Aktualności
Rozpoczyna się 55. Warszawska Jesień
2012-09-18
21 września rozpoczyna się 55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie tegorocznej edycji znalazły się utwory m.in. Witolda Szalonka (prawykonywany 35 lat temu na WJ'77 utwór "Musica concertante"), Elżbiety Sikory, Kazimierza Serockiego i Marka Pasiecznego.21 września, godz. 16:00, siedziba Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (Fredry 8), spotkanie pt. „Kto naprawdę stworzył Warszawską Jesień?” połączone z koncertem.
W programie:
- prezentacja portalu serocki.polmic.pl
- promocja płyty Polskich Nagrań
- dyskusja
- koncert, na którym zabrzmi „Suita preludiów” Kazimierza Serockiego (wyk. Bartłomiej Kominek – fortepian)
W spotkaniu udział wezmą: dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, dr hab. Iwona Lidstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Mieczysław Kominek.
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej (POLMIC), Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
23 września, godz. 17:00 Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Melcera, koncert
Wykonawcy: MINSK STRING QUARTET, Dmitry Lybin, fortepian
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”
Dmitry Smolski II Kwartet smyczkowy
Dmitry Lybin Faces of constellations
Vladimir Kuryan I Kwartet smyczkowy
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
23 września, godz. 19:30 Zamek Królewski, Sala Wielka
Koncert z cyklu „Muzyka Kresów Wschodnich”
Wykonawcy: Michał Ciesielski, gitara, Kwartet OPiUM
Marek Pasieczny Hommage à Aleksander Tansman
Marek Pasieczny Six Folk Melodies
Eunho Chang Podolanka
Dariusz Przybylski Dwie pieśni
Maciej Małecki III Kwartet Pejzaże jesienne
Tomasz Opałka Loca Deserta (Dzikie Pola)
Organizator: Zamek Królewski w Warszawie
24 września, godz. 19:30, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Koncert Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich z cyklu Muzyczne pory roku – Jesień
Anna Mikołajczyk, sopran
Paweł Gusnar, saksofon
Grzegorz Szostak, bas/baryton
Danuta Antoszewska, fortepian
Julia Samojło, fortepian
Elżbieta Sikora Scena Marii z opery Madame Curie
Bartosz Kowalski Cantabile III
Stanisław Moryto 5 Pieśni do słów Eliasza Rajzmana
Klaudia Pasternak Kayo, czyli trzy pieśni do poezji koreańskiej
Maria Pokrzywińska Invitation
Anna Ignatowicz–Glińska Cztery pieśni do tekstów własnych
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
27 września, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ
Łukasz Owczynnikow, kontrabas
Ken Ueno, śpiew alikwotowy
Aneta Kapla-Marszałek, Magdalena Dobrowolska, soprany
Kari Kriikku, klarnet
Rafał Janiak, dyrygent
Witold Szalonek Musica concertante
Ken Ueno On a Sufficient Condition for the Existence of Most Specific Hypothesis
Beat Furrer canti notturni
Kaija Saariaho D’OM LE VRAI SEN
Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Baculewskiego („Preludium, psalm i medytacja”, 25 września godz. 19:30, Kościół Ewangelicko-Reformowany), Michała Jakuba Papary („Tranquillo…?!”, 25 września, godz. 22:30, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki), Macieja Jabłońskiego, Krzysztofa Knittla i Tadeusza Wieleckiego.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.