Aktualności
Lutosławski i kompozytorzy Młodej Polski w Grecji
2015-02-17
23 stycznia 2015 roku w Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach (Grecja), zabrzmiały utwory Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego.
Jedna z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych w Grecji – Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik - zaprezentowała na koncercie 23 stycznia 2015 roku muzykę polską. Wybór repertuaru nie był przypadkowy. Na koncert pod batutą Dariusza Mikulskiego, waltornisty i dyrygenta, złożyły się dwie kompozycje młodopolskich twórców – Bianca da Molena op. 6 Mieczysława Karłowicza i II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego z Dimitrisem Karakantasem w partii solowej oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.
Państwowa Orkiestra Symfoniczna Salonik (TSSO) jest jedną z dwóch najważniejszych orkiestr symfonicznych Grecji. Obszerny repertuar obejmuje utwory od baroku po kompozycje awangardowe 21 wieku. T.S.S.O. została założona w 1959 roku przez greckiego kompozytora Solon Michaelides stając się w 1969 roku Orkiestrą Narodową. Wielu ważnych greckich muzyków było dyrektorami TSSO. Pierwszy w kolejce był jej założycielem, a następnie Georgios Thymis, Alkis Baltas, Karolosa Trikolidis, Kosmas Galileas, Konstantinos Patsalides, Leonidas Kavakos, Mikis Michaelides, Myron Michailidis i Alexandre Myrat. Dziś T.S.S.O. liczy w przybliżeniu około stu muzyków a obecnym dyrektorem artystycznym jest George Vranos.
Oprócz cotygodniowych występów muzyki symfonicznej w koncertach, TSSO obejmuje szeroki zakres działalności artystycznej, występując między innymi w produkcjach operowych i baletowych, towarzysząc filmom niemym, itp. Ponadto orkiestra zaangażowała się w szereg programów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i rodzin, promując swój cel formowania przyszłej publiczności melomanów.
Jednym z podstawowych celów T.S.S.O. jest promocja greckiego dziedzictwa muzycznego, dając wiele greckich i światowych premier. W związku z powyższym, orkiestra promuje młodych artystów, z których wiele jest znanych na greckiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Pionierska instytucja artystyczna Grecji, TSSO nagrywa dla międzynarodowych wytwórni, takich jak BIS, Naxos i EMI Classics.
Oprócz występów w miastach północnej Grecji, orkiestra podróżuje po całym kraju. Każdego roku orkiestra występuje w Sali Koncertowej Megaron w Atenach i na najważniejszych festiwalach w Grecji i za granicą (Festiwal Ateny - Odeon Heroda Attyka, Demetria, Filippi, Międzynarodowy Festiwal "Cypria" Cypru, Międzynarodowego Festiwalu "Zino Francescatti" w Marsylii , Francja, Festiwal Eklektyczna w Walencji, Hiszpania, itd)
Piątek, 23 stycznia 2015
Aristotle University Concert Hall
Dyrygent: Dariusz Mikulski
Skrzypce: Dimitris Karakantas
Program:
Mieczysław Karłowicz (1876-1909), Bianca da Molena, op.6
Karol Szymanowski (1882-1937), II Koncert skrzypcowy, op.61
Witold Lutoslawski (1913-1994), Koncert na orkiestrę
K.Szymanowski, M.Karłowicz - fot. Archiwum PWM , W.Lutosławski - fot. Andrzej Zborski
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.