PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Lutosławski i kompozytorzy Młodej Polski w Grecji

2015-02-17

23 stycznia 2015 roku w Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach (Grecja), zabrzmiały utwory Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego


Jedna z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych w Grecji – Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik - zaprezentowała na koncercie 23 stycznia 2015 roku muzykę polską. Wybór repertuaru nie był przypadkowy. Na koncert pod batutą Dariusza Mikulskiego, waltornisty i dyrygenta, złożyły się dwie kompozycje młodopolskich twórców – Bianca da Molena op. 6 Mieczysława Karłowicza i II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego z Dimitrisem Karakantasem w partii solowej oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.


Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik (TSSO)
jest jedną z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych Grecji. Obszerny repertuar obejmuje utwory od baroku po kompozycje awangardowe 21 wieku. T.S.S.O. została założona w 1959 roku przez greckiego kompozytora Solon Michaelides stając się w 1969 roku Orkiestrą Narodową. Wielu ważnych greckich muzyków było dyrektorami TSSO. Pierwszy w kolejce był jej założycielem, a następnie Georgios Thymis, Alkis Baltas, Karolosa Trikolidis, Kosmas Galileas, Konstantinos Patsalides, Leonidas Kavakos, Mikis Michaelides, Myron Michailidis i Alexandre Myrat. Dziś T.S.S.O. liczy w przybliżeniu około stu muzyków a obecnym dyrektorem artystycznym jest George Vranos.
Oprócz cotygodniowych występów muzyki symfonicznej w koncertach, TSSO obejmuje szeroki zakres działalności artystycznej, występując między innymi w produkcjach operowych i baletowych, towarzysząc filmom niemym, itp. Ponadto orkiestra zaangażowała się w szereg programów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i rodzin, promując swój cel formowania przyszłej publiczności melomanów.
Jednym z podstawowych celów T.S.S.O. jest promocja greckiego dziedzictwa muzycznego, dając wiele greckich i światowych premier. W związku z powyższym, orkiestra promuje młodych artystów, z których wiele jest znanych na greckiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Pionierska instytucja artystyczna Grecji, TSSO nagrywa dla międzynarodowych wytwórni, takich jak BIS, Naxos i EMI Classics.
Oprócz występów w miastach północnej Grecji, orkiestra podróżuje po całym kraju. Każdego roku orkiestra występuje w Sali Koncertowej Megaron w Atenach i na najważniejszych festiwalach w Grecji i za granicą (Festiwal Ateny - Odeon Heroda Attyka, Demetria, Filippi, Międzynarodowy Festiwal "Cypria" Cypru, Międzynarodowego Festiwalu "Zino Francescatti" w Marsylii , Francja, Festiwal Eklektyczna w Walencji, Hiszpania, itd)


Piątek, 23 stycznia 2015

Aristotle University Concert Hall

Dyrygent: Dariusz Mikulski
Skrzypce: Dimitris Karakantas

Program:

Mieczysław Karłowicz (1876-1909), Bianca da Molena, op.6 
Karol Szymanowski (1882-1937), II Koncert skrzypcowy, op.61 
Witold Lutoslawski (1913-1994), Koncert na orkiestrę 

K.Szymanowski, M.Karłowicz - fot. Archiwum PWM , W.Lutosławski - fot. Andrzej Zborski

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.