PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Promocja nowego wydania "Przewodnika operowego" Józefa Kańskiego

2014-05-14

17 maja w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się uroczysta promocja jedenastego wydania „Przewodnika operowego” autorstwa wybitnego krytyka muzycznego Józefa Kańskiego. W prezentacji weźmie udział autor, który podpisze swoje książki. 

Wydarzeniu towarzyszyć będą występy solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej. W programie najsłynniejsze arie i pieśni:
G. Rossini „Włoszka w Algierze” aria Izabeli – Cruda sorte – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Fauré - Pieśń Après un rêve op.7 nr 1 – Joanna Motulewicz (mezzosopran)
G. Verdi „Traviata” – aria Germonta – Taras Kuzmych (baryton)
Ch. Gounod „Romeo i Julia” – Walc Julii " Ah!, Jevex vivre”– Anna Wolfinger (sopran)
G. Verdi „Don Carlos” – aria Rodriga „Per me giunto” – Krzysztof Caban (baryton)

Spotkanie z autorem poprowadzi Daniel Cichy – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sala Kameralna godz. 20:00. Wstęp wolny. Promocja jedenastego wydania publikacji stanowi główną imprezę zaplanowaną w ramach Nocy Muzeów.

„Pół wieku z górą upłynęło od daty ukazania się na rynku pierwszej edycji Przewodnika operowego — i oto oddajemy do rąk Czytelników znacznie tym razem poszerzone, nowe, jedenaste już z rzędu wydanie tej publikacji. Ogromna to satysfakcja i radość dla autora; niezmiernie bowiem rzadko zdarza się, aby książka nie będąca sensacyjnym powieściowym hitem ani też arcydziełem wyróżnionym nagrodą Nobla, przekroczyła okrągłą liczbę 10 wydań. Przyjmując zaś, że decyzja wydawcy o przygotowaniu kolejnej edycji Przewodnika jest odpowiedzią na niesłabnące zainteresowanie sporej rzeszy melomanów, od paru już lat daremnie poszukujących tej pozycji w księgarniach, świadczy to wymownie, iż także w naszym XXI wieku opera pozostaje żywa i nadal może liczyć na szeroki krąg wdzięcznych odbiorców. (...) Jedenaste wydanie Przewodnika operowego otrzymało nową szatę zewnętrzną, a ponadto przynosi — zgodnie z życzeniem wielu posiadaczy wydań poprzednich — pokaźny zestaw całkiem nowych haseł (okrągłe 30), przede wszystkim z dziedziny współczesnej twórczości polskiej, ale nie tylko. Skorygowałem ponadto, w oparciu o najświeższe ustalenia, niektóre informacje zawarte w wydaniach poprzednich, zwłaszcza dotyczy to dat polskich premier." [Józef Kański]


Józef Kański – muzykolog i krytyk muzyczny, urodzony w Warszawie w 1928 roku. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim filologię klasyczną w latach 1946-48 oraz muzykologię u Zofii Lissy i Józefa Chomińskiego w latach 1948-54. W Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie studiował teorię muzyki i kompozycję w latach 1949-51 (u Piotra Rytla i Jana Maklakiewicza) oraz grę na fortepianie (dyplom w 1955 roku u Józefa Śmidowicza). Od 1953 do 1979 roku prowadził w Polskim Radiu redakcję muzyki operowej, od 1955 roku był stałym recenzentem „Trybuny Ludu”, a od 1960 roku członkiem kolegium redakcyjnego „Ruchu Muzycznego”, w którym do dziś publikuje artykuły i recenzje. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia prowadził w warszawskiej Akademii Muzycznej seminaria z krytyki muzycznej oraz wykłady z historii teatru operowego. Jest członkiem Zarządu i Rady Naukowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, laureatem wielu nagród w tym Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.


Przewodnik operowy Józefa Kańskiego to zbiór ponad 250 haseł poświęconych dziełom operowym. Hasła zawierają streszczenia librett, poprzedzone faktografią życia scenicznego danego dzieła oraz biogramem kompozytora, a także komentarz do każdej omawianej opery, łączący ciekawostki historyczne jej powstania z opisem warstwy muzycznej czy inscenizacji. Odnajdziemy w Przewodniku zarówno opery należące do żelaznego repertuaru światowego – dzieła Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Glucka czy Rossiniego, ale i te rzadziej lub tylko lokalnie goszczące na scenach operowych (Delibes, Lortzing, Bruzdowicz). Obok obowiązkowego kanonu polskich dzieł Moniuszki, Kurpińskiego czy Szymanowskiego przeczytamy także o operach Twardowskiego, Różyckiego, Nowowiejskiego, Rytla. Odnajdziemy tu dzieła sprzed setek lat (Orfeusz Monteverdiego), jak i te współczesne (Qudsja Zaher Szymańskiego) – poszukiwanie ułatwią nam aneksy: chronologiczne zestawienie prapremier, wykaz ważniejszych postaci i alfabetyczny spis oper.
Wydanie jedenaste Przewodnika uzupełnione jest o 30 nowych haseł (m.in. Pasażerka Mieczysława Weinberga, Sen nocy letniej Benjamina Brittena, Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej, Sprawa Makropulos i Z domu umarłych Leoša Janáčka, Prorok Giacoma Meyerbeera, Lulu Albana Berga, Madame Curie i Ariadna Elżbiety Sikory, Pułapka i Baltazar Zygmunta Krauzego, Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego), a dzięki zmienionej szacie zewnętrznej staje się jeszcze bardziej poręczne i wygodne w użyciu. 

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.