Aktualności
Festiwal De Musica 2012
2012-09-14
W dniach 17-20 września 2012 w Warszawie odbędzie się festiwal De Musica, obejmujący koncerty, spotkania i dyskusje pod kierownictwem naukowym i artystycznym prof. Michała Bristigera. 17 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 815.00 – 16.30
Promocja pierwszego numeru pisma „Diagonali”
Uczestnicy: Michał Bristiger, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Kamila Stępień-Kutera
Recital gitarowy w wykonaniu Grzegorza Krawca
Girolamo Frescobaldi [1583-1643] – Aria con variazioni
Marek Pasieczny [1980] – Homenaje a Manuel de Falla (2003)
Francisco Tárrega [1852-1909] – Variaciones sobre El Carnaval de Venecia de Paganini
Program i przygotowanie promocji: Kamila Stępień-Kutera
17.00 – 18.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU NA TEMAT KSIĄŻKI KRZYSZTOFA MEYERA
MISTRZOWIE I PRZYJACIELE – Z UDZIAŁEM AUTORA
Uczestnicy: Michał Bristiger, Michał Głowiński, Aleksander Laskowski, Władysław Malinowski, Grzegorz Michalski (prowadzenie), Kamila Stępień-Kutera
19.00
KONCERT
Program:
Eugeniusz Morawski [1876-1948] – Trio fortepianowe (1900), utwór w jednej części dedykowany M.K. Čiurlionisowi [wykonanie z rękopisu]
Grzegorz Fitelberg [1879-1953] – Trio fortepianowe f-moll op. 10 (1900)
***
Ludomir Różycki [1884-1953] – Deus Mélodies na skrzypce i fortepian op. 5 (1904-09)
Karol Szymanowski [1882-1937] – Mity na skrzypce i fortepian (1914)
Eugeniusz Morawski – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1908)
Igor Strawiński [1882-1971] – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1910)
Karol Szymanowski – Pieśni miłosne Hafiza op. 24 (1914)
Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – mezzosopran
Tadeusz Domanowski – fortepian
Janusz Wawrowski – skrzypce
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
Program: Marcin Gmys
***
18 września, Sala Kinowa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
11.00 – 13.30
PREZENTACJA DVD
Le Charme des impossibilités, reż. Nicolás Buenaventura Vidal, dokument inscenizowany produkcji francuskiej (2007)
Wykład Jerzego Stankiewicza pt. Olivier Messiaen wśród polskich artystów i inteligencji w Stalagu VIII A w Goerlitz, 1941/42. Do genezy Kwartetu na koniec czasu
Przerwa 13.30 – 14.30
14.30 – 15.30
PREZENTACJA DVD
Pytanie, na które Leonard Bernstein nie znalazł odpowiedzi.
O fonologii muzyki
Koordynacja i wprowadzenie: Aleksander Laskowski
15.30 – 17.00
PREZENTACJA
Bohdan Wodiczko (1910-1985). Dyrygent nowoczesny
Wykład: Michał Klubiński
19.00 Sala Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
SPEKTAKL
Monsieur Satie
Koncert sceniczny
Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – sopran
Maciej Grzybowski – pianista, perkusista
Bogusław Kierc – aktor
Paweł Mykietyn – kompozytor muzyki scenicznej
Natalia Nikolska – reżyser
Michał Bristiger – kierownik artystyczny (idea i dramaturgia formy scenicznej, wybór materiałów, przekład tekstów)
***
19 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8
HOMMAGE À STEFAN JAROCIŃSKI
Sesja, rozmowa okrągłego stołu i koncert muzyki francuskiej w stulecie urodzin Stefana Jarocińskiego
10.00 – 13.00 SESJA, prowadzenie: Ewa Schreiber
PREZENTACJA
Stefan Jarociński w nagraniach Polskiego Radia (opracowanie Elżbieta Markowska)
Anna Opiela (UW) – Poetyka muzyczności według Mallarmégo
Joanna Wojewodzic (UW) – Maeterlinck, muzyka i malarstwo
***
Hanna Winiszewska (UAM) – Dyspozycja głosowa w operach francuskich – między modą a tradycją
Michał Bajer (Uniwersytet Szczeciński) – Realizm w operach Verdiego i w ich francuskich źródłach
Eliza Krupińska (UJ) – Jak Hjelmsleva można zastosować w muzykologii? Analiza substancjalno-formalna dzieła operowego na przykładzie opery „Faustus, the last night” (2003-2004) Pascala Dusapina
15.00 – 17.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
Uczestnicy: Michał Bristiger, Władysław Malinowski, Marcin Krajewski (prowadzenie), Irena Poniatowska
19.00 KONCERT
Program:
Claude Debussy [1862-1918] – Sarabande, cz. II suity fortepianowej, Pour le piano (1901)
Witold Lutosławski [1913-1994] – Grave na wiolonczelę i fortepian (1981)
Witold Lutosławski – Wariacja sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
Claude Debussy – Preludium VIII z ks. I: Très calme et doucement expressif (...La fille aux cheveux de lin) na fortepian (1909-1910)
Claude Debussy – Syrinx na flet solo (1913)
Albert Roussel [1869-1937] – Joueurs de flûte na flet i fortepian op. 27 (1924)
Claude Debussy – Preludium VII z ks. II: Lent (...La terasse des audiences
du clair de lune) na fortepian (1912-1913)
Maurice Ravel [1875-1937] – Chansons madécasses na głos, flet, wiolonczelę i fortepian do słów Evariste’a de Parny (1925-1926)
Wykonawcy:
Łukasz Hajduczenia – baryton
Mariusz Moćko – flet
Bartosz Koziak – wiolonczela
Agnieszka Kozło – fortepian
Program i przygotowanie sesji, rozmowy okrągłego stołu oraz koncertu: Marcin Krajewski i Ewa Schreiber
Współpraca: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci
***
20 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8
1100 – 1400
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
REINHOLD BRINKMANN – MUZYKOLOG
Koordynator: Michał Bristiger
Uczestnicy: Michał Bristiger, Rafał Ciesielski, Marcin Krajewski, Aleksander Laskowski, Ewa Schreiber, Sławomir Wieczorek
Wstęp wolny
Festiwal jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy
Współorganizatorzy i partnerzy:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Związek Artystów Wykonawców STOART
www.demusica.pl
Najczęściej czytane:
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata.
Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.
Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.
Drodzy klienci!
Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.
Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!
Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.