Aktualności
XI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny CHOPIN I JEGO EUROPA
2015-07-14
Odbywający się w dniach 15-29 sierpnia festiwal Chopin i jego Europa pod hasłem „Przed wielkim Konkursem. Od Chopina do Skriabina” to muzyczne odliczanie do XVII Konkursu Chopinowskiego, który zacznie się 1 października. Na koncertach festiwalowych usłyszymy znakomitą polską muzykę XIX wieku w najlepszym wykonaniu.
Na koncertach festiwalowych usłyszymy znakomitą polską muzykę XIX wieku. Oprócz dzieł patrona festiwalu Fryderyka Chopina (Koncert fortepianowy e-moll op. 11, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 oraz utwory solowe) będą to utwory Henryka Wieniawskiego (II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22, Legenda op. 17, Polonez D-dur op. 4), Mieczysława Karłowicza (Symfonia e-moll "Odrodzenie" op. 7), Ignacego Jana Paderewskiego (Sonata skrzypcowa a-moll op. 13, Mazurek a-moll, Krakowiak fantastyczny, Koncert fortepianowy a-moll op. 17), Michała Kleofasa Ogińskiego (Polonez d-moll nr 10, Polonez c-moll nr 6, Polonez d-moll nr 16), Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (Fantazja na tematy z opery „Don Giovanni” op. 59) i Karola Lipińskiego (Mazurek es-moll).
W programie festiwalu znalazło się również miejsce na uczczenie obchodzonych na całym świecie jubileuszy Piotra Czajkowskiego, Aleksandra Skriabina i Jana Sibeliusa.
Lista wykonawców festiwalu przedstawia się imponująco. Zagrają orkiestry z Moskwy, Londynu, Freiburga i Warszawy, laureaci konkursów chopinowskich, w tym triumfatorzy z ostatniej jego edycji – ale również inni muzycy o wielkiej międzynarodowej sławie, jak Alexandre Tharaud, Sergej Krylov, Louis Lortie, Nelson Freire, Andreas Staier, Nikolai Lugansky, Jan Lisiecki, Ivo Pogorelic. Truls Mork, Matthias Goerne, Sol Gobetta i Bertrand Chamayou. Wystąpi znakomity kwartet Apollon Musagete, zaplanowane są również dwa koncerty Tobiasa Kocha - pianisty, który zasłynął interpretacjami muzyki polskiej. I tym razem wykona on muzykę czasów chopinowskich na co najmniej 3 fortepianach; nie zapomni także o Michale Kleofasie Ogińskim – wybitnym twórcy wiele znaczącym co najmniej dla 3 narodów.
Program festiwalu znajduje się pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.