Aktualności
Sławomir Kupczak kwietniowym kompozytorem miesiąca
2019-04-01
Galeria KOMPOZYTORÓW MIESIĄCA poszerza się dzisiaj o postać Sławomira Kupczaka, który patronuje kwietniowej odsłonie akcji.
Nowy miesiąc rozpoczynamy prostym w formie, ale pełnym treści alfabetem kompozytora:
A jak abstrakcja, Anafora VI, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, AUKSO, Andy Warhol, accentato e tenuto, Akwaforta, „apple”, Analogya 2, Azelia Banks
B jak bliskość, Bach, Buena Vista Social Club, Barbara Skarga, biurko, Bółt Records, Beckett Samuel, babcia Leonia, bum, Bułhakow Michaił, Bareja Stanisław, „Beverly Hills, 90210”
C jak czułość, Cioran Emil, chinkali, Cetirizini dihydrochloridum, Chopin, cisza, Chłopecki Andrzej, casual, Cikada String Quartet
D jak dom, działka, Daft Punk, determinacja, „Dynastia”, drewno, disco, Dossier A.Z., dokument, David Lynch, Diva, dyrygent, De profundis, Danny Trejo
E jak Ewa, emocje, empatia, „ech”, edukacja, erotyka, etiudy Kreutzera R.
F jak flirt, film, Francis Ford Coppola, fotel, Ford Gran Torino, Figliki, Frank Miller
G jak Gliwice, głos, gwałtowność, Gudmundsen-Holmgreen Pelle, gamy i pasaże, „Gang Olsena”
H jak humor, heets, Halny, Hopper Edward
I jak inność, inicjatywa, interfejs audio J jak Joanna, jezioro, Jukka Tiensuu, Jelenia Góra, „James Bond”, „Jeden z dziesięciu”
K jak Kołakowski Leszek, Kolibry, „Kojak”, Krawędzie, Kleiber Carlos, kontratenor, kicz, Kraków, kamp, kawa, komputer, Kabaret Olgi Lipińskiej, Kondratiuk Andrzej, kot Bandito, Kreacja I
L jak lenistwo, lekkość, Lofty, Lutosławski Witold, lęk, Lalique, „Liwko, liwko skocz po piwko!”, Leonard Bernstein, la la laaaaaa.....
Ł jak łóżko, „ło matko!”, „Łowiecka”
M jak miłość, Mozart, M.I.A., mini lotto, „Musica Polonica Nova”, Mark Rothko, „Policjanci z Miami”, Mahler, Marian Paździoch
N jak Naira, noc, niezależność, narty, Novella, nadciśnienie, Nikifor, nie wiem, nie chcę, NFZ, nauczyciel mianowany
O jak owoce morza, Oratorium, „o jejku!”, obraz, Ośrodek Grotowskiego, opera współczesna, osiem dźwięków
P jak pasja, Program 2 Polskiego Radia, powtarzalność, „Panna dziedziczka” pieśń, Podlasie, Penultima, przyjaciele, PWM, praca, piękno, PKP, PSM I i II st. w Jeleniej Górze, performance, Pełnia, pierogi, Polityka, Partita III Pawła Szymańskiego
R jak rower, Raport, Różewicz Tadeusz, Rukola, „Rambo”, Rysa, Res facta, Radiohead
S jak Sine amore nihil est vita, Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Stasiuk Andrzej, Sorrentino Paolo, skrzypce, sto procent bawełny, sernik, struktura, samotność, surkonwencjonalizm, Sen spowodowany lotem pszczoły wokół jabłka granatu na jedną sekundę przed przebudzeniem, szachy
Ś jak śmiech
T jak teatr, Tarantino Quentin, tachykardia, TVP Kultura, tenis stołowy, tatar, Tomasz Sikorski, Tsmindao Ghmerto, tulipany, Tadeusz Konwicki
U jak używki, upartość, upał, uległość, ul. Dobrowolskiego 13
W jak wolność, wino, wędkarstwo, white over red, wiolonczela, Wenecja, winyl, współpraca, Wrocław, Webern Anton, Widziałem Cię, „Warszawska Jesień”
V jak vintage, Voyager
Z jak zmienność, zima, zapach, zdecydowanie, Z listopada 2010
Ż jak żarty
Katalog PWM wkrótce powiększy się o kolejny utwór Sławomira Kupczaka: to Diva na sopran i kwartet smyczkowy. Utwór miał swoje prawykonanie 30 marca b.r., podczas właśnie zakończonego 8. Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Jeszcze przed koncertem zarejestrowaliśmy wypowiedzi kompozytora oraz wykonawców na temat tego utworu. Dostępne są na PWM-owskim kanale YouTube:
Sławomir Kupczak – https://www.youtube.com/watch?v=j253US4CZps
Agata Zubel – https://www.youtube.com/watch?v=KrVzJ7E5_6M
Arkadiusz Kubica (Kwartet Śląski) – https://www.youtube.com/watch?v=UdNqojTfNIg
Zachęcamy do uzupełnienia biblioteki nutowej o utwory Sławomira Kupczaka, które przez cały miesiąc oferujemy z 50% rabatem!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.