PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich

2013-05-20
Muzyka Juliusza Łuciuka, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Witolda Lutosławskiego, Adama Walacińskiego, Marka Stachowskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Michała Jakuba Papary, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i wielu innych zabrzmi w dniach 19-26 maja w ramach obchodzonych po raz 25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zachęcamy do zapoznania się z programem:

Zielone Święta, poniedziałek 20 maja, Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 17.00
Szkoła Krakowska I
Ewa Szczepańska-Chwast – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
MALAWSKI TRIO
Sławomir Cierpik – fortepian
Maciej Lulek – skrzypce
Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela
Tomasz Sobaniec – perkusja

BUJARSKI Kalszlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
*Largo na dwie wiolonczele i altówkę (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)
WALACIŃSKI Cinque episodi (2001) *Canzona na wiolonczelę i perkusję (2013)
Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)

Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5
godz. 19.30
Szkoła Krakowska i Goście I
RECITAL ORGANOWY MARKA STEFAŃSKIEGO
ze specjalnym udziałem ELŻBIETY TOWARNICKIEJ – sopran

MESSIAEN Apparition de l’église éternelle (1931)
NOWOWIEJSKI Symfonia g-moll op. 45 nr 2 (1920-33)
ŁUCIUK Tren – Lamentacja o umęczeniu Pana Naszego na sopran i organy (1982)
LUTOSŁAWSKI Bukoliki (1952)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Oratio brevis (1995)
LUTOSŁAWSKI Lacrimosa na sopran i organy (1937)
MACHL Wielka fantazja B-A-C-H (1979)

Wtorek 21 maja
Z cyklu „Genius Loci”
Uroczysty koncert inauguracyjny
EUROPEJSKIEGO CENTRUM MUZYKI prof. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO w Lusławicach
sesja wyjazdowa gości festiwalu
godz. 18.00 – koncert organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach

Środa 22 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Wykład Włodzimierza Hrabowskiego (Drohobycz)
Dramatyczne życie i nieznana twórczość lwowskiego kompozytora Wasyla Barwińskiego (1888-1963) (wykład w języku polskim ilustrowany nagraniami)

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 17.00
Szkoła Krakowska II
DOROTA IMIEŁOWSKA – wiolonczela
ŁUKASZ PAWLIKOWSKI – wiolonczela
MARIOLA CIENIAWA – fortepian
Prace plastyczne Jagody Masny
Wystawa pamięci muzykologa Wiesławy Berny-Negrey (1952–2009) - długoletniego pracownika Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, redaktora książek i kierownika Redakcji Encyklopedycznej w latach 90. XX.

WALACIŃSKI Fantasia sopra „Ave Maris Stella” na wiolonczelę solo (1997)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Recitativo na wiolonczelę solo (1991)
WALACIŃSKI Duo facile na dwie wiolonczele (1993)
ZAWADZKA-GOŁOSZ *Preludium i fuga na fortepian (2013)
STACHOWSKI Adagio ricordamente na wiolonczelę i fortepian (2001)
PENDERECKI Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1968)
Notturno na wiolonczelę solo (2001)
BUJARSKI Per cello na wiolonczelę solo (1997)
NEGREY *Suita seria na dwie wiolonczele (2013)
SYDOR Pożegnanie. Pamięci Anny Knapik (2003)
Lamento na wiolonczelę i fortepian (2001)
Kurator koncertu: Dorota Imiełowska

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 20.00
Szkoła Krakowska III
DECET SMYCZKOWY RODZINY ŁUCIUKÓW
Krzysztof Wojczuk, Agnieszka-Wojczuk, Krzysztof Łuciuk, Katarzyna Wojczuk, Maksymilian Wojczuk – skrzypce
Jan Kalinowski, Beata Urbanek-Kalinowska, Karolina Kalinowska, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczele
Marek Kalinowski – kontrabas
PASQUALE VELENO (Pescara) – dyrygent
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran
DARIUSZ SIEDLIK – baryton
POLAŃSKI QUARTET
Marek Polański – skrzypce
Anna Trefon – skrzypce
Wojciech Witek – altówka
Magdalena Sokołów – wiolonczela

KASZYCKI I Kwartet smyczkowy (1968)
*IV Kwartet smyczkowy (2010)
ŁUCIUK Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2012)
*Omaggio a l’Aquila na sopran, baryton i decet smyczkowy (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)

Czwartek 23 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 17.00
Szkoła Krakowska i Goście II
Euphony Piano Quartet
Dobrochna Krówka – fortepian,
Katarzyna Szklarz – skrzypce
Natalia Miszczyk – altówka,
Sylwia Baszyńska – wiolonczela
Agata Kielar-Długosz – flet
AGNIESZKA KACZMAREK-BIALIC – harfa
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia

