PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Koncert monograficzny Aleksandra Nowaka - recenzje

2012-09-12
Kolejny punkt Sacrum Profanum - koncert monograficzny Aleksandra Nowaka, przeplatany utworami Aphex Twina, zaaranżowanymi na potrzeby wykonania przez zespół Alarm Will Sound, jest już za nami. Oto zebrane recenzje oraz zdjęcia z tego wydarzenia.

Dorota Szwarcman, Koncert – zapowiedź
„Tak więc tym, co w dzisiejszym programie połączyło Nowaka z Twinem, była istotna rola rytmu. Z tym, że u Twina rytm łączy się z agresywnymi brzmieniami i nie mówi o niczym konkretnym poza sobą, a Nowak za pomocą muzyki rozgrywającej się na różnych płaszczyznach opowiada jakieś historie. Może najbardziej abstrakcyjny był pierwszy z wykonanych utworów, Hit 2 (rytm nawet jakby rockowy), ale drugi i trzeci to „opowieści drogi”. Do pierwszego, Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym sportowym samochodzie, inspiracją stał się widok tytułowej dziewczyny, która stojąc na światłach kiwała się do rytmu jakiejś nieznanej piosenki. Drugi, Night Transit, mówi o długich nocnych podróżach, o uczuciu „pomiędzy” i dopasowywania toku myśli, przebiegającego jednak niezależnie, do monotonnych brzmień pojazdu. Nic więc dziwnego, że w tych dwóch utworach było momentami bardzo podobnie. Ale te opowieści wciągały.”
(Cały wpis: http://szwarcman.blog.polityka.pl/2012/09/10/koncert-zapowiedz/)

 
Ada Ginał-Zwolińska, Aleksander Nowak i Aphex Twin: Brzmienia bez granic:
„Po tym mocnym uderzeniu, zabrzmiała kompozycja Hit II Aleksandra Nowaka, stworzona na bazie wcześniejszej kompozycji napisanej na fortepian solo. Emocje wcale nie opadły, bowiem ta kompozycja też miała w sobie coś ze współczesnego przeboju. Duże płaszczyzny dźwięków unisono rozchodzą się w niej w nieregularne, dysonansowe struktury, po czym powracają do bardziej szlagierowego brzmienia. Nachodzącym na siebie płaszczyznom towarzyszy jeden big beat – bez którego żaden hit by się nie obszedł. (…)
Drugą światową premierą tego wieczoru była kompozycja Night Transit Nowaka na pełen skład amerykańskiej formacji. Utwór inspirowany jest licznymi podróżami kompozytora wszelkimi możliwymi środkami, w tym również statkami – jako że Aleksander Nowak, to także zapalony żeglarz. Ma oddawać ten szczególny rodzaj zawieszenia między miejscami, datami, wydarzeniami w podróży. Stąd specyficzna aura brzmieniowa tej kompozycji, w której można odnaleźć niemal ilustracyjne fragmenty rytmicznych odgłosów silnika, czy też momenty statyczne podkreślające nieuchronną monotonię takich wypraw.”
(Całość: http://www.sacrumprofanum.com/pl/4/0/466/aleksander-nowak-i-aphex-twin-brzmienia-bez-granic)

 
Maciej Jabłoński, „Dwutygodnik”:
„Aleksander Nowak również przetwarza i przeżywa dźwiękami obserwowane elementy świata zastanego, nierzadko wchodząc na pułap wyrazistych skojarzeń i aluzji.(…)
Chorałowe, przywodzące na myśl Góreckiego, stonowane akordy blachy otwierają dzieło zatytułowane „Night Transit”. Jest to próba przełożenia na język dźwięków typowego dla dalekiej podróży zjawiska zawieszenia świadomości pomiędzy konkretnymi wydarzeniami wyjazdu i przybycia do celu. Co ciekawe – już sam psychologiczny problem zatrzymania się umysłu w momencie podróży, problem trudnego do uchwycenia stanu pośredniego, mógłby stanowić wystarczający materiał artystycznej metafory. Nowak podąża jednak dalej: do swej alegorii stanu psychicznego dołącza sugestywną ilustrację ruchu, wzbogaconą o charakterystyczne dla wszelkich wypraw dźwięki generowane przez środki lokomocji (m.in. specyficzny stukot kół pociągu, zwalniający pod koniec utworu).”
(Całość: http://www.dwutygodnik.com/artykul/3929-sacrum-profanum-2012-2.html)

 
Anna Weber, Sacrum: Wystukiwanie rytmu palcem w bucie:
„Kompozytor przyznał, że ma przed sobą trudne zadanie dopasowania się podczas jednego wieczoru do muzyki Aphex Twin, która należy do kontrowersyjnych. Jestem bardzo ciekawy jak to zabrzmi razem, ale także przerażony - mówił. Z mojej perspektywy, obawy kompozytora, choć logiczne, okazały się niepotrzebne, Kolejny utwór - Hit II, poprzez perkusyjny rytm, repetycyjność oraz równie bogaty świat brzmieniowy, zgrał się z Aphex Twin doskonale.
Night Transit to utwór, który powstał specjalnie na potrzeby festiwalu. Kompozytor inspirował się długimi, nocnymi podróżami zbiorowymi środkami lokomocji jak samolot, pociąg, autobus czy prom morski. Podróże takie wiążą się też ze szczególnym rodzajem aury brzmieniowej – absolutnie dominujący jest dźwięk związany z rodzajem środka lokomocji, czyli takiego czy innego silnika i rodzaju podłoża czy ośrodka przez które się przemieszczamy. Ten mechaniczny, monotonny i w pewnym sensie agresywny dźwięk staje się tłem dla wszystkich myśli i odczuć; nadaje im rytm i barwę. Nie da się od niego uwolnić, więc trzeba go w jakiś sposób oswoić i się z nim „sprząc”. Wszystko to składa się na specyficzny, bliski transu stan świadomości. Swoje założenia kompozytor w pełni spełnił. Utwór przywodził na myśl przesuwające się obrazy, pobrzmiewała w nim nuta nostalgii i czasem przypominał ścieżkę dźwiękową do smutnego filmu. Ciągnął się monotonnie, ale nie był nudny. Jednolita narracja miała swoje dobrze przemyślane wzgórza i doliny, a więc płynęła spokojnie, aż do rozpłynięcia w przestrzeni.”
(Całość: http://polskamuza.eu/wywiady.php?id=634)

 

 

fot. Wojciech Wandzel

Najczęściej czytane:

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".