PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich

2013-05-20
Muzyka Juliusza Łuciuka, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Witolda Lutosławskiego, Adama Walacińskiego, Marka Stachowskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Michała Jakuba Papary, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i wielu innych zabrzmi w dniach 19-26 maja w ramach obchodzonych po raz 25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zachęcamy do zapoznania się z programem:

Zielone Święta, poniedziałek 20 maja, Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 17.00
Szkoła Krakowska I
Ewa Szczepańska-Chwast – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
MALAWSKI TRIO
Sławomir Cierpik – fortepian
Maciej Lulek – skrzypce
Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela
Tomasz Sobaniec – perkusja

BUJARSKI Kalszlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
*Largo na dwie wiolonczele i altówkę (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)
WALACIŃSKI Cinque episodi (2001) *Canzona na wiolonczelę i perkusję (2013)
Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)

Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5
godz. 19.30
Szkoła Krakowska i Goście I
RECITAL ORGANOWY MARKA STEFAŃSKIEGO
ze specjalnym udziałem ELŻBIETY TOWARNICKIEJ – sopran

MESSIAEN Apparition de l’église éternelle (1931)
NOWOWIEJSKI Symfonia g-moll op. 45 nr 2 (1920-33)
ŁUCIUK Tren – Lamentacja o umęczeniu Pana Naszego na sopran i organy (1982)
LUTOSŁAWSKI Bukoliki (1952)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Oratio brevis (1995)
LUTOSŁAWSKI Lacrimosa na sopran i organy (1937)
MACHL Wielka fantazja B-A-C-H (1979)

Wtorek 21 maja
Z cyklu „Genius Loci”
Uroczysty koncert inauguracyjny
EUROPEJSKIEGO CENTRUM MUZYKI prof. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO w Lusławicach
sesja wyjazdowa gości festiwalu
godz. 18.00 – koncert organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach

Środa 22 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Wykład Włodzimierza Hrabowskiego (Drohobycz)
Dramatyczne życie i nieznana twórczość lwowskiego kompozytora Wasyla Barwińskiego (1888-1963) (wykład w języku polskim ilustrowany nagraniami)

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 17.00
Szkoła Krakowska II
DOROTA IMIEŁOWSKA – wiolonczela
ŁUKASZ PAWLIKOWSKI – wiolonczela
MARIOLA CIENIAWA – fortepian
Prace plastyczne Jagody Masny
Wystawa pamięci muzykologa Wiesławy Berny-Negrey (1952–2009) - długoletniego pracownika Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, redaktora książek i kierownika Redakcji Encyklopedycznej w latach 90. XX.

WALACIŃSKI Fantasia sopra „Ave Maris Stella” na wiolonczelę solo (1997)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Recitativo na wiolonczelę solo (1991)
WALACIŃSKI Duo facile na dwie wiolonczele (1993)
ZAWADZKA-GOŁOSZ *Preludium i fuga na fortepian (2013)
STACHOWSKI Adagio ricordamente na wiolonczelę i fortepian (2001)
PENDERECKI Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1968)
Notturno na wiolonczelę solo (2001)
BUJARSKI Per cello na wiolonczelę solo (1997)
NEGREY *Suita seria na dwie wiolonczele (2013)
SYDOR Pożegnanie. Pamięci Anny Knapik (2003)
Lamento na wiolonczelę i fortepian (2001)
Kurator koncertu: Dorota Imiełowska

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8
godz. 20.00
Szkoła Krakowska III
DECET SMYCZKOWY RODZINY ŁUCIUKÓW
Krzysztof Wojczuk, Agnieszka-Wojczuk, Krzysztof Łuciuk, Katarzyna Wojczuk, Maksymilian Wojczuk – skrzypce
Jan Kalinowski, Beata Urbanek-Kalinowska, Karolina Kalinowska, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczele
Marek Kalinowski – kontrabas
PASQUALE VELENO (Pescara) – dyrygent
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran
DARIUSZ SIEDLIK – baryton
POLAŃSKI QUARTET
Marek Polański – skrzypce
Anna Trefon – skrzypce
Wojciech Witek – altówka
Magdalena Sokołów – wiolonczela

KASZYCKI I Kwartet smyczkowy (1968)
*IV Kwartet smyczkowy (2010)
ŁUCIUK Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2012)
*Omaggio a l’Aquila na sopran, baryton i decet smyczkowy (2013)
(Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca)

Czwartek 23 maja
Instytut Muzykologii UJ
Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 17.00
Szkoła Krakowska i Goście II
Euphony Piano Quartet
Dobrochna Krówka – fortepian,
Katarzyna Szklarz – skrzypce
Natalia Miszczyk – altówka,
Sylwia Baszyńska – wiolonczela
Agata Kielar-Długosz – flet
AGNIESZKA KACZMAREK-BIALIC – harfa
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia

LUTOSŁAWSKI Trzy fragmenty na flet i harfę (1953)
PAPARA *To niemożliwe na skrzypce i altówkę (2006-09)
MAJKA *Kwartet na różne czasy na fortepian skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2012)
TESAROWICZ *Miniatury na harfę celtycką (2012-13)
DYWAŃSKA Erit hora na waltornię solo (2011)
KILAR Sonata na róg i fortepian (1954)

