Aktualności
Zmarł Andrzej Koszewski
2015-02-18
Z żalem informujemy, że 17 lutego 2015 roku odszedł Andrzej Koszewski – wybitny kompozytor, twórca muzyki chóralnej, muzykolog i pedagog.
Jednym z najważniejszych obszarów twórczych zainteresowań Andrzeja Koszewskiego była chóralistyka i w tej właśnie dziedzinie osiągnął wielki sukces. Jeszcze przed wojną kompozytor śpiewał w Poznańskim Chórze Katedralnym pod dyrekcją Wacława Gieburowskiego. To wielka strata dla muzycznego środowiska – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM. Dla kilku pokoleń chórzystów twórczość Profesora Koszewskiego była ikoniczna, a kolejne kompozycje szybko uzyskiwały status hitów. W twórczości wokalnej Andrzeja Koszewskiego wyróżnia się dwa nurty: tradycyjny - inspirowany folklorem (Suita kaszubska, Tryptyk wielkopolski) i nowatorski o indywidualnym obliczu stylistycznym (Muzyka fa-re-mi-do-si, La espero, Nicolao Copernico). W późniejszej twórczości kompozytor dążył do syntezy środków tradycyjnych i współczesnych, podnosząc jednocześnie muzykę chóralną do rangi orkiestry wokalnej (Campana, Angelus Domini).
Andrzej Koszewski pochodził z Poznania i z tamtejszym środowiskiem muzycznym był związany przez całe swoje życie. Studiował muzykologię w Uniwersytecie Poznańskim, teorię muzyki i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu oraz w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Od 1948 roku zajmował się pedagogiką. Przez lata pracy wychował kilka pokoleń muzyków. Był nauczycielem poznańskich szkół muzycznych, prowadził też klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dawna PWSM), gdzie w 1985 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. Ponadto pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz dziekana Wydziału Wokalnego tej poznańskiej uczelni.
Andrzej Koszewski był laureatem wielu nagród, w tym Nagród Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1967, 1973 i 1977) i I stopnia (1978, 1982 i 1988), Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1982), dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1986) oraz Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego (2003). Za swoją twórczość artystyczną został także odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i wyróżniony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
fot. Krystyna Koszewska
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.