PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Lutosławski i kompozytorzy Młodej Polski w Grecji

2015-02-17

23 stycznia 2015 roku w Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach (Grecja), zabrzmiały utwory Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego


Jedna z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych w Grecji – Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik - zaprezentowała na koncercie 23 stycznia 2015 roku muzykę polską. Wybór repertuaru nie był przypadkowy. Na koncert pod batutą Dariusza Mikulskiego, waltornisty i dyrygenta, złożyły się dwie kompozycje młodopolskich twórców – Bianca da Molena op. 6 Mieczysława Karłowicza i II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego z Dimitrisem Karakantasem w partii solowej oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.


Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik (TSSO)
jest jedną z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych Grecji. Obszerny repertuar obejmuje utwory od baroku po kompozycje awangardowe 21 wieku. T.S.S.O. została założona w 1959 roku przez greckiego kompozytora Solon Michaelides stając się w 1969 roku Orkiestrą Narodową. Wielu ważnych greckich muzyków było dyrektorami TSSO. Pierwszy w kolejce był jej założycielem, a następnie Georgios Thymis, Alkis Baltas, Karolosa Trikolidis, Kosmas Galileas, Konstantinos Patsalides, Leonidas Kavakos, Mikis Michaelides, Myron Michailidis i Alexandre Myrat. Dziś T.S.S.O. liczy w przybliżeniu około stu muzyków a obecnym dyrektorem artystycznym jest George Vranos.
Oprócz cotygodniowych występów muzyki symfonicznej w koncertach, TSSO obejmuje szeroki zakres działalności artystycznej, występując między innymi w produkcjach operowych i baletowych, towarzysząc filmom niemym, itp. Ponadto orkiestra zaangażowała się w szereg programów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i rodzin, promując swój cel formowania przyszłej publiczności melomanów.
Jednym z podstawowych celów T.S.S.O. jest promocja greckiego dziedzictwa muzycznego, dając wiele greckich i światowych premier. W związku z powyższym, orkiestra promuje młodych artystów, z których wiele jest znanych na greckiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Pionierska instytucja artystyczna Grecji, TSSO nagrywa dla międzynarodowych wytwórni, takich jak BIS, Naxos i EMI Classics.
Oprócz występów w miastach północnej Grecji, orkiestra podróżuje po całym kraju. Każdego roku orkiestra występuje w Sali Koncertowej Megaron w Atenach i na najważniejszych festiwalach w Grecji i za granicą (Festiwal Ateny - Odeon Heroda Attyka, Demetria, Filippi, Międzynarodowy Festiwal "Cypria" Cypru, Międzynarodowego Festiwalu "Zino Francescatti" w Marsylii , Francja, Festiwal Eklektyczna w Walencji, Hiszpania, itd)


Piątek, 23 stycznia 2015

Aristotle University Concert Hall

Dyrygent: Dariusz Mikulski
Skrzypce: Dimitris Karakantas

Program:

Mieczysław Karłowicz (1876-1909), Bianca da Molena, op.6 
Karol Szymanowski (1882-1937), II Koncert skrzypcowy, op.61 
Witold Lutoslawski (1913-1994), Koncert na orkiestrę 

K.Szymanowski, M.Karłowicz - fot. Archiwum PWM , W.Lutosławski - fot. Andrzej Zborski

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.