Aktualności
Festiwal De Musica 2012
2012-09-14
W dniach 17-20 września 2012 w Warszawie odbędzie się festiwal De Musica, obejmujący koncerty, spotkania i dyskusje pod kierownictwem naukowym i artystycznym prof. Michała Bristigera. 17 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 815.00 – 16.30
Promocja pierwszego numeru pisma „Diagonali”
Uczestnicy: Michał Bristiger, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Kamila Stępień-Kutera
Recital gitarowy w wykonaniu Grzegorza Krawca
Girolamo Frescobaldi [1583-1643] – Aria con variazioni
Marek Pasieczny [1980] – Homenaje a Manuel de Falla (2003)
Francisco Tárrega [1852-1909] – Variaciones sobre El Carnaval de Venecia de Paganini
Program i przygotowanie promocji: Kamila Stępień-Kutera
17.00 – 18.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU NA TEMAT KSIĄŻKI KRZYSZTOFA MEYERA
MISTRZOWIE I PRZYJACIELE – Z UDZIAŁEM AUTORA
Uczestnicy: Michał Bristiger, Michał Głowiński, Aleksander Laskowski, Władysław Malinowski, Grzegorz Michalski (prowadzenie), Kamila Stępień-Kutera
19.00
KONCERT
Program:
Eugeniusz Morawski [1876-1948] – Trio fortepianowe (1900), utwór w jednej części dedykowany M.K. Čiurlionisowi [wykonanie z rękopisu]
Grzegorz Fitelberg [1879-1953] – Trio fortepianowe f-moll op. 10 (1900)
***
Ludomir Różycki [1884-1953] – Deus Mélodies na skrzypce i fortepian op. 5 (1904-09)
Karol Szymanowski [1882-1937] – Mity na skrzypce i fortepian (1914)
Eugeniusz Morawski – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1908)
Igor Strawiński [1882-1971] – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1910)
Karol Szymanowski – Pieśni miłosne Hafiza op. 24 (1914)
Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – mezzosopran
Tadeusz Domanowski – fortepian
Janusz Wawrowski – skrzypce
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
Program: Marcin Gmys
***
18 września, Sala Kinowa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
11.00 – 13.30
PREZENTACJA DVD
Le Charme des impossibilités, reż. Nicolás Buenaventura Vidal, dokument inscenizowany produkcji francuskiej (2007)
Wykład Jerzego Stankiewicza pt. Olivier Messiaen wśród polskich artystów i inteligencji w Stalagu VIII A w Goerlitz, 1941/42. Do genezy Kwartetu na koniec czasu
Przerwa 13.30 – 14.30
14.30 – 15.30
PREZENTACJA DVD
Pytanie, na które Leonard Bernstein nie znalazł odpowiedzi.
O fonologii muzyki
Koordynacja i wprowadzenie: Aleksander Laskowski
15.30 – 17.00
PREZENTACJA
Bohdan Wodiczko (1910-1985). Dyrygent nowoczesny
Wykład: Michał Klubiński
19.00 Sala Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
SPEKTAKL
Monsieur Satie
Koncert sceniczny
Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – sopran
Maciej Grzybowski – pianista, perkusista
Bogusław Kierc – aktor
Paweł Mykietyn – kompozytor muzyki scenicznej
Natalia Nikolska – reżyser
Michał Bristiger – kierownik artystyczny (idea i dramaturgia formy scenicznej, wybór materiałów, przekład tekstów)
***
19 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8
HOMMAGE À STEFAN JAROCIŃSKI
Sesja, rozmowa okrągłego stołu i koncert muzyki francuskiej w stulecie urodzin Stefana Jarocińskiego
10.00 – 13.00 SESJA, prowadzenie: Ewa Schreiber
PREZENTACJA
Stefan Jarociński w nagraniach Polskiego Radia (opracowanie Elżbieta Markowska)
Anna Opiela (UW) – Poetyka muzyczności według Mallarmégo
Joanna Wojewodzic (UW) – Maeterlinck, muzyka i malarstwo
***
Hanna Winiszewska (UAM) – Dyspozycja głosowa w operach francuskich – między modą a tradycją
Michał Bajer (Uniwersytet Szczeciński) – Realizm w operach Verdiego i w ich francuskich źródłach
Eliza Krupińska (UJ) – Jak Hjelmsleva można zastosować w muzykologii? Analiza substancjalno-formalna dzieła operowego na przykładzie opery „Faustus, the last night” (2003-2004) Pascala Dusapina
15.00 – 17.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
Uczestnicy: Michał Bristiger, Władysław Malinowski, Marcin Krajewski (prowadzenie), Irena Poniatowska
19.00 KONCERT
Program:
Claude Debussy [1862-1918] – Sarabande, cz. II suity fortepianowej, Pour le piano (1901)
Witold Lutosławski [1913-1994] – Grave na wiolonczelę i fortepian (1981)
Witold Lutosławski – Wariacja sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
Claude Debussy – Preludium VIII z ks. I: Très calme et doucement expressif (...La fille aux cheveux de lin) na fortepian (1909-1910)
Claude Debussy – Syrinx na flet solo (1913)
Albert Roussel [1869-1937] – Joueurs de flûte na flet i fortepian op. 27 (1924)
Claude Debussy – Preludium VII z ks. II: Lent (...La terasse des audiences
du clair de lune) na fortepian (1912-1913)
Maurice Ravel [1875-1937] – Chansons madécasses na głos, flet, wiolonczelę i fortepian do słów Evariste’a de Parny (1925-1926)
Wykonawcy:
Łukasz Hajduczenia – baryton
Mariusz Moćko – flet
Bartosz Koziak – wiolonczela
Agnieszka Kozło – fortepian
Program i przygotowanie sesji, rozmowy okrągłego stołu oraz koncertu: Marcin Krajewski i Ewa Schreiber
Współpraca: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci
***
20 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8
1100 – 1400
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
REINHOLD BRINKMANN – MUZYKOLOG
Koordynator: Michał Bristiger
Uczestnicy: Michał Bristiger, Rafał Ciesielski, Marcin Krajewski, Aleksander Laskowski, Ewa Schreiber, Sławomir Wieczorek
Wstęp wolny
Festiwal jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy
Współorganizatorzy i partnerzy:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Związek Artystów Wykonawców STOART
www.demusica.pl
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.