Aktualności
Trwa nabór do 4. edycji Seminarium Edytorstwa Muzycznego
2019-05-20
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zapraszają na czwartą edycję Seminarium Edytorstwa Muzycznego, które odbędzie się w Radziejowicach w dniach 3-8 września 2019 roku.
Jeśli edytorstwo jest sztuką, to edytorstwo muzyczne jest sztuką próby najwyższej. Służy bowiem muzyce, a ta posługuje się alfabetem szczególnym, dzięki któremu myśl kompozytora może osiągnąć brzmieniową postać. Jest on ogniwem pośrednim między twórcą, odtwórcą a odbiorcą. I od umiejętności sztabu specjalistów – muzykologów doskonale orientujących się w pracy źródłowej, wprawnych kopistów, redaktorów szlifujących nutowy komunikat, drobiazgowych korektorów i profesjonalnych drukarzy – zależy w dużym stopniu ostateczny kształt dzieła. Przygotowanie do druku publikacji nutowej wymaga zatem wyjątkowych umiejętności, wiedzy, doświadczenia, poczucia odpowiedzialności, wrażliwości dźwiękowej.
Czy chciałbyś dołączyć do grona osób, dla których edytorstwo muzyczne nie ma tajemnic? Czy chciałbyś kontynuować cenioną na świecie tradycję Polskiej Szkoły Edytorstwa Muzycznego i włączyć się w pracę nad utrwalaniem w zapisie nutowym najwybitniejszych dzieł polskich kompozytorów? Czy chciałbyś zdobyć praktyczne umiejętności, które pozwolą na samodzielne wykonywanie pracy redaktora muzycznego, a także współpracować z prestiżowym wydawnictwem muzycznym?
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zapraszają na czwartą edycję Seminarium Edytorstwa Muzycznego, które odbędzie się w Radziejowicach w dniach 3-8 września 2019 roku.
Seminarium skierowane jest do absolwentów oraz studentów studiów magisterskich z zakresu muzykologii lub teorii muzyki, a także osób zajmujących się zawodowo redakcją materiałów nutowych, zainteresowanych edytorstwem muzycznym, pragnących pogłębić swoją wiedzę w tym temacie i planujących związanie swojej kariery zawodowej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zajęcia poprowadzą doświadczeni polscy muzykolodzy, redaktorzy i wydawcy.
Zgłoszenia przyjmowane są do 20 czerwca 2019 roku.
Seminarium Edytorstwa Muzycznego finansowane jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Informacje organizacyjne
Kiedy?
zgłoszenia: do 20 czerwca 2019 roku
warsztaty: 3–8 września 2019 roku
Gdzie?
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
Organizatorzy zapewniają:
• dojazd z Warszawy, zakwaterowanie i wyżywienie na czas trwania seminarium,
• publikacje PWM oraz NIFC dotyczące tematyki seminarium,
• zaświadczenie o udziale w Seminarium wraz ze szczegółowym wykazem liczby godzin.
Rekrutacja
Rekrutacja przebiegać będzie w dwóch etapach:
Etap I
Do dnia 20 czerwca 2019 roku na adres seminarium@pwm.com.pl należy przesłać zgłoszenia obejmujące:
• CV z danymi kontaktowymi,
• list motywacyjny,
• rekomendację pracownika naukowego.
Osoby, które prześlą zgłoszenia, otrzymają testowy materiał nutowy do korekty/redakcji. Ci, którzy najlepiej wykonają powierzone zadanie, zostaną zaproszeni do wzięcia udziału w tygodniowym Seminarium Edytorstwa Muzycznego, które odbędzie się w dn. 3–8 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach.
Etap II
Uczestnicy kursu, którzy wykażą się szczególnie dużymi umiejętnościami i zaangażowaniem podczas pierwszego etapu Seminarium Edytorstwa Muzycznego, zostaną zaproszeni do współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Osoby zakwalifikowane do drugiego etapu odbędą trzymiesięczny płatny staż z intensywnym szkoleniem, który odbędzie się w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie między listopadem 2019 roku a styczniem 2020 roku. Program szkolenia obejmować będzie m.in. pracę ze źródłami muzycznymi, zagadnienia adiustacji, korekty i redakcji tekstów nutowych i słownych, podstawy obsługi programów do edycji nut, a także wybrane zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, księgowości i innych obszarów działalności Wydawnictwa.
Oferujemy:
• perspektywę różnych form współpracy z prestiżową instytucją wydawniczą,
• udział w realizacji istotnych przedsięwzięć wydawniczych w zakresie utrwalania i upowszechniania polskiego dziedzictwa kultury muzycznej,
• możliwości rozwoju i współpracę z najwybitniejszymi polskimi redaktorami, muzykologami, wydawcami, autorami i kompozytorami.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.