Aktualności
Festiwal chóralny Per Musicam Ad Astra
2016-06-09
W dniach 18-24 czerwca, podczas czwartej edycji Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Chóralnego im. Mikołaja Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA, do Torunia, Chełmży i Inowrocławia zawitają chóry z całej Europy.
PER MUSICAM AD ASTRA to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium w Toruniu i niemieckiej agencji Meeting Music. Swoją nazwą Festiwal nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika, wpisując się tym samym w kulturalny krajobraz Torunia. Już po raz czwarty będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej.
Uczestnikami czwartej edycji Festiwalu będą chóry i zespoły wokalne m. in. ze Szwecji, Islandii, Finlandii, Czech, Łotwy i Polski. Ich zmagania konkursowe o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika oraz kilka znakomitych koncertów będzie można usłyszeć podczas tegorocznej edycji Festiwalu.
18 czerwca w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się Koncert Inauguracyjny Per musicam ad humanitatem, podczas którego wykonane zostaną Lacrimosa Aleksandry Brejzy, Song of the Universal oraz Sunrise Mass Oli Gjeilo.
W obchody 1050. rocznicy Chrztu Polski wpisuje się Koncert Specjalny tegorocznego Festiwalu, pod nazwą Per musicam ad sacrum, z muzyką Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis, który odbędzie się 19 czerwca w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. Przed koncertem będzie miało miejsce spotkanie z kompozytorem Pawłem Łukaszewskim. Repertuar koncertu obejmie muzykę sakralną, m. in. antyfony, psalmy, kantyk oraz pieśni.
O tym wyjątkowym rodzaju muzyki Paweł Łukaszewski, wielokrotny zdobywca Nagrody Muzycznej Fryderyk, powiedział: „Sacrum to głębia, przestrzeń, spojrzenie z perspektywy. Dźwięk, harmonia i akordy pomagają nam znaleźć własne miejsce w tym sacrum, ale są tylko środkami. Nie każda muzyka religijna jest sakralna”.
Koncert poprowadzi Jan Łukaszewski – dyrygent i dyrektor wybitnego, w pełni profesjonalnego Polskiego Chóru Kameralnego. Honorowy patronat nad koncertem sprawuje Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Przewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Ryszard Bober.
Nie zabraknie oczywiście występów chórów uczestniczących w konkursie. Zaśpiewają one w indywidualnych koncertach w kolejnych dniach Festiwalu, a razem wystąpią podczas koncertu pt. Per musicam ad amicitiam z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki. Koncert odbędzie się 21 czerwca na Dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego w Toruniu, a w przypadku niepogody w Dworze Artusa. Uroczystość zakończy Ceremonia Wręczenia Nagród Konkursu o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika.
Zwieńczeniem tegorocznej odsłony PER MUSICAM AD ASTRA będzie ponowne wykonanie Song of the Universal oraz Sunrise Mass Oli Gjeilo w tym samym składzie oraz utworu Lacrimosa Aleksandry Brejzy – Koncert Finałowy odbędzie się 24 czerwca w kościele pw. Św. Jadwigi Królowej w Inowrocławiu.
Istotnym punktem Festiwalu jest jego oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w tegorocznej edycji będą miały okazję w dniach 19-20 czerwca wziąć udział w warsztatach chóralnych pt. „Technika wokalna – brzmienie – interpretacja”, prowadzonych przez prof. Krzysztofa Szydzisza – dyrygenta, specjalisty z zakresu emisji głosu, logopedy, menedżera kultury i konsultanta wokalnego polskich i zagranicznych zespołów chóralnych. W tych dniach odbędą się także indywidualne sesje treningowe dla chórów, prowadzone przez pozostałych jurorów.
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny, bezpłatne wejściówki będą dostępne w kasie Dworu Artusa. Zapraszamy również słuchaczy bez wejściówek, w przypadku wolnych miejsc.
Więcej informacji i pełny program znajduje się na stronie oraz Facebooku Festiwalu
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury. Jest współfinansowane z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz budżetu Miasta Torunia.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.