PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Piotr Matwiejczuk nowym redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”

2019-03-07

1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Piotr Matwiejczuk. Zastąpi na tym stanowisku Tomasza Cyza, który kierował redakcją od 2013 roku.

W związku z zakończeniem misji prowadzenia pisma przez Tomasza Cyza, dotychczasowego redaktora naczelnego periodyku, dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przeprowadził zamknięty konkurs, którego celem było wyłonienie najlepszego kandydata, który przejmie odpowiedzialność za to najważniejsze pismo muzyczne w kraju. Do komisji, której zadaniem było wyłonienie nowego redaktora naczelnego pisma, szef Oficyny powołał reprezentantów środowiska muzycznego: dr Beatę Bolesławską-Lewandowską, przewodniczącą sekcji muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Małgorzatę Małaszko-Stasiewicz, dyrektor i redaktor naczelną Programu Drugiego Polskiego Radia, prof. dra hab. Eugeniusza Knapika, kompozytora i przewodniczącego Rady Programowej PWM-u oraz dra Mieczysława Kominka, muzykologa i prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Po zapoznaniu się z nadesłanymi koncepcjami prowadzenia pisma i przeprowadzeniu rozmów z kandydatami, gremium wskazało na Piotra Matwiejczuka, któremu dyrektor PWM-u powierzył prowadzenie „Ruchu Muzycznego”.



Piotr Matwiejczuk jest absolwentem muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, wieloletnim dziennikarzem Programu Drugiego Polskiego Radia. W latach 2012-2018 był redaktorem naczelnym pisma „Muzyka w mieście”. Do najważniejszych zadań nowego redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” należeć będzie kontynuowanie misji pisma, jako przestrzeni profesjonalnej krytyki i refleksji muzycznej, rozwój periodyku w odpowiedzi na zmieniający się rynek prasowy, a także zwiększenie jego znaczenia w polskim i międzynarodowym środowisku muzycznym oraz poszerzenie grona odbiorców.



„Ruch Muzyczny” to najstarszy periodyk w Polsce poświęcony muzyce poważnej wszystkich epok oraz życiu muzycznemu. Pismo powstało w 1945 roku w Krakowie, a jego wydawcą początkowo było Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Czasopismo ma charakter popularnonaukowy i dokumentuje życie kulturalne, skupiając relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. Jest skierowane do melomanów, osób hobbistycznie i zawodowo związanych z muzyką. Wydawcami należącego do pism patronackich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pisma były Biblioteka Narodowa oraz Instytut Książki. Od września 2018 roku wydawcą miesięcznika ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tym samym „Ruch Muzyczny” powrócił do instytucji, w której tuż po wojnie się narodził.



Polskie Wydawnictwo Muzyczne, znane także pod nazwą PWM Edition, to państwowa instytucja kultury specjalizująca się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Komplementarna oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym, obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. Prężnie działający Dział Zbiorów Nutowych zapewnia materiały wykonawcze muzyki polskiej dla orkiestr z całego świata oraz dla polskich zespołów udostępnia repertuar światowy. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów wybitną polską twórczość rodzimych kompozytorów. To także przestrzeń artystycznego dialogu i naukowej refleksji, platforma wymiany myśli dydaktyczno-metodycznej, ośrodek dokumentacji zabytków muzyki dawnej i miejsce, w którym twórczość najnowsza zyskuje swój doskonały edytorski kształt. 
 

Najczęściej czytane:

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.

Polska muzyka w centrum uwagi na Edinburgh International Festival. Trwa UK/Poland Season 2025

Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce. 

Co nowego w Szczebrzeszynie? PWM zaprasza na muzyczne atrakcje!

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.

 

TADEUSZ BAIRD SYMFONICZNIE. Premiera albumu SYMPHONIES (ANA 038) już 26 lipca, w rocznicę urodzin kompozytora

Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych. 

Wieniawski – między fan fiction a Legendą. Historia pewnego utworu

To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?