LUTOSŁAWSKI Trzy fragmenty na flet i harfę (1953)
PAPARA *To niemożliwe na skrzypce i altówkę (2006-09)
MAJKA *Kwartet na różne czasy na fortepian skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2012)
TESAROWICZ *Miniatury na harfę celtycką (2012-13)
DYWAŃSKA Erit hora na waltornię solo (2011)
KILAR Sonata na róg i fortepian (1954)

Bazylika OO. Karmelitów, ul. Karmelicka 19
godz. 20.00
Szkoła Krakowska i Goście III
MŁODZIEŻOWA ORKIESTRA KAMERALNA FRESCO SONARE
MONIKA BACHOWSKA – dyrygent

CZYŻ Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
CHYRZYŃSKI Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
SAHBAI Sekstet. Hommage a` J. S. Bach na smyczki (2010)
PENDERECKI Agnus Dei na orkiestrę smyczkową (1994)
SCHWEIZER *Cosmos 4 na orkiestrę (Pie`ce pour Orchestre No. 7, 2013) dedykowane na Jubileusz 25-lecia MDMKK

Piątek 24 maja
Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 19.00
Koncert na 25-lecie Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
we współpracy z Filharmonią Krakowską
Dyrektor Naczelny Bogdan Tosza
Święto wiosny – arcydzieło! 100. rocznica paryskiej prapremiery
ORKIESTRA FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
MAREK MOŚ – dyrygent
ALEKSANDRA KULS – skrzypce
RYSZARD GROBLEWSKI – altówka

BUJARSKI Pawana dla oddalonej (1994)
GÓRECKI Trzy utwory w dawnym stylu (1963)
PENDERECKI Koncert podwójny na skrzypce i altówkę (2012)
STRAWIŃSKI Święto wiosny (1913)

Sobota 25 maja
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich
Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Szkoła Krakowska IV
Klasycy Szkoły Krakowskiej
GABRIELA SZENDZIELORZ-JUNGIEWICZ – fortepian
BARBARA GŁADYSZ-WSZOŁEK – fortepian, vocal
ELŻBIETA KOLORZ – vocal
BARBARA ŁYPIK-SOBANIEC – wiolonczela
MILENA KĘDRA – fortepian
TOMASZ SOBANIEC – perkusja

STACHOWSKI Extensions na fortepian (1971)
Extensions partytura graficzna (2001)
Pięć małych walców na fortepian (1998)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Konstelacje na fortepian (1972)
Fantazja na marimbafon (1987)
Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
Projekcja filmu
Profesor Marek Stachowski – in memoriam
reż. Dagmara Merecik (2009)

Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Szkoła Krakowska V
WIECZÓR PIEŚNI I POEZJI ADAMA ZAGAJEWSKIEGO
Adam Zagajewski – gość honorowy koncertu
JADWIGA KIRSCHANEK – sopran
KATARZYNA GURAN – sopran
OLGA TRZEBICKA – sopran
JAKUB GUCIK – wiolonczela
RAMINTA LAMPSATIS (Wilno) – fortepian

Dwadzieścia pieśni do wierszy Adama Zagajewskiego
WOJTACKI *Nad morzem na sopran, wiolonczelę i fortepian (2010)
PAPARA Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian (2010)
POLACZYK *Stacja – Station na sopran, alt, fortepian i toy-piano (2010)
GRONOWICZ *Small Objects na sopran, (mezzo)sopran, fortepian i wiolonczelę (2010)
WEBER Spróbuj opiewać okaleczony świat na sopran i fortepian (2010)
PAPADAKIS *4 miniatures for 4 poems na sopran i fortepian (2010)
Kurator koncertu: Michał Jakub Papara

Niedziela 26 maja
Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Koncert na zamknięcie Jubileuszowych 25. Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
Szkoła Krakowska i Goście IV
DE MUSICA – „DIAGONALI”
KATARZYNA OLEŚ-BLACHA – sopran
ŁUKASZ HAJDUCZENIA – baryton
WERONIKA KRÓWKA – fortepian
MARIA SŁAWEK – skrzypce
ANNA MIGDAŁ-CHOJECKA – altówka
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia

WIDŁAK Sienacello na wiolonczelę solo (1997)
LUTOSŁAWSKI Tarantella na baryton i fortepian do słów H. Belloca (1990)
PRZYBYLSKI Orfeusz i Eurydyka – poemat na fortepian op. 20 (2005)
WIDŁAK Idillio pieśni do słów P. Cappella na sopran i fortepian (2011)
GUMIELA Le impressioni fiorentine na wiolonczelę i fortepian (2002)
POLACZYK Księga antyczna na głos i fortepian do wierszy Z. Herberta I C. K. Norwida (2006)
KIRCHNER Lamento d’Orfeo na waltornię i fortepian (1986)
STACHOWSKI Madrigali dell’estate na sopran i trio smyczkowe do wierszy G. D’Annunzia (1984)
Kurator koncertu: Jerzy Stankiewicz

* prawykonanie światowe / création mondiale / World Premiere

Najczęściej czytane:

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...