Aktualności
Tomasz Konieczny Preludium premierowe: Moniuszki Śpiewnik Symfoniczny
2019-05-22
Po sukcesie w Metropolitan Opera, 6 czerwca, Tomasz Konieczny wystąpi na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, wykonując najsłynniejsze pieśni Moniuszki w wersji symfonicznej. To jedyny koncert w Roku Moniuszki z takim programem!
Zapraszamy na wyjątkowy wieczór wszystkich miłośników Moniuszki, melomanów, wielbicieli talentu Tomasza Koniecznego i wszystkich ciekawych muzycznego świata. Znakomity polski bas-baryton, należący do światowej elity śpiewaków, w repertuarze znanym, lubianym, a jednak… ukazanym w zupełnie nowy sposób!
Tomasz Konieczny, śpiewający w największych teatrach operowych świata, w wiedeńskiej Staatsoper wyróżniony zaszczytnym tytułem Österreichischer Kammersänger, entuzjastycznie przyjmowany m.in. w nowojorskiej Metropolitan Opera, madryckim Teatro Real czy festiwalowym Bayreuth, zaśpiewa z orkiestrą Teatru Wielkiego – opery Nardowej znane pieśni Stanisława Moniuszki jak Znasz-li ten kraj, Kozak, Dziad i baba, Stary kapral czy Trzech budrysów. Repertuar wieczoru dopełnią utwory orkiestrowe: Bajka i uwertura opery Paria. Orkiestrę poprowadzi maestro Grzegorz Nowak.
Z recenzji po debiucie Tomasza Koniecznego w MET:
„[…] Konieczny dał jeden z najwspanialszych występów tego sezonu w Met” – OperaWire
„Ostatecznie to kreacje wokalne przesądziły o sukcesie spektaklu. Najbardziej zaimponował Tomasz Konieczny olśniewająco debiutujący w Met jako Alberyk. Artyście udało się zaprezentować całkowitą przemianę postaci, zarówno pod względem wokalnym, jak i dramatycznym. Z niedołężnego, niezgrabnego osobnika o szczekliwym głosie, który usiłuje uwieść strażniczki złota, pozyskawszy pierścień, Alberyk przeradza się w budzącego postrach antybohatera o pełnym, dźwięcznym bas-barytonie. W wykonaniu Koniecznego tubalne przekleństwo Alberyka było przejmujące.” - New York Classical Review
6 czerwca 2019 r., godzina 19.00, Sala Moniuszki
Bilety są dostępne w kasach i na stronie www.teatrwielki.pl
Preludia premierowe.
Seria koncertów preludiowych poprzedajacych premiery w Operze Narodowej to spojrzenie – niekiedy w dodatkowym, interesującym kontekście – na mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper, często zaskakującą, stanowiącą dopełnienie propozycji scenicznych. Preludia gromadzą melomanów i miłośników opery poszukujących pięknego muzycznego przeżycia i głębszego zrozumienia dzieł tworzonych dla sceny. Tak kameralne, jak i symfoniczne, wyjątkowe w nastroju, kontynuują znakomitą tradycję koncertową tego miejsca i otwierają szersze spojrzenie na koncepcję repertuarową Opery Narodowej.
Najczęściej czytane:
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.
Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.