Aktualności
Festiwal Musica Polonica Nova
2014-03-31
W dniach 4-12 kwietnia we Wrocławiu odbywać się będzie 29. Musica Polonica Nova, festiwal będący prawdziwym świętem polskiej muzyki współczesnej. Na koncertach zabrzmią utwory m.in. Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Wojciecha Kilara i Tadeusza Wieleckiego.
Dyrektorem naczelnym festiwalu jest Andrzej Kosendiak, zaś dyrekcję artystyczną sprawuje Szymon Bywalec. Między 4 a 12 kwietnia na jedenastu koncertach zostanie zaprezentowanych ponad pięćdziesiąt kompozycji – w tym kilkanaście prawykonań.
Pierwszego dnia festiwalu odbędzie się panel dyskusyjny poświęcony spuściźnie Andrzeja Chłopeckiego, który był dyrektorem artystycznym festiwalu. Tego samego dnia odbędzie się koncert in memoriam, na którym po raz pierwszy zabrzmi m.in. utwór Tadeusza Wieleckiego „Przędzie się nić… IV na kontrabas i zespół kameralny (2012).
5 marca na koncercie „Ezoteryczni outsiderzy” przypomniana zostanie twórczość Barbary Buczek, jednej z najbardziej oryginalnych polskich kompozytorek XX wieku.
Utwór „Fantasmagoria” na fortepian preparowany i perkusję (1970-1971) Kazimierza Serockiego wykonają na koncercie 6 kwietnia Małgorzata Walentynowicz (fortepian) i Agnieszka Koprowska-Born (perkusja).
Utwór „Dziennik zapełniony w połowie” na wiolonczelę, perkusję i smyczki Aleksandra Nowaka zostanie prawykonany 10 kwietnia w ramach festiwalu Musica Polonica Nova.W partii solowej wiolonczeli usłyszymy Magdalenę Bojanowską, a Wrocławską Orkiestrę Kameralną „Leopoldinum” poprowadzi Ernst Kovacic.
Również 10 kwietnia na koncercie „Trzecie miejsce po przecinku, czyli jedna Bródka” zabrzmi utwór kompozytora, który w 2013 roku nawiązał współpracę z naszym wydawnictwem, Sławomira Kupczaka pt. „Trzecie miejsce po przecinku” na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję – będzie to prawykonanie tego utworu.
„Koncert na flet i orkiestrę” Pawła Mykietyna – utwór prawykonany w listopadzie zeszłego roku w Łodzi – zostanie ponownie wykonany na koncercie 11 kwietnia. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Benjamin Shwartz, w partiach solowych fletu usłyszymy Łukasza Długosza i Agatę Kielar-Długosz.
Koncert finałowy będzie prawdziwą ucztą dla melomanów. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Michała Klauzy oraz Mateusz Borowiak (fortepian), Arkadiusz Adamski (klarnet) i Chór Żeński Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach (Mirosława Knapik – przygotowanie chóru) wykonają 4 utwory. Będą to: „Upstairs – Downstairs” na 2 chóry dziewczęce lub chłopięce i orkiestrę (1971) Wojciecha Kilara, „Koncert fortepianowy” (1962) Andrzeja Panufnika oraz dwa dzieła, które wyszły spod pióra kompozytorów urodzonych w latach 70. XX wieku - „Concerto 2000" na klarnet i orkiestrę symfoniczną (2000) Marcela Chyrzyńskiego oraz „IN” na wielką orkiestrę symfoniczną (2013) Agaty Zubel.
W programie ponadto znalazły się „ReVerse 4" na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2014) oraz „Flow 3"" na gitarę elektryczną, klarnet basowy i elektronikę (2014) Adama Porębskiego (laureata Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego), „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka, „Kooperatywa II” na wiolonczelę i akordeon (2010) Wojciecha Ziemowita Zycha, „e” na klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2007) Macieja Jabłońskiego.
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.