenia mej reputacji artystycznej oraz mej czci jako kompozytora tworzącego w duchu polskim. W celu poinformowania licznych czytelników Pańskiego pisma o faktycznym stanie rzeczy, uprzejmie proszę o przedruk niniejszego mego wyjaśnienia in extenso. (…) Pochodzę z Warmii, ziemi polskiej, najdawniej i gruntownie germanizowanej. Że mimo germanizacyjnej roboty szkoły niemieckiej wbrew insynuacji p. Swinarskiego pozostałem Polakiem, świadczy moja działalności dla muzyki polskiej i Niepodległości  datująca się od czasu na długo przed wojną. Na dowód, że i Niemcy uważali mnie za kompozytora polskiego powołuję się na krytykę mego oratorium „Quo Vadis”, napisaną przez dyr. państw. Akademii Muzycznej i członka senatu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, znakomitego niemieckiego muzykologa prof. dr. H. Kretzschmara, który już przed wojną w „Führer durch den Konzertsaal” (2. Abbl., Band 2: Oratorien) stwierdza, że jestem jedynym kompozytorem, reprezentującym Polskę w europejskiej muzyce oratoryjnej. Prócz „Quo Vadis” stworzonego w 1903 (wydanego w 1909) na tle powieści Sienkiewicza, napisałem i opublikowałem przed wojną jako większe utwory polskie uwerturę symfoniczną „Swaty Polskie” (nagroda im. Beethovena w Bonn 1903) i „Kujawiaka” na chór i orkiestrę symfoniczną do słów Konopnickiej (stworzony ok. 1908, wyd. 1912), a poza tym szereg wydanych i śpiewanych przed wojną polskich pieśni patriotycznych dla emigracji w Niemczech (…). („Prosto z mostu”, 1937 nr 55).

Oratorium zabrzmi  w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej. W ramach Festiwalu zostanie zaprezentowana także m.in. opera „Maria” R. Statkowskiego, opera „Agatka” J. D. Hollanda czy też dzieła tegorocznego jubilata – Wojciecha Kilara.

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.