PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Zmarł prof. Andrzej Nikodemowicz

2017-01-29

Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Andrzeja Nikodemowicza - kompozytora, pianisty, pedagoga i wykładowcy KUL.

 

Andrzej Nikodemowicz urodził się 2 stycznia 1925 r. we Lwowie, zmarł 28 stycznia 2017 r. w Lublinie.

 

W latach 1939-40 był organistą w kościele SS. Karmelitanek Bosych, w latach 1947–50 w kościele św. Marii Magdaleny we Lwowie. W latach 1942–46 studiował chemię m.in. na Politechnice we Lwowie. W 1950 r. ukończył kompozycję u A. Sołtysa, a w 1954 r. grę na fortepianie u T. Majerskiego w konserwatorium we Lwowie; tamże w latach 1951–73 był wykładowcą (kompozycja, teoria muzyki i fortepian), a w 1967 r. docentem. Współpracował stale jako kompozytor i pianista z Polskim Teatrem Ludowym we Lwowie i reżyserem Z. Chrzanowskim. Prześladowany i zwolniony w 1973 r. z uczelni za przekonania religijne, do 1980 r. utrzymywał się z lekcji prywatnych; w połowie lat 70. skasowano w radio we Lwowie wszystkie jego nagrania.

 

W 1980 r. zamieszkał w Lublinie, wykładał na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1980 - 1984 pracował również̇ jako nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymał w 1995 r., od 1989 r. był prezesem lubelskiego Oddziału ZKP, także prezesem honorowym Fundacji “Muzyka Kresów”. W latach 1982–92 Nikodemowicz dyrygował chórem w Wyższym Seminarium Duchownym. W 1961 r. otrzymał III nagrodę na Wszechzwiązkowym Konkursie Kompozytorskim w Moskwie, w 1981 r. nagrodę im. Św. Brata Alberta za całokształt twórczości, w 1999 r. nagrodę Prezydenta miasta Lublina, w 2000 r. nagrodę ZKP oraz nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako pianista występował z własnymi utworami i w repertuarze klasycznym, jednak karierę uniemożliwiła mu choroba ręki. Zajmował się też korzenioplastyką sakralną.

Od 2012 roku w Lublinie odbywa się międzynarodowy festiwal Jego imienia, „ANDRZEJ NIKODEMOWICZ - czas i dźwięk”, którego pomysłodawczynią i twórcą jest Teresa Księska-Falger.

 

Ważniejsze kompozycje:

 

50 Kantat na chór, orkiestrę i solistów do średniowiecznych i in. tekstów religijnych,

7 Koncertów fortepianowych,


2 Koncerty wiolonczelowe,


Koncert skrzypcowy,

Koncert na waltornię,

Symfonia,

Szereg utworów kameralnych (instrumentalnych i wokalnych),

Baśń muzyczna „Szklana góra”.

 


Nagrody i wyróżnienia:

 

1961 r. - III Nagroda na Wszechzwiązkowym Konkursie Kompozytorskim w Moskwie,

1981 r. - Nagroda Świętego Brata Alberta za całokształt twórczości,

1998 r. - Nagroda Prezydenta Miasta Lublin,

2000 r. - Nagroda Związków Kompozytorów Polskich,

2000 r. - Nagroda Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

2002 r. - Nagroda Artystyczna Miasta Lublina,

2003 r. - Dyplom i medal Ojca Św. Jana Pawła II „Pro Ecclesia et Ponifice”

2004 r. - tytuł profesora honoris causa Akademii Muzycznej we Lwowie,

2005 r. - Order Kapituły ukraińskiego czasopisma „I” „Za intelektualną odwagę” (Lwów),

2008 r. - Nagroda Angelus (Lublin),

2009 r. - Honorowy Obywatel Miasta Lublina,

2012 r. - Srebrny Medal „Zasłużon Kulturze Gloria Artis”,

2015 r. - Honorowy Członek ZKP

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.