PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„100 na 100. Muzyczne dekady wolności” – premiera rejestracji koncertów na kanale YouTube PWM

2020-03-27

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do filharmonii bez wychodzenia z domu. W ramach akcji #zostańwdomu na kanale YouTube PWM wszyscy tęskniący do muzycznych wrażeń będą mogli bezpłatnie obejrzeć premierowo udostępnione rejestracje koncertów zrealizowanych w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Każdy koncert rozpoczyna napisana z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości Fanfara dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.
 

W roku stulecia odzyskania Niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało przedsięwzięcie o niespotykanym dotąd zasięgu. W ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, oprócz działań promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych, jednego dnia, 11 listopada 2018 roku, odbyło się 11 koncertów w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Polsce. Od Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego, aż po Teatr Wielki – Operę Narodową brzmiała muzyka polska powstała od 1918 roku. Tego samego dnia utwory kompozytorów z listy „100 na 100” wykonali w 11 miastach na świecie najwyższej klasy artyści specjalizujący się w muzyce współczesnej, tacy jak m.in. ICE International Contemporary Ensemble, London Sinfonietta, Klangforum Wien czy Ensemble Modern. Łącznie 11 listopada wykonano 100 utworów polskich kompozytorów XX i XXI wieku.

Wychodząc naprzeciw melomanom, Polskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa, zapraszając na premiery rejestracji audiowideo wybranych koncertów z dnia świętowania 100-lecia Niepodległości, które co wtorek o godz. 18:00 będą udostępniane na kanale YouTube PWM.

31 marca zapraszamy do wysłuchania Koncertu fortepianowego a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z Kevinem Kennerem w roli solisty, któremu towarzyszy Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzona przez Tadeusza Strugałę.



Tydzień później, 7 kwietnia, PWM przypomni drugą część koncertu z Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, a w niej Stabat Mater Karola Szymanowskiego w wykonaniu znakomitych solistów: Anny Mikołajczyk-Niewiedział, Ewy Marciniec i Leszka Skrli oraz Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.



14 kwietnia po raz pierwszy na kanale YouTube PWM będzie można obejrzeć rejestrację z NOSPR – w programie koncertu, w którym wzięli udział wybitni wokaliści: Iwona Hossa, Ewa Wolak, Łukasz Załęski oraz Wojciech Gierlach, a także Chór NFM i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy oraz zespół NOSPR pod batutą Michała Klauzy, znalazły się Bogurodzica i Te Deum Wojciecha Kilara oraz Totus Tuus op. 60 Henryka Mikołaja Góreckiego.



Serię koncertowych odsłon „100 na 100” zakończy 21 kwietnia przypomnienie koncertu galowego z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Niezrównany Garrick Ohlsson przy fortepianie, wyśmienici śpiewacy: Ewa Vesin, Karolina Sikora, Arnold Rutkowski, Mariusz Godlewski i Tomasz Konieczny, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka, a w ich wykonaniu Koncert fortepianowy a–moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego, Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Te Deum Krzysztofa Pendereckiego – dawka najlepszej muzyki, której nie można przegapić.



Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wysłuchania dzieł uznanych polskich kompozytorów w zjawiskowych wykonaniach – więcej informacji o koncertach na http://stonasto.pl/wydarzenie/lista oraz na https://www.youtube.com/user/PWMEdition

Program:
31.03, godz. 18:00 – Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, cz. I
7.04, godz. 18:00 - Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, cz. II
14.04, godz. 18:00 – NOSPR
21.04, godz. 18:00 - Teatr Wielki – Opera Narodowa

Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” został objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.
Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” został sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2021.
Partnerzy strategiczni: Program 2 Polskiego Radia, TVP 1 S.A. i TVP Kultura.
Partnerzy projektu: ZAiKS i PLL LOT.
Partnerzy medialni: Polskie Radio S.A., Polskie Radio Dzieciom, Rzeczpospolita, TVP 3 Kraków, Gość Niedzielny.


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert galowy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, fot. Wojciech Wandzel


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego, fot. Wojciech Wandzel


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego, fot. Wojciech Wandzel


„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, koncert w NOSPR, fot. Marcin Gilarski

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.