PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Piotr Matwiejczuk nowym redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”

2019-03-07

1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Piotr Matwiejczuk. Zastąpi na tym stanowisku Tomasza Cyza, który kierował redakcją od 2013 roku.

W związku z zakończeniem misji prowadzenia pisma przez Tomasza Cyza, dotychczasowego redaktora naczelnego periodyku, dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przeprowadził zamknięty konkurs, którego celem było wyłonienie najlepszego kandydata, który przejmie odpowiedzialność za to najważniejsze pismo muzyczne w kraju. Do komisji, której zadaniem było wyłonienie nowego redaktora naczelnego pisma, szef Oficyny powołał reprezentantów środowiska muzycznego: dr Beatę Bolesławską-Lewandowską, przewodniczącą sekcji muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Małgorzatę Małaszko-Stasiewicz, dyrektor i redaktor naczelną Programu Drugiego Polskiego Radia, prof. dra hab. Eugeniusza Knapika, kompozytora i przewodniczącego Rady Programowej PWM-u oraz dra Mieczysława Kominka, muzykologa i prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Po zapoznaniu się z nadesłanymi koncepcjami prowadzenia pisma i przeprowadzeniu rozmów z kandydatami, gremium wskazało na Piotra Matwiejczuka, któremu dyrektor PWM-u powierzył prowadzenie „Ruchu Muzycznego”.



Piotr Matwiejczuk jest absolwentem muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, wieloletnim dziennikarzem Programu Drugiego Polskiego Radia. W latach 2012-2018 był redaktorem naczelnym pisma „Muzyka w mieście”. Do najważniejszych zadań nowego redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” należeć będzie kontynuowanie misji pisma, jako przestrzeni profesjonalnej krytyki i refleksji muzycznej, rozwój periodyku w odpowiedzi na zmieniający się rynek prasowy, a także zwiększenie jego znaczenia w polskim i międzynarodowym środowisku muzycznym oraz poszerzenie grona odbiorców.



„Ruch Muzyczny” to najstarszy periodyk w Polsce poświęcony muzyce poważnej wszystkich epok oraz życiu muzycznemu. Pismo powstało w 1945 roku w Krakowie, a jego wydawcą początkowo było Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Czasopismo ma charakter popularnonaukowy i dokumentuje życie kulturalne, skupiając relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. Jest skierowane do melomanów, osób hobbistycznie i zawodowo związanych z muzyką. Wydawcami należącego do pism patronackich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pisma były Biblioteka Narodowa oraz Instytut Książki. Od września 2018 roku wydawcą miesięcznika ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tym samym „Ruch Muzyczny” powrócił do instytucji, w której tuż po wojnie się narodził.



Polskie Wydawnictwo Muzyczne, znane także pod nazwą PWM Edition, to państwowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Komplementarna oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym, obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. Prężnie działający Dział Zbiorów Nutowych zapewnia materiały wykonawcze muzyki polskiej dla orkiestr z całego świata oraz dla polskich zespołów udostępnia repertuar światowy. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów wybitną polską twórczość rodzimych kompozytorów. To także przestrzeń artystycznego dialogu i naukowej refleksji, platforma wymiany myśli dydaktyczno-metodycznej, ośrodek dokumentacji zabytków muzyki dawnej i miejsce, w którym twórczość najnowsza zyskuje swój doskonały edytorski kształt. 
 

Najczęściej czytane:

RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października

Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

W rytmie przemian. O polskiej muzyce XX wieku

Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością

Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.