Aktualności
106. rocznica urodzin Konstantego Regameya
2013-01-28
Dziś mija 106. rocznica urodzin Konstantego Regameya, kompozytora, pianisty, krytyka, pisarza muzycznego i filologa orientalisty. Konstanty Regamey już od dziecka przejawiał wybitne zdolności muzyczne – jako pięciolatek rozpoczął naukę gry na fortepianie, z lat dziecięcych pochodzą jego pierwsze próbki kompozytorskie. W latach szkolnych zajął się komponowaniem muzyki do tekstów rosyjskich symbolistów. Utalentowany był nie tylko muzycznie, ale i lingwistycznie. W 1931 roku ukończył filologię klasyczną oraz orientalną na Uniwersytecie Warszawskim, studia następnie kontynuował w Paryżu. Doktoryzował się w zakresie filologii hinduskiej i gramatyki porównawczej języków indoeuropejskich. Stale łączył swoje zainteresowania naukowe i artystyczne, utrzymywał intensywne kontakty z inteligencją o orientacji artystycznej – Karolem Szymanowskim, Konstantym Ildefonsem Gałczyńskim, Jarosławem Iwaszkiewiczem czy Bolesławem Micińskim.Lata wojny ukazały kolejne oblicze Regameya. Jako że posiadał szwajcarskie obywatelstwo, nie podlegał bezpośrednio kontrolom Gestapo. Wykorzystywał ten fakt, pełniąc funkcję kuriera Armii Krajowej. Często też w swoim domu udzielał schronienia osobom, które musiały się ukrywać przed okupantem. Po klęsce powstania warszawskiego znalazł się w obozie koncentracyjnym w Sztutowie, a potem pod Hamburgiem. Został z niego zwolniony i od IV 1945 roku wykładał w Lozannie, najpierw jako lektor języka rosyjskiego i języków orientalnych, następnie zaś jako wykładowca zagadnień lingwistyki.
Regamey nigdy nie porzucił komponowania. W czasie, gdy zajmował się pracą badawczą w Lozannie, powstały „Kwartet smyczkowy” oraz „Wariacje i temat”. Praca naukowa obfitowała w prelekcje w Indiach, Egipcie i Turcji, co splatało się z prawykonaniami wielu cenionych i grywanych do tej pory na całym świecie utworami, jak np. „Pięć etiud” i „Pięć poematów”. W 1978 roku Regamey został sparaliżowany, ale nie ustawał w pracy. Na wózku inwalidzkim uczestniczył w prawykonaniu swej kantaty „Visions” w Lozannie, odnosząc swój ostatni wielki sukces artystyczny.
Więcej w naszej galerii oraz na naszym blogu.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.