PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Festiwal De Musica 2012

2012-09-14
W dniach 17-20 września 2012 w Warszawie odbędzie się festiwal De Musica, obejmujący koncerty, spotkania i dyskusje pod kierownictwem naukowym i artystycznym prof. Michała Bristigera. 17 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8

15.00 – 16.30 
Promocja pierwszego numeru pisma „Diagonali”
Uczestnicy: Michał Bristiger, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Kamila Stępień-Kutera
Recital gitarowy w wykonaniu Grzegorza Krawca

Girolamo Frescobaldi [1583-1643] – Aria con variazioni
Marek Pasieczny [1980] – Homenaje a Manuel de Falla (2003)
Francisco Tárrega [1852-1909] – Variaciones sobre El Carnaval de Venecia de Paganini

Program i przygotowanie promocji: Kamila Stępień-Kutera

17.00 – 18.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU NA TEMAT KSIĄŻKI KRZYSZTOFA MEYERA
MISTRZOWIE I PRZYJACIELE – Z UDZIAŁEM AUTORA

Uczestnicy: Michał Bristiger, Michał Głowiński, Aleksander Laskowski, Władysław Malinowski, Grzegorz Michalski (prowadzenie), Kamila Stępień-Kutera

19.00
KONCERT
Program:

Eugeniusz Morawski [1876-1948] – Trio fortepianowe (1900), utwór w jednej części dedykowany M.K. Čiurlionisowi [wykonanie z rękopisu]
Grzegorz Fitelberg [1879-1953] – Trio fortepianowe f-moll op. 10 (1900)
***
Ludomir Różycki [1884-1953] – Deus Mélodies na skrzypce i fortepian op. 5 (1904-09)
Karol Szymanowski [1882-1937] – Mity na skrzypce i fortepian (1914)
Eugeniusz Morawski – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1908)
Igor Strawiński [1882-1971] – Un grand sommeil noir na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1910)
Karol Szymanowski – Pieśni miłosne Hafiza op. 24 (1914)

Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – mezzosopran
Tadeusz Domanowski – fortepian
Janusz Wawrowski – skrzypce
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela

Program: Marcin Gmys

***
18 września, Sala Kinowa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2

11.00 – 13.30
PREZENTACJA DVD
Le Charme des impossibilités, reż. Nicolás Buenaventura Vidal, dokument inscenizowany produkcji francuskiej (2007)

Wykład Jerzego Stankiewicza pt. Olivier Messiaen wśród polskich artystów i inteligencji w Stalagu VIII A w Goerlitz, 1941/42. Do genezy Kwartetu na koniec czasu

Przerwa 13.30 – 14.30

14.30 – 15.30
PREZENTACJA DVD
Pytanie, na które Leonard Bernstein nie znalazł odpowiedzi.
O  fonologii muzyki

Koordynacja i wprowadzenie: Aleksander Laskowski

15.30 – 17.00
PREZENTACJA
Bohdan Wodiczko (1910-1985). Dyrygent nowoczesny

Wykład: Michał Klubiński

19.00 Sala Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
SPEKTAKL
Monsieur Satie
Koncert sceniczny

Wykonawcy:
Katarzyna Hołysz – sopran
Maciej Grzybowski – pianista, perkusista
Bogusław Kierc – aktor
Paweł Mykietyn – kompozytor muzyki scenicznej
Natalia Nikolska – reżyser
Michał Bristiger – kierownik artystyczny  (idea i dramaturgia formy scenicznej, wybór materiałów, przekład tekstów)

***

19 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8

HOMMAGE À STEFAN JAROCIŃSKI
Sesja, rozmowa okrągłego stołu i koncert muzyki francuskiej w stulecie urodzin Stefana Jarocińskiego


10.00 – 13.00 SESJA, prowadzenie: Ewa Schreiber

PREZENTACJA
Stefan Jarociński w nagraniach Polskiego Radia (opracowanie Elżbieta Markowska)

Anna Opiela (UW) – Poetyka muzyczności według Mallarmégo
Joanna Wojewodzic (UW) – Maeterlinck, muzyka i malarstwo

***
Hanna Winiszewska (UAM) – Dyspozycja głosowa w operach francuskich – między modą a tradycją
Michał Bajer (Uniwersytet Szczeciński) – Realizm w operach Verdiego i w ich francuskich źródłach
Eliza Krupińska (UJ) – Jak Hjelmsleva można zastosować w muzykologii? Analiza substancjalno-formalna dzieła operowego na przykładzie opery „Faustus, the last night” (2003-2004) Pascala Dusapina

15.00 – 17.00
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU

Uczestnicy: Michał Bristiger, Władysław Malinowski, Marcin Krajewski (prowadzenie), Irena Poniatowska

19.00 KONCERT

Program:

Claude Debussy [1862-1918] – Sarabande, cz. II suity fortepianowej, Pour le piano (1901)
Witold Lutosławski [1913-1994] – Grave na wiolonczelę i fortepian (1981)
Witold Lutosławski – Wariacja sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
Claude Debussy – Preludium VIII z ks. I: Très calme et doucement expressif (...La fille aux cheveux de lin) na fortepian (1909-1910)
Claude Debussy – Syrinx na flet solo (1913)
Albert Roussel [1869-1937] – Joueurs de flûte na flet i fortepian op. 27 (1924)
Claude Debussy – Preludium VII z ks. II: Lent (...La terasse des audiences
du clair de lune) na fortepian (1912-1913)
Maurice Ravel [1875-1937] – Chansons madécasses na głos, flet, wiolonczelę i fortepian do słów Evariste’a de Parny (1925-1926)

Wykonawcy:
Łukasz Hajduczenia  – baryton
Mariusz Moćko – flet
Bartosz Koziak – wiolonczela
Agnieszka Kozło – fortepian

Program i przygotowanie sesji, rozmowy okrągłego stołu oraz koncertu: Marcin Krajewski i Ewa Schreiber
Współpraca: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci


***

20 września, Sala Koncertowa PWM, ul. Fredry 8

1100 – 1400
DYSKUSJA OKRĄGŁEGO STOŁU
REINHOLD BRINKMANN – MUZYKOLOG

Koordynator: Michał Bristiger
Uczestnicy: Michał Bristiger, Rafał Ciesielski, Marcin Krajewski, Aleksander Laskowski, Ewa Schreiber, Sławomir Wieczorek


Wstęp wolny


Festiwal jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy


Współorganizatorzy i partnerzy:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Związek Artystów Wykonawców STOART


www.demusica.pl

Najczęściej czytane:

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.