Aktualności
Promocja nowego wydania "Przewodnika operowego" Józefa Kańskiego
2014-05-14
17 maja w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się uroczysta promocja jedenastego wydania „Przewodnika operowego” autorstwa wybitnego krytyka muzycznego Józefa Kańskiego. W prezentacji weźmie udział autor, który podpisze swoje książki.
Wydarzeniu towarzyszyć będą występy solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej. W programie najsłynniejsze arie i pieśni:
G. Rossini „Włoszka w Algierze” aria Izabeli – Cruda sorte – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Fauré - Pieśń Après un rêve op.7 nr 1 – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Verdi „Traviata” – aria Germonta – Taras Kuzmych (baryton)
Ch. Gounod „Romeo i Julia” – Walc Julii " Ah!, Jevex vivre”– Anna Wolfinger (sopran)
G. Verdi „Don Carlos” – aria Rodriga „Per me giunto” – Krzysztof Caban (baryton)
Spotkanie z autorem poprowadzi Daniel Cichy – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sala Kameralna godz. 20:00. Wstęp wolny. Promocja jedenastego wydania publikacji stanowi główną imprezę zaplanowaną w ramach Nocy Muzeów.
„Pół wieku z górą upłynęło od daty ukazania się na rynku pierwszej edycji Przewodnika operowego — i oto oddajemy do rąk Czytelników znacznie tym razem poszerzone, nowe, jedenaste już z rzędu wydanie tej publikacji. Ogromna to satysfakcja i radość dla autora; niezmiernie bowiem rzadko zdarza się, aby książka nie będąca sensacyjnym powieściowym hitem ani też arcydziełem wyróżnionym nagrodą Nobla, przekroczyła okrągłą liczbę 10 wydań. Przyjmując zaś, że decyzja wydawcy o przygotowaniu kolejnej edycji Przewodnika jest odpowiedzią na niesłabnące zainteresowanie sporej rzeszy melomanów, od paru już lat daremnie poszukujących tej pozycji w księgarniach, świadczy to wymownie, iż także w naszym XXI wieku opera pozostaje żywa i nadal może liczyć na szeroki krąg wdzięcznych odbiorców. (...) Jedenaste wydanie Przewodnika operowego otrzymało nową szatę zewnętrzną, a ponadto przynosi — zgodnie z życzeniem wielu posiadaczy wydań poprzednich — pokaźny zestaw całkiem nowych haseł (okrągłe 30), przede wszystkim z dziedziny współczesnej twórczości polskiej, ale nie tylko. Skorygowałem ponadto, w oparciu o najświeższe ustalenia, niektóre informacje zawarte w wydaniach poprzednich, zwłaszcza dotyczy to dat polskich premier." [Józef Kański]
Józef Kański – muzykolog i krytyk muzyczny, urodzony w Warszawie w 1928 roku. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim filologię klasyczną w latach 1946-48 oraz muzykologię u Zofii Lissy i Józefa Chomińskiego w latach 1948-54. W Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie studiował teorię muzyki i kompozycję w latach 1949-51 (u Piotra Rytla i Jana Maklakiewicza) oraz grę na fortepianie (dyplom w 1955 roku u Józefa Śmidowicza). Od 1953 do 1979 roku prowadził w Polskim Radiu redakcję muzyki operowej, od 1955 roku był stałym recenzentem „Trybuny Ludu”, a od 1960 roku członkiem kolegium redakcyjnego „Ruchu Muzycznego”, w którym do dziś publikuje artykuły i recenzje. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia prowadził w warszawskiej Akademii Muzycznej seminaria z krytyki muzycznej oraz wykłady z historii teatru operowego. Jest członkiem Zarządu i Rady Naukowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, laureatem wielu nagród w tym Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
Przewodnik operowy Józefa Kańskiego to zbiór ponad 250 haseł poświęconych dziełom operowym. Hasła zawierają streszczenia librett, poprzedzone faktografią życia scenicznego danego dzieła oraz biogramem kompozytora, a także komentarz do każdej omawianej opery, łączący ciekawostki historyczne jej powstania z opisem warstwy muzycznej czy inscenizacji. Odnajdziemy w Przewodniku zarówno opery należące do żelaznego repertuaru światowego – dzieła Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Glucka czy Rossiniego, ale i te rzadziej lub tylko lokalnie goszczące na scenach operowych (Delibes, Lortzing, Bruzdowicz). Obok obowiązkowego kanonu polskich dzieł Moniuszki, Kurpińskiego czy Szymanowskiego przeczytamy także o operach Twardowskiego, Różyckiego, Nowowiejskiego, Rytla. Odnajdziemy tu dzieła sprzed setek lat (Orfeusz Monteverdiego), jak i te współczesne (Qudsja Zaher Szymańskiego) – poszukiwanie ułatwią nam aneksy: chronologiczne zestawienie prapremier, wykaz ważniejszych postaci i alfabetyczny spis oper.
Wydanie jedenaste Przewodnika uzupełnione jest o 30 nowych haseł (m.in. Pasażerka Mieczysława Weinberga, Sen nocy letniej Benjamina Brittena, Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej, Sprawa Makropulos i Z domu umarłych Leoša Janáčka, Prorok Giacoma Meyerbeera, Lulu Albana Berga, Madame Curie i Ariadna Elżbiety Sikory, Pułapka i Baltazar Zygmunta Krauzego, Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego), a dzięki zmienionej szacie zewnętrznej staje się jeszcze bardziej poręczne i wygodne w użyciu.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.