Aktualności
Sławomir Kupczak kwietniowym kompozytorem miesiąca
2019-04-01
Galeria KOMPOZYTORÓW MIESIĄCA poszerza się dzisiaj o postać Sławomira Kupczaka, który patronuje kwietniowej odsłonie akcji.
Nowy miesiąc rozpoczynamy prostym w formie, ale pełnym treści alfabetem kompozytora:
A jak abstrakcja, Anafora VI, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, AUKSO, Andy Warhol, accentato e tenuto, Akwaforta, „apple”, Analogya 2, Azelia Banks
B jak bliskość, Bach, Buena Vista Social Club, Barbara Skarga, biurko, Bółt Records, Beckett Samuel, babcia Leonia, bum, Bułhakow Michaił, Bareja Stanisław, „Beverly Hills, 90210”
C jak czułość, Cioran Emil, chinkali, Cetirizini dihydrochloridum, Chopin, cisza, Chłopecki Andrzej, casual, Cikada String Quartet
D jak dom, działka, Daft Punk, determinacja, „Dynastia”, drewno, disco, Dossier A.Z., dokument, David Lynch, Diva, dyrygent, De profundis, Danny Trejo
E jak Ewa, emocje, empatia, „ech”, edukacja, erotyka, etiudy Kreutzera R.
F jak flirt, film, Francis Ford Coppola, fotel, Ford Gran Torino, Figliki, Frank Miller
G jak Gliwice, głos, gwałtowność, Gudmundsen-Holmgreen Pelle, gamy i pasaże, „Gang Olsena”
H jak humor, heets, Halny, Hopper Edward
I jak inność, inicjatywa, interfejs audio J jak Joanna, jezioro, Jukka Tiensuu, Jelenia Góra, „James Bond”, „Jeden z dziesięciu”
K jak Kołakowski Leszek, Kolibry, „Kojak”, Krawędzie, Kleiber Carlos, kontratenor, kicz, Kraków, kamp, kawa, komputer, Kabaret Olgi Lipińskiej, Kondratiuk Andrzej, kot Bandito, Kreacja I
L jak lenistwo, lekkość, Lofty, Lutosławski Witold, lęk, Lalique, „Liwko, liwko skocz po piwko!”, Leonard Bernstein, la la laaaaaa.....
Ł jak łóżko, „ło matko!”, „Łowiecka”
M jak miłość, Mozart, M.I.A., mini lotto, „Musica Polonica Nova”, Mark Rothko, „Policjanci z Miami”, Mahler, Marian Paździoch
N jak Naira, noc, niezależność, narty, Novella, nadciśnienie, Nikifor, nie wiem, nie chcę, NFZ, nauczyciel mianowany
O jak owoce morza, Oratorium, „o jejku!”, obraz, Ośrodek Grotowskiego, opera współczesna, osiem dźwięków
P jak pasja, Program 2 Polskiego Radia, powtarzalność, „Panna dziedziczka” pieśń, Podlasie, Penultima, przyjaciele, PWM, praca, piękno, PKP, PSM I i II st. w Jeleniej Górze, performance, Pełnia, pierogi, Polityka, Partita III Pawła Szymańskiego
R jak rower, Raport, Różewicz Tadeusz, Rukola, „Rambo”, Rysa, Res facta, Radiohead
S jak Sine amore nihil est vita, Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Stasiuk Andrzej, Sorrentino Paolo, skrzypce, sto procent bawełny, sernik, struktura, samotność, surkonwencjonalizm, Sen spowodowany lotem pszczoły wokół jabłka granatu na jedną sekundę przed przebudzeniem, szachy
Ś jak śmiech
T jak teatr, Tarantino Quentin, tachykardia, TVP Kultura, tenis stołowy, tatar, Tomasz Sikorski, Tsmindao Ghmerto, tulipany, Tadeusz Konwicki
U jak używki, upartość, upał, uległość, ul. Dobrowolskiego 13
W jak wolność, wino, wędkarstwo, white over red, wiolonczela, Wenecja, winyl, współpraca, Wrocław, Webern Anton, Widziałem Cię, „Warszawska Jesień”
V jak vintage, Voyager
Z jak zmienność, zima, zapach, zdecydowanie, Z listopada 2010
Ż jak żarty
Katalog PWM wkrótce powiększy się o kolejny utwór Sławomira Kupczaka: to Diva na sopran i kwartet smyczkowy. Utwór miał swoje prawykonanie 30 marca b.r., podczas właśnie zakończonego 8. Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Jeszcze przed koncertem zarejestrowaliśmy wypowiedzi kompozytora oraz wykonawców na temat tego utworu. Dostępne są na PWM-owskim kanale YouTube:
Sławomir Kupczak – https://www.youtube.com/watch?v=j253US4CZps
Agata Zubel – https://www.youtube.com/watch?v=KrVzJ7E5_6M
Arkadiusz Kubica (Kwartet Śląski) – https://www.youtube.com/watch?v=UdNqojTfNIg
Zachęcamy do uzupełnienia biblioteki nutowej o utwory Sławomira Kupczaka, które przez cały miesiąc oferujemy z 50% rabatem!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.