Aktualności
Piotr Matwiejczuk nowym redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”
2019-03-07
1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Piotr Matwiejczuk. Zastąpi na tym stanowisku Tomasza Cyza, który kierował redakcją od 2013 roku.
W związku z zakończeniem misji prowadzenia pisma przez Tomasza Cyza, dotychczasowego redaktora naczelnego periodyku, dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przeprowadził zamknięty konkurs, którego celem było wyłonienie najlepszego kandydata, który przejmie odpowiedzialność za to najważniejsze pismo muzyczne w kraju. Do komisji, której zadaniem było wyłonienie nowego redaktora naczelnego pisma, szef Oficyny powołał reprezentantów środowiska muzycznego: dr Beatę Bolesławską-Lewandowską, przewodniczącą sekcji muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Małgorzatę Małaszko-Stasiewicz, dyrektor i redaktor naczelną Programu Drugiego Polskiego Radia, prof. dra hab. Eugeniusza Knapika, kompozytora i przewodniczącego Rady Programowej PWM-u oraz dra Mieczysława Kominka, muzykologa i prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Po zapoznaniu się z nadesłanymi koncepcjami prowadzenia pisma i przeprowadzeniu rozmów z kandydatami, gremium wskazało na Piotra Matwiejczuka, któremu dyrektor PWM-u powierzył prowadzenie „Ruchu Muzycznego”.
Piotr Matwiejczuk jest absolwentem muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, wieloletnim dziennikarzem Programu Drugiego Polskiego Radia. W latach 2012-2018 był redaktorem naczelnym pisma „Muzyka w mieście”. Do najważniejszych zadań nowego redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” należeć będzie kontynuowanie misji pisma, jako przestrzeni profesjonalnej krytyki i refleksji muzycznej, rozwój periodyku w odpowiedzi na zmieniający się rynek prasowy, a także zwiększenie jego znaczenia w polskim i międzynarodowym środowisku muzycznym oraz poszerzenie grona odbiorców.
„Ruch Muzyczny” to najstarszy periodyk w Polsce poświęcony muzyce poważnej wszystkich epok oraz życiu muzycznemu. Pismo powstało w 1945 roku w Krakowie, a jego wydawcą początkowo było Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Czasopismo ma charakter popularnonaukowy i dokumentuje życie kulturalne, skupiając relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. Jest skierowane do melomanów, osób hobbistycznie i zawodowo związanych z muzyką. Wydawcami należącego do pism patronackich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pisma były Biblioteka Narodowa oraz Instytut Książki. Od września 2018 roku wydawcą miesięcznika ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tym samym „Ruch Muzyczny” powrócił do instytucji, w której tuż po wojnie się narodził.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, znane także pod nazwą PWM Edition, to państwowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Komplementarna oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym, obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. Prężnie działający Dział Zbiorów Nutowych zapewnia materiały wykonawcze muzyki polskiej dla orkiestr z całego świata oraz dla polskich zespołów udostępnia repertuar światowy. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów wybitną polską twórczość rodzimych kompozytorów. To także przestrzeń artystycznego dialogu i naukowej refleksji, platforma wymiany myśli dydaktyczno-metodycznej, ośrodek dokumentacji zabytków muzyki dawnej i miejsce, w którym twórczość najnowsza zyskuje swój doskonały edytorski kształt.
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?