PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

BOX Moniuszko wydany pod szyldem ANAKLASIS już w sprzedaży!

2020-05-04

Do dwóch krążków poświęconych twórczości Stanisława Moniuszki dołącza kolejne wydawnictwo płytowe sygnowane marką ANAKLASIS poświęcone wybitnemu polskiemu kompozytorowi. Po e-Śpiewniku i Flisie Polskie Wydawnictwo Muzyczne prezentuje trzypłytowy BOX Moniuszko z najpiękniejszymi nagraniami XX wieku: najsłynniejszymi pieśniami, znanymi ariami i ansamblami oraz uwerturami do oper Stanisława Moniuszki, zasilający serię HERITAGE. Premiera na 201. rocznicę urodzin kompozytora!


Na pierwszej płycie znalazły się archiwalne nagrania z 1956 roku: sześć pieśni w ujęciu Marii Kunińskiej-Opackiej i Jerzego Lefelda to utwory wybrane z zeszytów ósmego i dziewiątego Śpiewników domowych. Interpretacje śpiewaczki dysponującej świetnie postawionym sopranem lirico-spinto wsparte doświadczeniem jednego z najwybitniejszych kameralistów i akompaniatorów w dwudziestowiecznej Polsce, olśniewają kulturą i wielką muzykalnością. Drugą część płyty zapełniają cztery pieśni pochodzące z różnych okresów życia Moniuszki w imponującym elegancją wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, którego baryton plasuje się w czołówce najpiękniejszych i najlepiej rozpoznawalnych głosów w dziejach polskiej wokalistyki. Przy fortepianie Sergiusz Nadgryzowski.

Drugi album to wybór arii i ansamblów z legendarnych nagrań Flisa, Halki i Strasznego dworu. Ujęcie Flisa z 1962 roku z udziałem fenomenalnej Haliny Słonickiej w sopranowej partii Zosi i obdarzonego złocistym tenorem Bogdana Paprockiego w roli Franka, z zespołami Filharmonii Narodowej i pod batutą Zdzisława Górzyńskiego pod wieloma względami wciąż można uznać za wzorcowe. Większość fragmentów Halki pochodzi natomiast z poznańskiego spektaklu zarejestrowanego w 1953 roku. W obsadzie znaleźli się najlepsi wówczas artyści tej sceny: obdarzona gęstym sopranem dramatycznym Antonina Kawecka, prawdziwie bohaterski tenor powojennej polski Wacław Domieniecki oraz Marian Woźniczko, ujmujący ciepłym barytonem o przepięknej barwie. Całość poprowadził Walerian Bierdiajew, dyrygent słynący z bardzo rozległego repertuaru i doskonałej współpracy ze śpiewakami. W późniejszym o rok od Halki i podobnie zrealizowanym nagraniu Strasznego dworu z Poznania (również pod dyrekcją Bierdiajewa) Woźniczko wystąpił w roli Miecznika. Na krążku słychać także dźwięczny i metaliczny sopran Barbary Kostrzewskiej, gęsty mezzosopran Felicji Kurowiak, niebywale szlachetny bas Edmunda Kossowskiego oraz tenor Bogdana Paprockiego, uchodzącego za najbardziej przekonującego odtwórcę partii Stefana w powojennej historii Strasznego dworu.

Trzecią płytę otwiera Uwertura fantastyczna Bajka, której popularność wśród wykonawców i odbiorców przebija bodaj wszystkie inne wstępy do oper polskich kompozytorów. Po niej uwertura do Verbum nobile skrzy się radosną wirtuozerią, a uwertura do Parii porywa rozwichrzonym dramatyzmem. We wstępie do Hrabiny siarczysty mazur zderza się z wytwornym salonowym walcem, uwertura do Halki streszcza nie tyle akcję, ile samą ideę utworu, a Intrada do Strasznego dworu przywodzi na myśl skojarzenia z lekkością i wirtuozerią uwertur Rossiniego. Wstępy do oper Moniuszki w wykonaniu Orkiestry Opery w Poznaniu pod batutą Bierdiajewa zestawione z tymi w wykonaniu WOSPR w Katowicach pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga stwarzają pole do porównań i okazję do długich, fascynujących dyskusji nad interpretacjami muzyki orkiestrowej Moniuszki.

Kolekcja, która zachwyca. Najważniejsze nazwiska, najpiękniejsze głosy, mistrzowskie wykonania słynnych pieśni, arii i uwertur starannie wyselekcjonowane z zasobów Polskich Nagrań, które pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Pozycja obowiązkowa w fonotece nie tylko wielbicieli Moniuszki.

Wszystkie albumy wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.