PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Transmisje Przedstawień z The Metropolitan Opera w Nowym Yorku

2014-10-29

Za pośrednictwem kina Kijów.Centrum miłośnicy opery, mogą obejrzeć i usłyszeć na żywo najznamienitsze arie, najdoskonalsze uwertury i mistrzowskie układy choreograficzne. Warto poczuć te emocje i docenić maestrię wykonawców. O wyjątkowej atmosferze związanej z odbiorem wspaniałych muzycznych dzieł na wielkim ekranie przekonali się już uczestnicy poprzednich sezonów transmisji z MET. Warto dodać, że przed każdym Sezonem Operowym w Kijów.Centrum list polecający przesyła Mariusz Kwiecień, światowej sławy śpiewak operowy, pochodzący z Krakowa.
 


W tym roku Polska będzie miała silną reprezentację w Met. Tenor liryczny Piotr Beczała, którego publiczność całego świata podziwiała ostatnio w „Rusałce” Dvořáka, wystąpi u boku Rosjanki Anny Netrebko w „Jolancie” Czajkowskiego – spektaklu wyreżyserowanym przez Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (scenografię przygotował stale współpracujący z Trelińskim Boris Kudlička). Przedstawienie to – wraz z „Zamkiem Sinobrodego” Bartóka – jest pierwszą w historii koprodukcją warszawskiej i nowojorskiej sceny. Operami zadyryguje Valery Gergiev, szef Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Znów pojawi się w orkiestronie i na dużym ekranie James Levine, dyrektor muzyczny Met. Zadyryguje monumentalnymi „Śpiewakami norymberskimi” Wagnera i komediowym „Weselem Figara” Mozarta (z Ildarem Abdrazakovem w roli sprytnego Figara). Jak zwykle w każdym przedstawieniu wystąpią gwiazdy, jednak nie obędzie się bez interesujących niespodzianek obsadowych. Anna Netrebko zaśpiewa Lady Makbet w operze Verdiego, Renée Fleming będzie Hanną Glawari w „Wesołej wdówce” Lehára, a Marcelo Álvarez podejmie się trudu wykonania podczas jednego wieczoru dwóch arcytrudnych ról: wystąpi jako Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” Mascagniego i Canio w „Pajacach” Leoncavalla. Większość transmitowanych przedstawień będzie nowościami, ale pojawią się też te tytuły, z „Carmen” Bizeta na czele, które w poprzednich sezonach cieszyły się szczególnym powodzeniem wśród międzynarodowej publiczności.

Będzie to wielka, polska uczta muzyczna dla wszystkich miłośników opery. Ogromne zainteresowanie widzów wcześniejszymi edycjami transmisji jest najlepszą rekomendacją, dlaczego warto przenieść się do The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, siedząc wygodnym fotelu krakowskiej sali kinowej.


01. 11. 2014 | sobota | 17:45
Bizet „Carmen”
dyryguje: Pablo Heras-Casado
reżyseria: Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
choreografia: Christopher Wheeldon
w rolach głównych: Anita Hartig, Anita Rachvelishvili, Aleksandrs Antonenko, Ildar Abdrazakov
(planowany czas trwania przedstawienia: 3:40)

Historia miłosna, w której zderza się nie ujarzmione, uwodzicielskie kobiece piękno z męskim pożądaniem i namiętnością, zmierzająca ku zatraceniu. Doskonała i mroczna zarazem muzyka, przepowiadająca śmierć od pierwszego aktu. Hipnotyzująca produkcja Richarda Eyre ekscytującego melodramatu Bizeta z mezzosopranem Anitą Rachvelishvili która śpiewa rolę tytułową – Carmen, feralną cygańską kusicielkę. Aleksandrs Antonenko odgrywa desperackiego kochanka, żołnierza Don José a Ildar Abdrazakov jest toreadorem – Escamilla.

(mat. prasowe)

Najczęściej czytane:

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.