PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Już w piątek - "Quo vadis" Feliksa Nowowiejskiego

2012-07-11
W piątek 13 lipca o godz. 19:00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego. Dzieło wykonają: orkiestra Sinfonia Iuventus, artyści Chóru Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz soliści: Olga Rusin (sopran), Jacek Jaskuła (baryton) i Krzysztof Szumański (bas-baryton). Całość poprowadzi Kaspar Zehnder. „Quo vadis” to jedno z trzech oratoriów Feliksa Nowowiejskiego, które sam kompozytor określił jako Dramatische Szenen. Libretto na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza napisała Antonie Jüngst, niemiecka poetka i pisarka (1843-1918). W 1903 roku wydawane w Warszawie „Echo muzyczne” informowało, że „Feliks Nowowiejski, laureat, którego uwerturę „Swaty polskie” wykonywano z powodzeniem na koncertach Filharmonii, wykończył w Rzymie poemat symfoniczny na orkiestrę i organy „Quo vadis”. Szeroko zakrojona kopozycya, ilustrująca dźwiękami wybitne momenty z powieści Sienkiewicza, wykonaną będzie na jednym z wieczorów filharmonijnych pod batutą młodego kompozytora”. („Echo Muzyczne”, 1903 nr 40).

Sam kompozytor w liście z roku 1937 do czasopisma „Prosto z mostu” wspominał także o tym dziele: „Szanowny Panie Redaktorze! W „Prosto z mostu”  (nr 53 b.r.) ukazał się pt. „Der Kompass czyli Legenda Bałtyku” przedruk artykułu p. A.M. Swinarskiego z „Kuriera Bałtyckiego” zawierający szereg wiadomości niezgodnych z prawdą, a zmierzających do obniżenia mej reputacji artystycznej oraz mej czci jako kompozytora tworzącego w duchu polskim. W celu poinformowania licznych czytelników Pańskiego pisma o faktycznym stanie rzeczy, uprzejmie proszę o przedruk niniejszego mego wyjaśnienia in extenso. (…) Pochodzę z Warmii, ziemi polskiej, najdawniej i gruntownie germanizowanej. Że mimo germanizacyjnej roboty szkoły niemieckiej wbrew insynuacji p. Swinarskiego pozostałem Polakiem, świadczy moja działalności dla muzyki polskiej i Niepodległości  datująca się od czasu na długo przed wojną. Na dowód, że i Niemcy uważali mnie za kompozytora polskiego powołuję się na krytykę mego oratorium „Quo Vadis”, napisaną przez dyr. państw. Akademii Muzycznej i członka senatu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, znakomitego niemieckiego muzykologa prof. dr. H. Kretzschmara, który już przed wojną w „Führer durch den Konzertsaal” (2. Abbl., Band 2: Oratorien) stwierdza, że jestem jedynym kompozytorem, reprezentującym Polskę w europejskiej muzyce oratoryjnej. Prócz „Quo Vadis” stworzonego w 1903 (wydanego w 1909) na tle powieści Sienkiewicza, napisałem i opublikowałem przed wojną jako większe utwory polskie uwerturę symfoniczną „Swaty Polskie” (nagroda im. Beethovena w Bonn 1903) i „Kujawiaka” na chór i orkiestrę symfoniczną do słów Konopnickiej (stworzony ok. 1908, wyd. 1912), a poza tym szereg wydanych i śpiewanych przed wojną polskich pieśni patriotycznych dla emigracji w Niemczech (…). („Prosto z mostu”, 1937 nr 55).

Oratorium zabrzmi  w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej. W ramach Festiwalu zostanie zaprezentowana także m.in. opera „Maria” R. Statkowskiego, opera „Agatka” J. D. Hollanda czy też dzieła tegorocznego jubilata – Wojciecha Kilara.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.