Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego na Festiwalu Sacrum Non Profanum
2016-08-01
Patronem trwającego od 31 lipca do 13 sierpnia Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum jest Witold Lutosławski. Oprócz koncertów z muzyką Mistrza organizatorzy przygotowali wiele imprez towarzyszących, w tym wystawę plastyczną „Pół wieku w szafie Pani Byrskiej” oraz projekcję filmu dokumentalnego o kompozytorze pt. „Granatowy zeszyt”.
W festiwalu, będącym jednym z najbardziej znanych i najważniejszych letnich festiwali muzycznych w Polsce, udział weźmie ponad czterystu artystów reprezentujących różne obszary sztuki (muzykę, film, plastykę, fotografię) i około trzech tysięcy uczestników z całego świata.
Obok promocji muzyki Witolda Lutosławskiego celem XII edycji festiwalu jest prezentacja dorobku artystycznego znanych polskich twórców, w tym także artystów młodego pokolenia. Na niezwykle bogaty program złożyły się utwory reprezentujące różne epoki: od renesansu przez barok i klasyków, aż po wiek XXI. Znaczną część poświęcono oczywiście twórczości Patrona tegorocznej edycji. Usłyszymy utwory „Muzyka żałobna”, „Koncert na orkiestrę”, „Lacrimosa na sopran i organy”, „Kwartet smyczkowy”, „Uwertura”, a także muzykę na flet solo do sztuki teatralnej A. de Musset’a „Nie igra się z miłością” i piosenki dziecięce do słów Juliana Tuwima.
Muzyczne arcydzieła kompozytora wykonają m.in. Orkiestry Amadeus i Academia, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego, zespoły kameralne Diverso String Quartet, Krzysztof Herdzin Trio, Kwadrofonik, Meccore String Quartet, The ThreeX, instrumentaliści (Karol Białas, Marek Kudlicki Andrzej Mielewczyk, Edward Wolanin i Jarosław Żołnierczyk) oraz wokaliści: Anna Hofmann, Hanna Hozer, Dorota Miśkiewicz, Agnieszka Piass, Katharina Thomas, Tobias Hagge, Christoph Schröter i Mieczysław Szcześniak.
Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbędą się w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Zamku Książąt Pomorskich oraz Operze na Zamku w Szczecinie, a także w szczecińskiej katedrze i kościołach: pw. Św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach, Miłosierdzia Bożego w Trzęsaczu i w berlińskim Herz Jesu Kirche.
Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest prof. Bohdan Boguszewski, a organizatorem Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia.
Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pomorza Zachodniego, Gminy Rewal i Miasta Szczecin, Honorowym Patronatem objęli prof. Piotr Gliński – Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego oraz Jego Ekscelencja Arcybiskup Andrzej Dzięga – Metropolita Szczecińsko-Kamieński.
Pełny program dostępny jest TUTAJ.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!