Bazylika OO. Karmelitów, ul. Karmelicka 19
godz. 20.00
Szkoła Krakowska i Goście III
MŁODZIEŻOWA ORKIESTRA KAMERALNA FRESCO SONARE
MONIKA BACHOWSKA – dyrygent

CZYŻ Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
CHYRZYŃSKI Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową (2012)
SAHBAI Sekstet. Hommage a` J. S. Bach na smyczki (2010)
PENDERECKI Agnus Dei na orkiestrę smyczkową (1994)
SCHWEIZER *Cosmos 4 na orkiestrę (Pie`ce pour Orchestre No. 7, 2013) dedykowane na Jubileusz 25-lecia MDMKK

Piątek 24 maja
Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 19.00
Koncert na 25-lecie Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
we współpracy z Filharmonią Krakowską
Dyrektor Naczelny Bogdan Tosza
Święto wiosny – arcydzieło! 100. rocznica paryskiej prapremiery
ORKIESTRA FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
MAREK MOŚ – dyrygent
ALEKSANDRA KULS – skrzypce
RYSZARD GROBLEWSKI – altówka

BUJARSKI Pawana dla oddalonej (1994)
GÓRECKI Trzy utwory w dawnym stylu (1963)
PENDERECKI Koncert podwójny na skrzypce i altówkę (2012)
STRAWIŃSKI Święto wiosny (1913)

Sobota 25 maja
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich
Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10
godz. 12.00
Szkoła Krakowska IV
Klasycy Szkoły Krakowskiej
GABRIELA SZENDZIELORZ-JUNGIEWICZ – fortepian
BARBARA GŁADYSZ-WSZOŁEK – fortepian, vocal
ELŻBIETA KOLORZ – vocal
BARBARA ŁYPIK-SOBANIEC – wiolonczela
MILENA KĘDRA – fortepian
TOMASZ SOBANIEC – perkusja

STACHOWSKI Extensions na fortepian (1971)
Extensions partytura graficzna (2001)
Pięć małych walców na fortepian (1998)
MOSZUMAŃSKA-NAZAR Konstelacje na fortepian (1972)
Fantazja na marimbafon (1987)
Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
Projekcja filmu
Profesor Marek Stachowski – in memoriam
reż. Dagmara Merecik (2009)

Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Szkoła Krakowska V
WIECZÓR PIEŚNI I POEZJI ADAMA ZAGAJEWSKIEGO
Adam Zagajewski – gość honorowy koncertu
JADWIGA KIRSCHANEK – sopran
KATARZYNA GURAN – sopran
OLGA TRZEBICKA – sopran
JAKUB GUCIK – wiolonczela
RAMINTA LAMPSATIS (Wilno) – fortepian

Dwadzieścia pieśni do wierszy Adama Zagajewskiego
WOJTACKI *Nad morzem na sopran, wiolonczelę i fortepian (2010)
PAPARA Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian (2010)
POLACZYK *Stacja – Station na sopran, alt, fortepian i toy-piano (2010)
GRONOWICZ *Small Objects na sopran, (mezzo)sopran, fortepian i wiolonczelę (2010)
WEBER Spróbuj opiewać okaleczony świat na sopran i fortepian (2010)
PAPADAKIS *4 miniatures for 4 poems na sopran i fortepian (2010)
Kurator koncertu: Michał Jakub Papara

Niedziela 26 maja
Filharmonia Krakowska, Sala Złota, ul. Zwierzyniecka 1
godz. 18.00
Koncert na zamknięcie Jubileuszowych 25. Międzynarodowych Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
Szkoła Krakowska i Goście IV
DE MUSICA – „DIAGONALI”
KATARZYNA OLEŚ-BLACHA – sopran
ŁUKASZ HAJDUCZENIA – baryton
WERONIKA KRÓWKA – fortepian
MARIA SŁAWEK – skrzypce
ANNA MIGDAŁ-CHOJECKA – altówka
CRACOW DUO
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
WOJCIECH KAMIONKA – waltornia

WIDŁAK Sienacello na wiolonczelę solo (1997)
LUTOSŁAWSKI Tarantella na baryton i fortepian do słów H. Belloca (1990)
PRZYBYLSKI Orfeusz i Eurydyka – poemat na fortepian op. 20 (2005)
WIDŁAK Idillio pieśni do słów P. Cappella na sopran i fortepian (2011)
GUMIELA Le impressioni fiorentine na wiolonczelę i fortepian (2002)
POLACZYK Księga antyczna na głos i fortepian do wierszy Z. Herberta I C. K. Norwida (2006)
KIRCHNER Lamento d’Orfeo na waltornię i fortepian (1986)
STACHOWSKI Madrigali dell’estate na sopran i trio smyczkowe do wierszy G. D’Annunzia (1984)
Kurator koncertu: Jerzy Stankiewicz

* prawykonanie światowe / création mondiale / World Premiere

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.